Hotell


À la carte-/temarestauranger och besök | Bilder av hotellet i katalogen och på hemsidan | Extrasäng | Handduksservice | Hotellregler | In- och utcheckning | Internetuppkoppling på hotellen | Luftkonditionering | Städning | Utsikt och balkong | Vattensporter | All Inclusive | Hotellklassificering | Hotellkategorier | Att resa med allergi eller matintolerans


À la carte- och temarestauranger och besök

Här erbjuds du möjligheten att komma till dukat bord och bli lite extra ompysslad med personlig service och fint upplagda maträtter. De flesta av våra 4-5 No Collection hotell erbjuder möjlighet att besöka en à la carte-/temarestaurang minst en gång per vistelse. Förhandsbokning krävs.

Eftersom besök till temarestaurangerna alltid är i mån av plats samt ibland beroende av rådande väderlek rekommenderar vi att du bokar besöket så snart som möjligt. Vissa hotell tar ut en depositionsavgift i samband med bokningen, andra tar ut en mindre bokningsavgift per bokning och några hotell tar betalt för besök i temarestaurangerna. Läs mer om à la carte/temarestauranger under respektive hotell.


Bilder på hotellet på hemsidan och i katalogen

Vi lägger mycket resurser på att skapa en bra katalog och hemsida. Hemsidan uppdateras ständigt och eventuella felaktigheter och ändringar på resmålet uppdateras löpande. Nazar står för den information du hittar i vår katalog och på våra hemsidor; vi kan däremot inte ansvara för eventuell information om resmål som erhållits från andra källor. Observera att bilder i katalogen kan vara tagna med vidvinkelobjektiv, vilket kan resultera i att hotell, rum och pooler kan se större ut i katalogen än i verkligheten.


Extrasäng

Ofta består extrasängen av en bäddsoffa, bäddfåtölj eller en hopfällbar säng. Notera att denna är enklare än en vanlig säng. Extrasängen kan vara kortare och smalare än en normal säng. 

Ett normalt hotellrum är beräknat för två personer i vanliga sängar - beroende på rummets storlek och inredning kan det därför vara lite trångt när en extrasäng placeras i rummet. Detta innebär att det finns hotellrum eller familjesviter där minimiantalet gäster är tre personer, där den tredje personen sover i extrasäng utan att erhålla rabatt.


Handduksservice

Merparten av våra 4-5 No Collection hotell erbjuder handduksservice. Hotellen skiljer sig åt med hänsyn till hur ofta man får ny handduk till pool och strand: vissa hotell erbjuder fritt byte av handduk så ofta man vill medan andra hotell tar ut en avgift vid byte eller en deposition innan du får en handduk till pool och strand. Hotellets rutiner och regler kring denna service kan ändras utan Nazars vetskap. Läs mer om handduksservice under respektive hotell.


Hotellregler

Merparten av våra hotell har även egna regler som gäller för alla hotellets gäster. Vissa hotell tar t.ex. betalt och/eller deposition för förvaringsbox, luftkonditionering, rumsnycklar och minibar. Ofta får mat och dryck som köpts utanför hotellet inte tas in på hotellets område; samma sak kan gälla angående att ta mat från All Inclusive-buffén med sig till rummet.

För alla gästers trivsel ska ljudnivån på hotellet hållas inom rimliga gränser. Notera även att det finns särskilda regler för besök av gäster som inte bor på hotellet.


In- och utcheckning

Enligt internationella hotellregler kan du som gäst checka in på hotellet kl. 15:00 och rummet ska lämnas senast kl. 12:00. Detta gäller även om hemresan är sent på kvällen eller tidigt nästa morgon. Kontrollera ditt resebevis för vilket datum du ska checka ut från hotellet. På vissa hotell har vi möjlighet att erbjuda late check out. Se under respektive hotell for mer information.


Internetuppkoppling på hotellen

Under respektive hotell anger Nazar information om hotellens internetmöjligheter, t.ex. huruvida de har trådlös uppkoppling och dess tillgänglighet på hotellets område samt om det alls finns internet på hotellområdet. Denna information är vägledande och kan komma att ändras utan Nazars vetskap.

För dig som reser till ett hotell som anges ha internetuppkoppling, är det bra att tänka på att hastighet och stabilitet sällan lever upp till svensk standard. Kortare eller längre avbrott i förbindelsen är vanligt förekommande.


Luftkonditionering

Merparten av våra hotell har luftkonditionering; somliga utan avgift medan andra erbjuder tjänsten mot betalning. Läs mer under respektive hotell. På hotell där luftkonditioneringen är centralstyrd är luftkonditioneringen igång bestämda tider på dygnet samt under den varmaste perioden. Beroende på väderlek kan den också vara avstängd. På de flesta hotell kan luftkonditioneringen endast användas när du befinner dig i rummet med stängda balkongdörrar. Observera att både effekt och bullernivå varierar mellan olika luftkonditioneringssystem. Äldre aggregat kan ibland ha minskad effekt, och kan sällan riktas


Städning

Mindre skillnader mellan hotell och lägenhetshotell förekommer, men i regel städas alla dagligen. Detta innebär lättare rengöring av badrummet samt bäddning av säng. Handdukar och sängkläder byts i regel 2-3 gånger i veckan. Diskning ingår inte och du kan inte räkna med att det finns diskutrustning på hotellet. Städning kan ske under hela dagen.


Utsikt och balkong

För dig som önskar en balkong/terrass, eller varför inte havsutsikt eller seaside, kan detta ibland köpas till. Se mer information under ditt hotell. Om terrass/balkong respektive utsikt inte står omnämnt på din bokningsbekräftelse kan detta inte garanteras.

Havsutsikt kan innebära delvis eller direkt utsikt mot havet vid vistelse på balkongen. Seaside innebär endast att rummet är placerat på havssidan av hotellet; havsutsikt kan då inte garanteras. Vid bokning av ”poolside” kan inte heller poolutsikt garanteras. Observera att storlek och möblemang på balkongen inte nödvändigtvis motsvarar antal boende på rummet eller i lägenheten.


Vattensporter

Vid stranden finns ofta center för olika vattensporter. Vi rekommenderar dig att noga läsa igenom centrets villkor innan du använder dig av deras tjänster. Anläggningens försäkringar kan anses vara tillräckliga för destinationen och för många av de länder som hotellets gäster kommer från, men med nordiska mått mätt har försäkringarna inte samma omfattande täckning som vi är vana vid. Vid uthyrning av utrustning ber medarbetarna dig att läsa igenom och underteckna ett avtal. Det är mycket viktigt att du studerar detta material och sätter dig in i innebörden av detsamma innan du anlitar centrets tjänster.


All Inclusive

För dig som vill koppla av på din semester!

All Inclusive är benämningen på vilka måltider som ingår i din resa. När du bokar All Inclusive ingår dagens samtliga huvudmåltider, snacks mellan måltiderna, lokala drycker och i många fall även glass.

Hotellets standard påverkar utbud och variation på All Inclusive-programmet: Ju fler No Collection hotellet har, desto större är utbudet. På Lucky 3, 4 eller 5 Star (ospecificerade alternativ) kan utbudet dock vara enklare än på våra ordinarie hotell. Vill du vara helt säker på att få oförglömliga gourmetupplevelser bör du välja ett Premium Collection-hotell.

Läs mer under respektive hotell för detaljerad information om All Inclusive-programmet.
För ospecificerade All Inclusive-resor, se mer under rubriken ”Ospecificerade resor” nedan.


Hotellklassificering

För att göra det lättare för dig att bedöma standarden på våra hotell, har vi på Nazar klassificerat dem på en skala från 1-5 No Collection.
Ju fler No Collection, desto högre är standarden, och därmed också priset. Två hotell med samma antal No Collection kan dock skilja sig markant, och därför har vi tre olika färger: rosa, gul och orange, där orange är högst möjliga standard. För att du ska kunna välja det hotell som passar dig bäst, är det viktigt att du tar del av allt informationsmaterial under respektive hotell på vår hemsida och i vår katalog.

Alla No Collection är relativa

Nazars bedömning av ett hotell sammanfattar standard och servicenivå i förhållande till andra hotell på resmålet. Bedömningsgrunderna är med andra ord inte samma som vid landets egna, officiella klassificering; dessa skiljer sig mellan olika länder och avser endast hotellets standard.

Vår bedömning av hotellen avser däremot helhetsintrycket och tar hänsyn till standard, hotellområden, inredning, faciliteter (pool, reception, sällskapsutrymmen, barer, etc.) och inte minst servicenivån; både från hotellet och från Nazar. Detta innebär att två hotell med fem No Collection kan vara mycket olika.

Alla Premium Collection-hotell bedöms med fem Premium Collection, då dessa är de absolut bästa och lyxigaste hotellen i vårt program. Samtidigt kan även ett Nazar Collection-hotell bedömas med fem Nazar Collection, eftersom att det här erbjuds god standard och en hög servicenivå, både från hotellet och från Nazar. På Nazar Collection-hotellen är Nazars egna, kostnadsfria, svenska piratklubb, ungdomsklubb och simskola inkluderade, och på Pegasos-hotellen ingår även vår egen kostnadsfria dansskola. Nazar Collection-hotellen har således inte samma lyxiga framtoning som ett Premium Collection-hotell, men vägs upp av den omfattande servicen från Nazar.

Vilken hotellkategori som passar dig bäst, kan bara du själv avgöra. Läs mer om de tre kategorierna nedan.


Hotellkategorier

Vi har delat in våra hotell i tre kategorier – Nazar Collection, Premium Collection och Holiday Collection.

Nazar Collection – Familjefavoriterna där Nazars egna barn- och ungdomsaktiviteter ingår

Nazar Collection är samlingsnamnet på våra egna hotell, där de flesta av våra gäster väljer att bo. På dessa hotell erbjuder Nazars egna, svenska aktivitetsguider en omfattande guideservice och vår egen piratklubb, simskola och ungdomsklubb ingår. På våra Pegasos-hotell ingår dessutom vår egen dansskola. Hotellen håller en hög standard och har många, fina faciliteter för hela familjen, stora poolområden och vattenrutschbanor samt ligger direkt vid stranden – det självklara valet för en familjesemester, för både stora och små!
Nazar Collection-hotellen erbjuder all komfort, underhållning och aktiviteter som din familj behöver under sin semester – och naturligtvis All Inclusive. Hotellen i denna kategori har 4-5 Nazar Collection. Hotellen har inte samma lyxiga framtoning som Premium Collection-hotellen, vilket också speglas i priset.

Premium Collection – Våra allra lyxigaste hotell!

När du bokar ett Premium Collection-hotell får du ett av Nazars allra bästa hotell.  De flesta av hotellen är dessutom några av Medelhavets vackraste och lyxigaste, och du kan endast resa hit med Nazar. Med Premium Collection kan du förvänta dig kulinariska upplevelser, utsökt service och ett stort utbud av faciliteter för barn och vuxna.
Alla hotell med fem Premium Collection vittnar om att det är ett All Inclusive-hotell i absolut toppklass. Önskar du svenska barnaktiviteter, rekommenderar vi dock Nazar Collection.

Holiday Collection – All Inclusive-hotell för varje smak!

I denna kategori finner du ett brett utbud av stads- och strandhotell. Stadshotellen ligger ofta centralt med närhet till shopping, sevärdheter och nattliv, medan strandhotellen generellt erbjuder fina barnfaciliteter, såsom vattenrutschbanor och internationell barnklubb. Gemensamt för dessa hotell är att de erbjuder All Inclusive som inkluderar mat, dryck och snacks.

Vi har gett hotellen i Holiday Collection 3-5Holiday Collection. Många hotell håller hög standard på t.ex. mat och faciliteter; dock inte på nivå med Premium Collection, vilket också speglas i priset. Önskar du svenska barnaktiviteter, rekommenderar vi Nazar Collection.

5 Holiday Collection : Dessa hotell håller generellt hög standard och har många fina faciliteter, men observera att det kan vara stora skillnader mellan ett Holiday Collection-hotell med 5 Holiday Collection och ett Premium Collection-hotell med 5 Premium Collection.

4 Holiday Collection: Mycket populära hotell, men inte med fullt så många faciliteter som våra Holiday Collection-hotell med 5 Holiday Collection. Service och kvalitet motsvarar priset: dessa hotell har allt som behövs för en härlig semester – och lite till.

3 Holiday Collection : Enkla, funktionella och populära hotell som har vad som krävs för en lyckad semester med hänsyn till faciliteter och måltider, varken mer eller mindre.


Att resa med allergi eller matintolerans

Specialkost, såsom glutenfri eller laktosfri mat, kan vara svårt att finna i vissa länder, då det inte är lika vanligt med allergier utomlands som hemma i Norden. Du kan alltså inte räkna med att det finns på det resmål du har valt. 

På de hotell vi samarbetar med och på de restauranger och butiker som finns på resmålen kan det vara svårt för personalen att förstå hur viktigt det är att en person som är allergisk inte får få i sig det födoämne som han/hon är allergisk mot. Vi som researrangör har ytterst liten påverkan på tillagningsmetoder och utbud av specialmat på de hotell vi samarbetar med på våra destinationer. Hotellen har gäster från alla världens länder och därför kan det vara svårt eller omöjligt för hotellet, att kunna möta allas önskemål. Du kan alltid kontakta vår kundtjänst om du har frågor.

På våra Pegasos-hotell; Pegasos Royal, Pegasos Resort och Pegasos World, där de flesta av våra gäster väljer att resa, kan de servera en viss nivå av specialkost. Det handlar då framförallt om specialkost för gäster med glutenallergi, nötallergi och laktosintolerans. I glasskiosken serveras också laktosfri glass. Vi har tillsammans med dessa hotell ett kontinuerligt utvecklat arbete för att kunna erbjuda specialkost, men vi vill samtidigt poängtera att All Inclusive-utbudet inte är lika omfattande som för icke-allergiker.

Om du reser till ett av de ovannämnda hotellen, du har möjlighet att informera hotellet direkt om dina möjliga allergier eller matintolerans med ett enkelt web-formulär som vi har utvecklat tillsammans med hotellen. Detta kan du lätt fylla i innan din resa och sända direkt till hotellet. Om du skulle ha specifika frågor om din matallergi innan du reserverar din resa, är du också välkommen att fylla formuläret och skicka till hotellet, innan du bundit dig till en bokning. Informera även hotellet eller Nazar-guiderna på hotellet vid ankomst om allergin, så kan de ordna en träff med restaurangpersonalen som i sin tur kan gå igenom matutbudet tillsammans med dig. Om du önskar fylla i allergiformuläret och kontakta Pegasos World, Pegasos Resort eller Pegasos Royal med frågor kring allergi eller matintolerans, klicka här.

KONTAKTA OSS


Måndag - fredag 08.00 - 18.00

Lördag - söndag 09.00 - 16.00

Telefon: 0770 777 888

Nazar Nordic AB
Slagthuset, 211 20 Malmö

Vi har inga butiker att besöka

E-post: info@remove-this.nazar.se

Ring oss gärna på 
0770 - 777 888

Vi har själva besökt alla av våra hotell och kan därför ge dig råd baserat på egen erfarenhet!

Hälsningar från oss på kundservice


Presentkort

Varför inte gratulera eller överraska någon du tycker om med ett presentkort från Nazar?

Läs mer


Gilla oss på facebook

Så missar du inte våra fina erbjudande och tävlingar!

Besök Nazars Facebooksida