Hälsa, Pass och Visum


Läkemedel och vaccinationer | Pass och Visum | Valuta | UD | Funktionshindrad på resa


Läkemedel och Vaccinationer

Vid utlandsresa krävs intyg för att medföra narkotikaklassade läkemedel. Kontakta landets ambassad eller konsulat för att kontrollera vilka regler som gäller. Ta alltid med läkemedlets originalförpackning. Rådgör med vaccinationscentral eller läkare om eventuella rekommendationer angående vaccination. På Corendon Airlines får detta läkarintyg vara max 4 veckor gammalt både för ut och hemresa.


Pass och Visum

Generell information

Alla resedeltagare måste ha ett eget pass med foto med på resan, även barn och spädbarn. Vissa länder accepterar inte provisoriska pass. Passet får inte ha några skador eller förefalla reparerat. Nazar ansvarar inte för följderna av att en resenär saknar giltigt pass.
Vi reserverar oss för eventuella ändringar i passreglerna som kan ha ägt rum efter att denna uppdatering gjorts. För fullständig information om pass hänvisar vi till landets ambassad/konsulat eller till pass-/polismyndigheten.

För vissa länder har man som svensk medborgare, svensk medborgare med utländsk bakgrund samt för utländska medborgare bosatta i Sverige inte automatisk inreserätt. För fullständig information om visum hänvisar vi till landets ambassad eller konsulat. Nazar kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum. Observera att nedanstående visumupplysningar för Nazars paketresor, omfattande 1 eller 2 veckors resor, kan komma att ändras.

Särskilt för Turkiet:

Pass
Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst.

För information om vad som gäller vid provisoriska pass hänvisar vi till landets ambassad/konsulat och till pass/polismyndigheten. Nazar kan inte ansvara för följderna om en resenär saknar giltigt pass.

Ny passlag i Turkiet sedan 31 december 2012: Alla som reser in i landet måste ha minst en tom sida i passet (med hänsyn till de turkiska myndigheternas in– och utresestämplar). Om passet inte har minst en hel tom sida, har myndigheterna rätt att neka inträde till landet.

Visum
Svenska, danska, finska och isländska medborgare behöver inget visum.

Visum krävs för norska medborgare till Turkiet och måste köpas innan avresa via www.evisa.gov.tr Det går alltså inte att köpa visum på ankomstflygplatserna i Turkiet. Observera att visumet ska skrivas ut och tas med! Detta gäller tre månaders turistvisum (visumet är giltigt för uppehåll i upp till 90 dagar), förutsatt att du har ett norskt pass. Både ut- och hemresa måste vara innanför visumets giltighetsperiod. Efter att visumperioden gått ut måste det gå minst 3 månader innan det kan sökas nytt turistvisum.

Nazar kan inte påverka eventuella ändringar/uppdateringar av visumreglerna som kan göras av de turkiska myndigheterna. (Vi uppdaterar information löpande här så snart vi mottager detta). Observera att det kan finnas andra privata aktörer som återförsäljare av visum på internet, dessa kan ta mer högre avgifter och varken Nazar eller turkiska myndigheter kan ta ansvar för dessa. Vi hänvisar endast till länken ovan, som även finns i ditt resebevis.

Nazar ansvarar inte för visumansökningar. Det är resenärens eget ansvar att ta del av de informationer och regler som finns. Nazar återbetalar inte oanvänt visum. Vid en eventuell ombokning av resan är det gästens ansvar att se till att giltigt visum finns.

För fullständig information om visum hänvisar vi till landets ambassad eller konsulat. Nazar kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum.

Har du annat än nordiskt pass, är du själv ansvarig för att ta reda på gällande regler för inresa till Turkiet. Observera att det kan finnas speciella regler för vilka ankomstflygplatser som måste användas i Turkiet. 

Särskilt för Grekland: 

Pass

Vi rekommenderar att ta med pass som är giltigt minst 3 månader efter hemkomst. Vid in- och utresa sker ID-kontroll och många hotell har vid incheckning krav på att man som gäst kan styrka sin identitet med hjälp av passet. 

Det nationella identitetskortet, som utfärdas av Polisen och som gäller för resa inom Schengenområdet är en fullgod resehandling i form av ett ID-kort och som styrker såväl innehavarens identitet som medborgarskap. Observera att ett svenskt körkort ej är en godkänd id-handling för resor och skiljer sig från det som kallas nationellt id-kort. Vår rekommendation är ändå att man tar med sig pass som är giltligt minst 3 månader efter hemkomst.            

För information om vad som gäller vid provisoriska pass hänvisar vi till landets ambassad/konsulat och till pass/polismyndigheten. Nazar kan inte ansvara för följderna om en resenär saknar giltigt pass. 

Visum 

Inget visum krävs för svenska medborgare.


Valuta

Vi vill göra dig uppmärksam på att du inte kan växla pengar på alla hotell och att de flesta hotell inte har uttagsautomater.

Turkiet

Turkiets officiella valuta är turkisk lira, men euron är lika användbar nästan överallt. Mest praktiskt är att ha en del pengar växlade i euro och en del i turkisk lira. Det är i regel mest fördelaktigt att växla till turkisk lira i Turkiet, medan det kan vara lite dyrare att växla från svenska kronor till euro. Uttagsautomater för turkisk lira finns överallt men endast ett fåtal betalar ut euro.
De flesta av våra All Inclusive-hotell tar gärna emot euro. Merparten affärer och restauranger accepterar de vanligaste internationella kreditkorten, men det förekommer att de tar ett par procent i avgift.

Grekland

På Rhodos används euro som valuta.


UD

På Nazar är säkerheten för våra gäster och personal av högsta prioritet och vi följer noga utvecklingen på våra resmål. Detta innebär bland annat daglig kontakt med vår personal på de olika destinationerna samt regelbunden kontakt med relevanta myndigheter.
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på telefon 0770 777 888 (tryck 2).

Läs mer om utrikesdepartementets reserekommendationer på ud.se


Funktionshindrad på resa

Vi ber dig observera att merparten av våra hotell tyvärr inte är anpassade för fysiskt funktionshindrades behov. Det kan till exempel röra sig om hissarnas storlek, dörrarnas bredd eller övriga begränsningar i tillgänglighet. Ett antal hotell erbjuder dock rum som är mer eller mindre anpassade för rörelsehindrade personer. Vi ber dig kontakta oss med detaljerad information om just dina behov, så att vi kan skapa de bästa förutsättningarna för en lyckad semester. Nazar ska informeras vid bokningstillfället (senast 48 timmar) innan avresa för att kunna göra en förfrågan hos flygbolaget.

För specialbehov eller önskemål på resan ska du även fylla i formuläret för fysiskt funktionshindrade på resan – klicka här. Observera att vi inte har möjlighet att bekräfta att vi kan arrangera en resa för er innan detta formulär har mottagits, behandlats och godkänts av Nazar. Du kan boka specialrum för fysiskt funktionshindrade direkt på vår hemsida eller hos våra resekonsulenter på telefonnummer 0770 777 888 (tryck 2). Fällbara rullstolar kan tas med på transferbussarna. Ej hopfällbara rullstolar och elektriska rullstolar kräver specialtransport som bekostas av gästen.

Kontakta oss

Måndag - fredag 08.00 - 18.00

Lördag - söndag 09.00 - 16.00

Telefon: 0770 777 888

Nazar Nordic AB
Slagthuset, 211 20 Malmö

Vi har inga butiker att besöka

E-post: info@remove-this.nazar.se


Ring oss gärna på 
0770 - 777 888

Vi har själva besökt alla av våra hotell och kan därför ge dig råd baserat på egen erfarenhet!

Hälsningar från oss på kundservice


Presentkort

Varför inte gratulera eller överraska någon du tycker om med ett presentkort från Nazar?

Läs mer


Gilla oss på facebook

Så missar du inte våra fina erbjudande och tävlingar!

Besök Nazars Facebooksida