Avbeställningsförsäkring

Avbeställningsförsäkring utan Trygghetspaket

Försäkringen gäller:

  • Fri avbokning vid akut sjukdom innan avresa ända fram till incheckning.


Avbeställningsförsäkring med Trygghetspaket

Försäkringen gäller:

  • Fri avbokning vid akut sjukdom innan avresa ända fram till incheckning.

  • Fri avbokning för den som drabbas av uppsägning. Gäller om du är tillsvidareanställd och blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist, ej vid enbart varsel. Intyg från arbetsgivare måste visas efter avbokning.

  • Fri avbokning vid skilsmässa. Registrerat intyg av skilsmässa måste visas efter avbokning.

  • Fria ombokningar, oavsett skäl, om samtliga medresenärer har tecknat avbeställningsförsäkringen och det är minst 35 dagar före avresa. Fria ombokningar gäller inte till rabatterade/prissänkta resor.

  • Bo kvar-garanti gäller för alla i ditt resesällskap om någon måste avboka p.g.a. sjukdom. Du har rätt till att behålla ditt hotell och du är även säkrad för eventuell prisökning för resterande resedeltagare. Det förutsätter att samtliga på bokningen betalat avbeställningsförsäkring och att avbokningen kan styrkas med läkarintyg.

  • Prisgaranti. Om priset på din resa (samma datum, flygavgång, avreseflygplats, hotell och rumstyp) går ner i pris före 60 dagar innan avresa har du rätt att få tillbaka prisskillnaden. Kontakta oss, så betalar vi tillbaka mellanskillnaden.


När du utnyttjar din prisgaranti, omfattar den inte rabatter som är specifika för speciella försäljningskanaler, exempelvis erbjudanden från Ellos. För att tillgodogöra dig rabatter som fanns vid bokningstillfället ska de fortfarande gälla när du utnyttjar din prisgaranti, annars gäller pris vid ombokningsdagen. Prisgarantin omfattar ej special/grupp resor eller personliga rabatter.

Intyg ska vara oss tillhanda senast 7 dagar efter avbokning.

Du betalar för avbeställningsförsäkringarna tillsammans med din första inbetalning på resan. Avbeställningsförsäkringarna kan endast köpas vid beställning av resan och kan inte avbeställas efter betalning av handpenningen. Priset för avbeställningsförsäkring kan skilja sig för specialarrangemang.

För att avboka eller omboka din resa kontaktar du Nazars försäljningsavdelning på telefonnummer 0770-777 888 innan avresa. Utanför kontorstid kan du antingen sända oss ett e-mail till info@nazar.se, eller skicka oss ett fax på 040-699 88 31. I detta meddelande anger du bokningsnummer, vilken/vilka personer som avbokas, anledning till avbokningen samt datum då meddelandet skickades. Tänk på att det är huvudresenären som ska skriva detta e-mail eller fax.

För att använda avbeställningsförsäkringarna skickar du sedan ett intyg i original till Nazar. Vid akut sjukdom ska din läkare uttryckligen intyga att du inte kan åka iväg på din resa. Kostnaden för intyg bekostas av kunden själv och vid avbokning av resan återbetalas inte kostnaden för avbeställningsförsäkringen samt en expeditionsavgift.

För ytterligare information se även våra resevillkor.