Visar av

Under resan

Här hittar du information gällande t.ex. hotell, resmål och service under din resa.


Comfort Class 

Uppgradera din semester med Comfort Class (endast i Turkiet)

När du bor på ett av våra Nazar Collection-hotell så har du möjlighet att köpa Comfort Class-paketet för extra bekvämlighet på semestern. Med Comfort Class har du bland annat VIP check in på hotellet, gratis trådlöst internet på rummet, sen utcheckning på avresedagen, reserverade solsängar på stranden och mycket mer. Det finns ett begränsat antal Comfort Class-paket, så skynda dig att boka via vår kundservice, på telefon 0770 777 888.

Observera att Comfort Class ska bokas senast en vecka innan avresa.

Allt detta får du med Comfort Class:

• Uppfylld minibar vid ankomst
• Poolhanddukar på rummet vid ankomst
• Gratis internet på rummet
• Morgonrock och 2 par morgontofflor
• 20 % rabatt på alla behandlingar i hotellets wellnesscenter
• VIP-incheckning vid ankomst på hotellet
• Möjlighet för ett extra besök på en av hotellets à la carte-restauranger
• Sen utcheckning på avresedagen till kl 18.00
• À la carte-frukost 3 gånger i veckan inklusive färskpressad juice
• Reserverade solsängar på stranden

Pris per vecka:

Vuxen: 850 kr
Barn: 250 kr

OBS! Eventuellt Comfort Class-paket måste bokas av alla resande som bor i samma rum (både vuxna och barn). Det kan förekomma variationer från hotell till hotell.

Hamam 

Börja din semester på det absolut bästa sättet – med hamam (endast Turkiet).

Hamam är en traditionell, turkisk behandling – en härlig kombination av värme, ånga, skrubb och massage. En professionell spaterapeut skrubbar din kropp ren från döda hudceller och ger dig den perfekta grunden för en gyllene, solkysst färg som håller längre. Behandlingen avslutas med en massage med tvålskum.

När du bokar en resa till ett av våra Pegasos-hotell kan du boka hamam-paketet hemifrån. Paketet innehåller den traditionella skrubbningen och skummassagen, följt av en 30 minuters avslappnande oljemassage. Finns det någonstans där du verkligen kan skämma bort dig själv med wellness så är det i Turkiet, så ta tillfället i akt. Men se upp – det är starkt beroendeframkallande!

Pris per behandling: 310 kr

All Inclusive

För dig som vill koppla av på din semester!

All Inclusive är benämningen på vilka måltider som ingår i din resa. När du bokar All Inclusive ingår dagens samtliga huvudmåltider, snacks mellan måltiderna, lokala drycker och i många fall även glass.

Hotellets standard påverkar utbud och variation på All Inclusive-programmet: Ju fler hotellet har, desto större är utbudet. På Lucky 3, 4 eller 5 Star (ospecificerade alternativ) kan utbudet dock vara enklare än på våra ordinarie hotell. Vill du vara helt säker på att få oförglömliga gourmetupplevelser bör du välja ett Premium Collection-hotell.

Läs mer under respektive hotell för detaljerad information om All Inclusive-programmet.
För ospecificerade All Inclusive-resor, se mer under rubriken ”Ospecificerade resor” nedan.

Hotellklassificering

För att göra det lättare för dig att bedöma standarden på våra hotell, har vi på Nazar klassificerat dem på en skala från ett-fem .
Ju fler , desto högre är standarden, och därmed också priset. Två hotell med samma antal kan dock skilja sig markant, och därför har vi i tre olika färger: rosa, orange och gul, där orange är högst möjliga standard. För att du ska kunna välja det hotell som passar dig bäst, är det viktigt att du tar del av allt informationsmaterial under respektive hotell på vår hemsida och i vår katalog.

Alla är relativa

Nazars bedömning av ett hotell sammanfattar standard och servicenivå i förhållande till andra hotell på resmålet. Bedömningsgrunderna är med andra ord inte samma som vid landets egna, officiella klassificering; dessa skiljer sig mellan olika länder och avser endast hotellets standard.

Vår bedömning av hotellen avser däremot helhetsintrycket och tar hänsyn till standard, hotellområden, inredning, faciliteter (pool, reception, sällskapsutrymmen, barer, etc.) och inte minst servicenivån; både från hotellet och från Nazar. Detta innebär att två hotell med fem  kan vara mycket olika.

Alla Premium Collection-hotell bedöms med fem , då dessa är de absolut bästa och lyxigaste hotellen i vårt program. Samtidigt kan även ett Nazar Collection-hotell bedömas med fem , eftersom att det här erbjuds god standard och en hög servicenivå, både från hotellet och från Nazar. På Nazar Collection-hotellen är Nazars egna, kostnadsfria, svenska piratklubb, ungdomsklubb och simskola inkluderade, och på Pegasos-hotellen ingår även vår egen kostnadsfria dansskola. Nazar Collection-hotellen har således inte samma lyxiga framtoning som ett Premium Collection-hotell, men vägs upp av den omfattande servicen från Nazar.

Vilken hotellkategori som passar dig bäst, kan bara du själv avgöra. Läs mer om de tre kategorierna nedan.

Hotellkategorier

Vi har delat in våra hotell i tre kategorier – Nazar Collection, Premium Collection och Holiday Collection.

Nazar Collection – Familjefavoriterna där Nazars egna barn- och ungdomsaktiviteter ingår

Nazar Collection är samlingsnamnet på våra egna hotell, där de flesta av våra gäster väljer att bo. På dessa hotell erbjuder Nazars egna, svenska aktivitetsguider en omfattande guideservice och vår egen piratklubb, simskola och ungdomsklubb ingår. På våra Pegasos-hotell ingår dessutom vår egen dansskola. Hotellen håller en hög standard och har många, fina faciliteter för hela familjen, stora poolområden och vattenrutschbanor samt ligger direkt vid stranden – det självklara valet för en familjesemester, för både stora och små!
Nazar Collection-hotellen erbjuder all komfort, underhållning och aktiviteter som din familj behöver under sin semester – och naturligtvis All Inclusive. Hotellen i denna kategori har 4-5 . Hotellen har inte samma lyxiga framtoning som Premium Collection-hotellen, vilket också speglas i priset.

Premium Collection – Våra allra lyxigaste hotell!

När du bokar ett Premium Collection-hotell får du ett av Nazars allra bästa hotell.  De flesta av hotellen är dessutom några av Medelhavets vackraste och lyxigaste, och du kan endast resa hit med Nazar. Med Premium Collection kan du förvänta dig kulinariska upplevelser, utsökt service och ett stort utbud av faciliteter för barn och vuxna.
Alla hotell med fem  vittnar om att det är ett All Inclusive-hotell i absolut toppklass. Önskar du svenska barnaktiviteter, rekommenderar vi dock Nazar Collection.

Holiday Collection – All Inclusive-hotell för varje smak!

I denna kategori finner du ett brett utbud av stads- och strandhotell. Stadshotellen ligger ofta centralt med närhet till shopping, sevärdheter och nattliv, medan strandhotellen generellt erbjuder fina barnfaciliteter, såsom vattenrutschbanor och internationell barnklubb. Gemensamt för dessa hotell är att de erbjuder All Inclusive som inkluderar mat, dryck och snacks.

Vi har gett hotellen i Holiday Collection tre-fem . Många hotell håller hög standard på t.ex. mat och faciliteter; dock inte på nivå med Premium Collection, vilket också speglas i priset. Önskar du svenska barnaktiviteter, rekommenderar vi Nazar Collection.

Fem : Dessa hotell håller generellt hög standard och har många fina faciliteter, men observera att det kan vara stora skillnader mellan ett Holiday Collection-hotell med 5 och ett Premium Collection-hotell med fem .

Fyra : Mycket populära hotell, men inte med fullt så många faciliteter som våra Holiday Collection-hotell med 5 . Service och kvalitet motsvarar priset: dessa hotell har allt som behövs för en härlig semester – och lite till.

Tre : Enkla, funktionella och populära hotell som har vad som krävs för en lyckad semester med hänsyn till faciliteter och måltider, varken mer eller mindre.

Ospecificerade resor

Vi gör ingen hemlighet av det: När du reser ospecificerat får du vad du betalar för – ofta mycket låg standard och nästan uteslutande på hotell som inte ingår i Nazars program. Vi säljer ospecificerade resor när marknadspriset på resorna ligger på en nivå som inte ens täcker flygkostnaden, då går vi ut och hittar de billigaste möjliga hotellen.

Vi rekommenderar att du inte planerar högtider, familjesemester, drömsemester eller liknande till ett ospecificerat hotell. Om du vill veta vad du får för dina pengar skall du alltid välja namngivna hotell – som dock kostar lite mer.

Vi vidarebefordrar inga önskemål vid ospecificerade bokningar. Vi rekommenderar alltid att man köper en specificerad resa, speciellt om man reser med barn eller har särskilda kvalitetskrav.

1. Ospecificerad resa

Standarden på hotell/lägenhet är oftast mycket enkel och man kan inte bli garanterad att hamna på en speciell destination eller hotelltyp. Byte av hotell under vistelsen förekommer, ibland med kort varsel. Städning kan inte garanteras och byte av lakan och handdukar ingår oftast inte. Måltider ingår inte. Sängtyper kan variera. Begränsad eller ingen reseledarservice.

2. Ospecificerad Lucky 3, 4 och 5 Star

Man kan inte bli garanterad att hamna på en speciell destination och rent generellt hamnar man på hotell som inte ingår i vårt program. Nazar har inte haft möjlighet att kvalitetssäkra dessa hotell men hotellen klassificeras officiellt som 3-, 4- eller 5-stjärniga enligt destinationslandets lokala bestämmelser. De hotell du hamnar på tillhör oftast de billigare alternativen i respektive kategori. Byte av hotell under vistelsen förekommer, ibland med kort varsel . Begränsad eller ingen reseledarservice.

Inga önskemål kan tas emot gällande hotell, rumstyp eller rummets placering.

Reslängd

Reslängden för resan som anges i vår marknadsföring avser tiden mellan avresa och hemkomst, d.v.s. till och från din avreseflygplats. Om du flyger på en söndag kommer du i allmänhet också hem på en söndag, alltså på den åttonde dagen av din resa. Resans längd är 7 eller 14 nätter, se exakta datum på resebeviset/biljetten. Första och/eller sista dagen kan vara resdagar.

Transfer

När du har hämtat ditt bagage möter våra guider upp dig på flygplatsen efter pass- och tullkontroll. Till vissa resmål arrangeras busstransfern gemensamt för flera flyg och du kan därför få vänta en stund på flygplatsen före avfärd. Guide medföljer normalt inte transferbussen. I vissa fall kan transfer ske med minibuss eller taxi.

Observera att ömtåligt eller stöldbegärligt gods ska förvaras i handbagaget under transfern till och från flygplatsen. Nazar ansvarar inte för värdesaker i bagageutrymmet under transfern. På grund av begränsat bagageutrymme kan vi inte heller garantera att skrymmande bagage, såsom golfbagar, cyklar, surfbrädor och liknande,  får plats i våra transferbussar. Observera även att det är ditt eget ansvar att se till att ditt bagage kommer med transferbussen till och från hotellet samt att få bagaget incheckat på flygplatsen. Detta gäller både vid ankomst och vid avresa.

För dig som har bokat någon form av ospecificerad resa ingår inte transfer i resans pris.  Kontakta vår kundservice för att köpa till transfer. Transfer kan beställas fram till incheckning påbörjas på avreseflygplatsen. Vi rekommenderar starkt att du, vid bokning av ospecificerad resa, köper till transfer på resmålet: främst då antalet taxibilar på flygplatserna är begränsat, men också då priset för färden ofta blir dyrare än busstransfer. Observera att eventuell transfer måste bokas innan avresa.

För dig som bokat endast flyg ingår  transfer inte i resans pris. Vid bokning av endast flyg måste transfer beställas senast 3 dagar innan avresa.

Utflykter

Som ett led i vår strävan att göra din semester så minnesvärd och innehållsrik som möjligt erbjuder vi ett brett urval av spännande utflykter och dagsturer med varierat innehåll på våra resmål. Våra utflykter arrangeras med skandinavisktalande eller engelsktalande guider. Komplett utflyktsprogram får du på plats, och du bokar din utflykt genom att kontakta din guide.

Observera att det ofta krävs ett bestämt antal deltagare för att utflykten ska kunna genomföras. Utflyktsprogrammet är preliminärt och kan ändras under säsongens gång. Priserna på hemsidan är cirkapriser och kan ändras.

Läs mer om våra utflykter >>

 

Betalning på flyget

 

På Freebird Airlines och SunExpress kan du betala kontant med euro samt med svenska, danska och norska kronor, beroende på avreseorten. Vi rekommenderar att du betalar med euro (gärna i mindre valörer) för att undvika brist på växelpengar ombord. Observera att det endast är taxfreevaror som kan betalas med VISA eller MasterCard.

På TUIfly Nordic, SAS Charter och Jet Time kan du betala kontant med euro samt med svenska och danska kronor. Du kan även betala med VISA och MasterCard.

På Corendon Airlines kan du betala kontant med euro (gärna i mindre valörer för att undvika brist på växelpengar ombord) samt med svenska, danska och norska kronor. Observera att det i nuläget bara är taxfreevaror som kan betalas med VISA eller MasterCard.

- På Norwegians flygningar till Turkiet kan du betala med VISA, MasterCard, Diners och American Express. Du kan också betala kontant med svenska, norska och danska kronor, euro samt US-dollar (endast sedlar).

- På Norwegians flygningar till Spanien kan du betala med VISA och MasterCard. Kontanter kan endast användas som betalmedel i enstaka fall, och vilken valuta som accepteras är beroende på flygrutt.

Bagage

Maxvikten per incheckad väska är begränsad till 32 kg om ni packar tillsammans. (undantag för Norwegian – se nedan). Eventuell bagageövervikt betalas direkt till flygbolaget.

Barnvagnar ska fällas ihop och förpackas i speciella skyddspåsar som finns på flygplatsen. Ta av ömtåliga delar som lätt tar skada, såsom hjul och suffletter. Tänk på att vagnen transporteras i flygets lastrum med annat bagage.
Vi rekommenderar alltid att du tecknar en reseförsäkring om du reser med barn- eller sittvagn då flygbolagens ersättningar till gäster för förkommet eller skadat bagage är begränsade.

Vassa föremål som exempelvis sax, kniv och nagelfil får inte medtas i handbagaget. Du får ta med dig en begränsad mängd vätska genom säkerhetskontrollen.

För dig som väljer att boka endast flyg tillkommer en avgift för incheckat bagage. Avgiften är 200 kr, tur och retur. Man får då checka in 1 kolli som max får väga 20 kilo. Man kan max köpa till ett bagage per person (ej för spädbarn/barn under 2 år). Det är tillåtet att ta med sig ett handbagage kostnadsfritt.

 

TUIfly Nordic

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person (inklusive handbagage)
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej handbagage)
Golfutrustning: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare

Freebird Airlines

Maxmått på handbagage: 55 x 35 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 6 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej hand bagage)
Golfutrustning: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare

Jet Time

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad. Läs mer här om hur vagnen ska packas
Spädbarn: Barn under 2 år får ta med sig handbagage som väger max 5 kilo
Golfutrustning: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare

SAS Charter

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej handbagage)
Golfutrustning: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare

 

Corendon Airlines

Maxmått på handbagage: 45 x 35 x 15 cm (1 handbagage per person)

Max antal kilo för handbagage: 6 kilo per person

Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan inte checka-in bagage eller ta med sig ett handbagage.
Golfutrustning: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare.

 

SunExpress

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 6 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej handbagage)
Golfutrustning: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare 
Observera att det på enstaka avgångar inte kan bokas tillval.

Norwegian

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 10 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person.
OBS! Endast 1 väska per person med maxvikt 20 kilo. Observera även att om två eller fler resenärer väljer att packa i en och samma resväska får väskan fortfarande endast väga max 20 kg. För väskor som väger mer än 20 kilo betalas övervikt per kilo i samband med incheckningen. Om du har mer än totalt 2 väskor, oavsett vikt, betraktas detta också som övervikt.

Vet du redan innan avresa att du kommer att checka in fler väskor, kan detta köpas via Norwegians hemsida
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad. Läs mer här om hur vagnen ska packas
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 5 kilo per person (ej handbagage)
Golfutrustning: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare

 

Incheckning

Vi rekommenderar att du är på avreseflygplatsen senast 2 timmar innan avresa. På skärmarna i avgångshallen kan du se var du ska checka in. Kom ihåg att ta med dig ditt resebevis/biljett och pass.

Mat och dryck på flyget

Det är inte tillåtet att ta med egen mat ombord på flyget. Anledningen till detta är bl.a. en önskan om att minimera städning, att kunna kontrollera avfall ur miljöhänsyn samt för att minimera risker för personer med allergiska besvär. Vi kan inte garantera att våra flygningar är nötfria. Nötter kan förekomma i maten eller tas ombord av andra passagerare.

För resor till Turkiet

En lättare måltid ingår på alla våra flygningar, med undantag för resenärer som bokat någon form av ospecificerad resa samt för resenärer som bokat endast flyg. För dig som har bokat en ospecificerad resa eller endast flyg ingår inte flygmat i resans pris, utan ska förbeställas senast 3 dagar innan avresa. Dryck betalar du oftast extra för genom kontant betalning.

Om du önskar specialmat (vegetarisk, laktosfri, etc.) måste detta förbeställas senast 3 dagar före avresa. När bokning av resa genomförs med mindre än 3 dagar kvar till avresa kan vi inte garantera någon måltid ombord på flyget.

För resor till Spanien

Mat och dryck är inte inkluderat och kan inte förbeställas. Du kan köpa mat ombord från flygets meny. Det går inte att beställa specialmat ombord på flygningar till Spanien. Har du speciella behov kan du ta med dig egen mat ombord.
Du kan betala med VISA och MasterCard. Kontanter kan endast användas som betalmedel i enstaka fall, och vilken valuta som accepteras är beroende på flygrutt.

Flyg - Regler för gravida

För samtliga flygbolag gäller andra regler än nedan om man väntar tvillingar, trillingar etc. Kontakta vår kundservice på 0770 777 888 eller info@nazar.se för mer information.

Oavsett graviditetsvecka kan incheckningspersonalen begära att man visar fram ett ”fit to fly-intyg”. Om du inte redan har ett intyg med dig erhåller du ett sådant efter en undersökning hos läkaren på flygplatsen. Detta gäller alla flygbolag. Kostnaden för ett sådant intyg bekostas av gästen själv.
Observera att reglerna för antal veckor nedan gäller både för ut och hemresa. Om det t.ex. står att gravida kvinnor inte får flyga efter vecka 35 så gäller detta även för hemresan.

Freebird Airlines

Mellan 24:e och 27:e veckan ska flygbolaget informeras vid check in om graviditet och du ska kunna framvisa ett läkarintyg på engelska som intygar att du kan flyga. Det ska även framgå hur långt framskriden graviditeten är, både till ut- och hemresedatum.
Mellan 28:e och 35:e veckan in i graviditeten ska nyss nämnda intyg kunna framvisas vid check in, och intyget får inte vara äldre än 7 dagar, varken för ut- eller hemresa. Efter den 35:e veckan in i graviditeten får du inte flyga.

SunExpress

Du får inte flyga från och med den 35:e graviditetsveckan. Vi rekommenderar starkt att du tar med dig ett läkarintyg på engelska att framvisa vid check in som intygar att du kan flyga. Det ska framgå hur långt framskriden graviditeten är, både till ut- och hemresedatum. 

Corendon Airlines

Mellan 28:e och 34:e veckan ska flygbolaget informeras vid check-in om graviditet och ett läkarintyg på engelska som intygar att du kan flyga ska kunna framvisas. Det ska även framgå hur långt framskriden graviditeten är, både till ut- och hemresedatum. Intyget får inte vara äldre än 4 veckor varken för ut- eller hemresa.
Du får inte flyga från och med den 35:e graviditetsveckan.

 

För dig som reser med följande flygbolag hänvisar vi till respektive flygbolags egen hemsida:

TUIfly Nordic
SAS Charter
Jet Time
Norwegian

Rullstol på flyget

Ett begränsat antal rullstolar kan tas med ombord på flyget. Information om rullstol ska ges till resekonsulenten vid bokning av resan, senast 5 dagar innan avresa. Om Nazar inte informerats om att du önskar ta med en rullstol på flygningen, kan rullstolen bli avvisad vid incheckningen.

Taxfree

Charterresa och taxfree hör ihop!

De flesta av oss älskar att handla taxfree när vi ska på semester. Nedan kan du läsa mer om hur du kan beställa taxfreevaror; det varierar nämligen mellan de olika flygbolagen.

TUIfly Nordic

När du flyger med TUIfly Nordic kan du förbeställa taxfreevaror både till ut- och hemresa. Ca 2-3 veckor innan avresa skickas en taxfreekatalog ut till den adress som angavs vid bokningstillfället. Beställningen av taxfreevarorna gör du enklast via TUIfly Nordics hemsida, 30-5 dagar innan avresa. För att komma vidare till beställningen, klicka här. Ombord på flygen finns ett litet begränsat urval av taxfreevaror.

SAS Charter

När du flyger med SAS Charter kan du förbeställa taxfreevaror både till ut- och hemresa. Ca 3 veckor innan avresa skickas en taxfreekatalog ut till den adress som angavs vid bokningstillfället. Beställningen av taxfreevarorna gör du enklast via SAS Charters hemsida, 30-5 dagar innan avresa. För att komma vidare till beställningen, klicka här. Ombord på flygen finns ett litet begränsat urval av taxfreevaror.

Jet Time

När du flyger med Jet Time kan du förbeställa taxfreevaror både till ut- och hemresa. Ca 3 veckor innan avresa skickas en taxfreekatalog ut till den adress som angavs vid bokningstillfället. Beställningen av taxfreevarorna gör du enklast via Jet Times hemsida, 30-5 dagar innan avresa. För att komma vidare till beställningen, klicka här. Ombord på flygen finns ett litet begränsat urval av taxfreevaror.

SunExpress

När du flyger med SunExpress kan du förbeställa taxfreevaror till hemresan. Beställningen kan göras 30-2 dagar innan flygavgång och du betalar i samband med beställningen med VISA eller MasterCard. För att komma vidare till beställningen, klicka här. Ombord på flygen finns ett litet begränsat urval av taxfreevaror.

På flygen från Izmir/ADB går det i nuläget inte att förbeställa taxfree för hemresa.

Freebird Airlines

När du flyger med Freebird Airlines kan du förbeställa taxfreevaror till hemresan. Beställningen kan göras 30-2 dagar innan flygavgång och du betalar i samband med beställningen med VISA eller MasterCard. För att komma vidare till beställningen, klicka här. Ombord på flygen finns ett litet begränsat urval av taxfreevaror.

Corendon Airlines

När du flyger med Corendon Airlines kan du förbeställa taxfreevaror till hemresan. Beställningen kan göras 30-2 dagar innan flygavgång och du betalar i samband med beställningen med VISA eller MasterCard. För att komma vidare till beställningen, klicka här. Ombord på flygen finns ett litet begränsat urval av taxfreevaror.

Norwegian till Turkiet

När du flyger med Norwegian till Turkiet kan du förbeställa taxfreevaror både till ut- och hemresa. 30-8 dagar innan avresa skickas en taxfreekatalog ut till den adress som angavs vid bokningstillfället. Beställningen av taxfreevaror gör du via Norwegians hemsida, 30-5 dagar innan avresa. Taxfreevaror till hemresan kan beställas fram till utresa eller ombord på flyget. För att komma vidare till beställningen, klicka här.

Norwegian till Spanien

När du flyger med Norwegian till Spanien kan du inte förbeställa taxfreevaror. Du kan däremot köpa taxfreevaror ombord. Då sortimentet ombord är begränsat kan det vara säkrare att handla det du behöver redan på flygplatsen innan avresan.
Vi vill göra dig uppmärksam på att när du förbeställer taxfreevaror eller köper produkter direkt ombord på flyget innebär detta ett avtal mellan dig och flygbolaget. Nazar ansvarar inte för förhandsbeställning eller försäljning av taxfreevaror. Om fel uppstår i samband med köp av taxfreevaror ber vi dig kontakta flygbolaget direkt. 

Tullfrågor

För eventuella tullfrågor, ber vi dig att kontakta Tullverket.

Flygförseningar

Trots att flygförseningar är relativt sällsynta kan dåligt väder vid avrese- eller ankomstflygplatsen, tekniska omständigheter eller något helt annat orsaka större eller mindre förseningar. Om denna situation trots allt uppstår kommer Nazars personal, i samarbete med flygbolaget, göra vad de kan för att väntetiden ska bli så behaglig som möjligt för dig och dina medresenärer.

Du kan inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxi- och bussresor, övernattning på hotell eller för kostnader för telefonsamtal till anhöriga. I dessa fall rekommenderar vi dig att ta kontakt med ditt försäkringsbolag.

Flygbolag

TUIfly Nordic

TUIfly Nordic ingår i världens största charterflygbolagsgrupp, TUI Airlines. Där ingår även ThomsonFly i England, TUIfly i Tyskland, Jetairfly i Belgien, Corsairfly i Frankrike och Arkefly i Holland. Den kombinerade flygplansflottan för TUI Airlines består av drygt 150 flygplan, huvudsakligen Boeing 737-800 och Boeing 757-200. tuiflynordic.se

SunExpress

SunExpress är ett turkiskt flygbolag, ägt av tyska Lufthansa och Turkish Airlines, och har sedan 1989 flugit både reguljär- och chartertrafik mellan Turkiet och städer i merparten av Europa. SunExpress har en modern flotta bestående av Boeing 737-800 och Boeing 757-200. sunexpress.com/en

Freebird Airlines

Freebird Airlines är ett turkiskt flygbolag, specialiserat på chartertrafik. Bolaget bildades 2001 och har samarbetat med Nazar sedan 2004. Bolaget har en ny, modern flotta bestående av bekväma flygplan av typen Airbus 320 och Airbus 321.
freebirdairlines.com

SAS Charter

SAS har med mer än 50 års erfarenhet blivit Skandinaviens ledande flygbolag, känt för sin höga säkerhet och kvalitet. Genom tiderna har SAS fått stort erkännande för sin innovativa och nytänkande service och har under senare år flera gånger benämnts som Sveriges bästa charterbolag. sascharter.se

Jet Time

Jet Time är ett danskt flygbolag som startade sin verksamhet 2006. Bakom bolaget står en rad danska företagare och ledningen samt personalen utgörs av individer med många års erfarenhet inom den danska flygbranschen. Jet Times flyg är av typen Boeing 737-300. jet-time.se

Norwegian

Norwegian, ett norskt flygbolag som grundades 1993, flyger både inrikes och utrikes. Norwegian är Nordens största lågprisbolag och har cirka 45 % av marknaden i Norge. Flygbolaget har en modern flotta. norwegian.no

Corendon Airlines

Corendon Airlines är ett turkiskt flygbolag som bildades 2004. Bolaget har en modern flotta som består av Boeing 737-800.

Fly & Relax

När du flyger med Nazar kan du, på de flesta av våra flygningar, förboka sittplatser på flyget. På vissa flygningar finns även möjlighet att förboka andra tillvalstjänster. För mer information om vad som gäller just på din resa, se nedan under respektive flygbolag.

TUIfly Nordic

Möjliga tillval inför flygresan: Sittplatser, festmåltid, uppvaktning, extra bagagevikt och specialbagage (golfbag). Beställningar kan göras 365-7 dagar innan avresa. För att komma vidare till flygbolagets hemsida för beställning online, klicka här

SunExpress

Möjliga tillval inför flygresan: Sittplatser, extra bagagevikt samt specialbagage (golfbag). Du kan även beställa uppgradering av måltid. Beställningar kan göras 60-4 dagar innan avresa. För att komma vidare till flygbolagets hemsida för beställning online,
klicka här. Observera att det på vissa avgångar inte är möjligt att beställa tillval.

Freebird Airlines

Möjliga tillval inför flygresan: Sittplatser samt golfbag. Beställningar kan göras 60-3 dagar innan avresa. För att komma vidare till flygbolagets hemsida för beställning online, klicka här

Corendon Airlines

Möjliga tillval inför flygresan: Sittplatser samt golfbag. Beställningar kan göras 30-4 dagar innan avresa. För att komma vidare till flygbolagets hemsida för beställning online, klicka här.

SAS Charter

Möjliga tillval inför flygresan: Sittplatser och golfbag. Beställningar kan göras 120-7 dagar innan avresa. För att komma vidare till flygbolagets hemsida för beställning online, klicka här

Jet Time

Möjliga tillval inför flygresan: Sittplatser, specialbagage (golfbag) samt extra bagagevikt.
Beställningar kan göras 180-7 dagar innan avresa. För att komma vidare till flygbolagets hemsida för beställning online, klicka här

Norwegian

Möjliga tillval inför flygresan: Sittplatser, extra bagagevikt samt specialbagage (golfbag).
Beställningar kan göras 60-10 dagar innan avresa. För att komma vidare till flygbolagets hemsida för beställning online, klicka här

Hotell

À la carte-restauranger och besök

À la carte är benämningen på hotellens specialrestauranger. Här erbjuds du möjligheten att komma till dukat bord och bli lite extra ompysslad med personlig service och fint upplagda maträtter. De flesta av våra 4-5 hotell erbjuder möjlighet att besöka en à la carte-restaurang minst en gång per vistelse. Förhandsbokning krävs.

Eftersom besök till à la carte-restauranger alltid är i mån av plats samt ibland beroende av rådande väderlek rekommenderar vi att du bokar besöket så snart som möjligt. Vissa hotell tar ut en depositionsavgift i samband med bokningen, andra tar ut en mindre bokningsavgift per bokning och några hotell tar betalt för besök i à la carte-restaurangerna. Läs mer om à la carte under respektive hotell.

Bilder av hotellet i katalogen och på hemsidan

Vi lägger mycket resurser på att skapa en bra katalog och hemsida. Hemsidan uppdateras ständigt och eventuella felaktigheter och ändringar på resmålet uppdateras löpande. Nazar står för den information du hittar i vår katalog och på våra hemsidor; vi kan däremot inte ansvara för eventuell information om resmål som erhållits från andra källor. Observera att bilder i katalogen kan vara tagna med vidvinkelobjektiv, vilket kan resultera i att hotell, rum och pooler kan se större ut i katalogen än i verkligheten.

Endast hotell

Önskar du beställa endast hotell ber vi dig kontakta Nazars kundservice för information och pris.

Enkelrumstillägg

Nazars frånpriser gäller del i dubbelrum och är beräknade utifrån att två fullt betalande delar rum. För dig som reser ensam tillkommer ett enkelrumstillägg.

Extrasäng

Ofta består extrasängen av en bäddsoffa, bäddfåtölj eller en hopfällbar säng. Notera att denna är enklare än en vanlig säng. Extrasängen kan vara kortare och smalare än en normal säng.
Ett normalt hotellrum är beräknat för två personer i vanliga sängar - beroende på rummets storlek och inredning kan det därför vara lite trångt när en extrasäng placeras i rummet. Detta innebär att det finns hotellrum eller familjesviter där minimiantalet gäster är 3 personer, där den tredje personen sover i extrasäng utan att erhålla rabatt.

Handduksservice

Merparten av våra 4-5  hotell erbjuder handduksservice. Hotellen skiljer sig åt med hänsyn till hur ofta man får ny handduk till pool och strand: vissa hotell erbjuder fritt byte av handduk så ofta man vill medan andra hotell tar ut en avgift vid byte eller en deposition innan du får en handduk till pool och strand. Hotellets rutiner och regler kring denna service kan ändras utan Nazars vetskap. Läs mer om handduksservice under respektive hotell.

Hemresa

Det är viktigt att du följer informationen i Nazars hotellböcker för hemresa. Generellt gäller följande:
Du ska vara på flygplatsen senast två timmar innan avgång. Om du tar dig till flygplatsen på egen hand ber vi dig att informera reseledaren om detta.
Du som har bokat endast flyg eller avviker från arrangemanget på resmålet ska kontakta personalen på destinationen 24 timmar före hemresa för att få information om exakt avresetid. Det aktuella telefonnumret står på ditt resebevis.
Observera även att det är ditt eget ansvar att se till att ditt bagage kommer med transferbussen till och från hotellet samt att få bagaget incheckat på flygplatsen. Detta gäller både vid ankomst och vid avresa.

Hotellregler

Merparten av våra hotell har även egna regler som gäller för alla hotellets gäster. Vissa hotell tar t.ex. betalt och/eller deposition för förvaringsbox, luftkonditionering, rumsnycklar och minibar. Ofta får mat och dryck som köpts utanför hotellet inte tas in på hotellets område; samma sak kan gälla angående att ta mat från All Inclusive-buffén med sig till rummet.
För alla gästers trivsel ska ljudnivån på hotellet hållas inom rimliga gränser. Notera även att det finns särskilda regler för besök av gäster som inte bor på hotellet.

In- och utcheckning

Enligt internationella hotellregler kan du som gäst checka in på hotellet kl. 15:00 och rummet ska lämnas senast kl. 12:00. Detta gäller även om hemresan är sent på kvällen eller tidigt nästa morgon. Kontrollera ditt resebevis för vilket datum du ska checka ut från hotellet. På vissa hotell har vi möjlighet att erbjuda late check out. Se under respektive hotell for mer information.

Late check out

När du reser med Nazar kan du köpa tillvalet late check out på utvalda hotell. Istället för att lämna rummet kl.12:00 kan du, mot varierande tilläggsavgift, behålla ditt rum fram till kl 17:00 på avresedagen. Late check out måste beställas och betalas senast 7 dagar innan avresa. Observera att det finns ett begränsat antal  rum som har late check out. Se under respektive hotell om tillvalet är möjligt för just ditt hotell.

Insekter och djur

Katter och andra djur ingår i vardagen på merparten destinationer och på många hotell. Även på lyxhotell kan katter och hundar förekomma, liksom myror och andra småkryp, både inomhus och utomhus.

Internetuppkoppling på hotellen

Under respektive hotell anger Nazar information om hotellens internetmöjligheter, t.ex. huruvida de har trådlös uppkoppling och dess tillgänglighet på hotellets område samt om det alls finns internet på hotellområdet. Denna information är vägledande och kan komma att ändras utan Nazars vetskap.
För dig som reser till ett hotell som anges ha internetuppkoppling, är det bra att tänka på att hastighet och stabilitet sällan lever upp till svensk standard. Kortare eller längre avbrott i förbindelsen är vanligt förekommande.

Luftkonditionering

Merparten av våra hotell har luftkonditionering; somliga utan avgift medan andra erbjuder tjänsten mot betalning. Läs mer under respektive hotell. På hotell där luftkonditioneringen är centralstyrd är luftkonditioneringen igång bestämda tider på dygnet samt under den varmaste perioden. Beroende på väderlek kan den också vara avstängd. På de flesta hotell kan luftkonditioneringen endast användas när du befinner dig i rummet med stängda balkongdörrar.
Observera att både effekt och bullernivå varierar mellan olika luftkonditioneringssystem. Äldre aggregat kan ibland ha minskad effekt, och kan sällan riktas.

Städning

Mindre skillnader mellan hotell och lägenhetshotell förekommer, men i regel städas alla dagligen. Detta innebär lättare rengöring av badrummet samt bäddning av säng. Handdukar och sängkläder byts i regel 2-3 gånger i veckan. Städning kan ske under hela dagen.

Utsikt och balkong

För dig som önskar en balkong/terrass, eller varför inte havsutsikt eller seaside, kan detta ibland köpas till. Se mer information under ditt hotell. Om terrass/balkong respektive utsikt inte står omnämnt på din bokningsbekräftelse kan detta inte garanteras.
Havsutsikt kan innebära delvis eller direkt utsikt mot havet vid vistelse på balkongen. Seaside innebär endast att rummet är placerat på havssidan av hotellet; havsutsikt kan då inte garanteras. Vid bokning av ”poolside” kan inte heller poolutsikt garanteras. Observera att storlek och möblemang på balkongen inte nödvändigtvis motsvarar antal boende på rummet eller i lägenheten.

Vattensporter

Vid stranden finns ofta center för olika vattensporter. Vi rekommenderar dig att noga läsa igenom centrets villkor innan du använder dig av deras tjänster. Anläggningens försäkringar kan anses vara tillräckliga för destinationen och för många av de länder som hotellets gäster kommer från, men med nordiska mått mätt har försäkringarna inte samma omfattande täckning som vi är vana vid. Vid uthyrning av utrustning ber medarbetarna dig att läsa igenom och underteckna ett avtal. Det är mycket viktigt att du studerar detta material och sätter dig in i innebörden av detsamma innan du anlitar centrets tjänster.

Önskemål

På Nazar tar vi emot dina önskemål och gör vårt bästa för att tillgodose dem. Vid mycket specifika önskemål ber vi dig studera hotellbeskrivningen noga och beställa den rumstyp som uppfyller så många av dina önskemål som möjligt.
Nazar ansvarar inte för önskemål och avtal som du ingått direkt med hotellet. Vi tar inte emot önskemål för ospecificerade resor.

Hög- och lågsäsong

När du reser i lågsäsong, det vill säga innan eller efter högsäsongen, kan det på resmålet förekomma att restauranger, barer och vissa affärer stänger tidigare än normalt eller är helt stängda. Då många hotell värms upp med solenergi kan värme och varmt vatten utebli under kortare eller längre perioder.
Under lågsäsong kan det även hända att hotell väljer att stänga tidigare än planerat. Detta innebär att vi med kort varsel får informera våra gäster om en hotelländring. Under lågsäsongen kan vissa aktiviteter och faciliteter på hotellen vara begränsade eller stängda. Detta gäller till exempel restauranger, barer och pooler, men även kvällsunderhållning och barnaktiviteter kan påverkas. Innehållet i All Inclusive, som t.ex. bufféutbudet, anpassas efter antalet gäster på hotellet och kan därför minska något.

Under högsäsongen, (1 juni – 30 september) är det ofta mycket liv och rörelse på hotellen och det kan därför förekomma trängsel, köer och väntetider på hotellen, framförallt i restauranger och barer. Musik från barer och restauranger är inte ovanligt. Observera att det kan förekomma strömavbrott och vattenbrist under både hög- och lågsäsong.

Service på resmålet

Reseledarservice

På Nazar prioriterar vi service till våra gäster!
På våra destinationer möts du av professionella, internutbildade reseledare. Eftersom vi är en nordisk researrangör kan  du möta både svenska, danska, norska och finska engelsktalande reseledare på resmålet. De kommer att göra sitt bästa för att se till att du får många goda upplevelser samt möjlighet till en inblick i den lokala kulturens seder och bruk, förslagsvis genom våra utflykter.

Utöver detta, är det reseledarnas jobb att försäkra sig om att du har fått det du har beställt – hotell, transfer, utflykter och liknande. Skulle du behöva hjälp med något under din vistelse gällande din resa eller beställning är det viktigt att du kontaktar våra reseledare snarast möjligt så att vi får möjlighet att hjälpa dig. I Nazars hotellbok finner du information om när din guide kommer till ditt hotell.

Vi ber dig observera att det på ospecificerade resor kan saknas reseledare. Om så är fallet, kontaktar du själv reseledaren genom att ringa till Nazars servicetelefon. Telefonnummer hittar du i välkomstkuvertet som du får vid ankomst, eller i hotellboken.

Vi har vid vissa tillfällen engelsktalande representanter på resmålet – dessa kan du till exempel träffa på vissa utflykter.

Sjukdom under resan

Om du har oturen att bli sjuk under din semester rekommenderar vi dig att i första hand kontakta våra reseledare – de har bra kunskap om våra samarbetspartners inom reseförsäkringar, ERV, och kan hänvisa till dig till en läkare.

Vid uppsökande av läkare ska du spara allt skriftligt material, såsom kvitton och läkarintyg; de utgör underlag för eventuell återbetalning från ditt försäkringsbolag. Nazar har ingen möjlighet att hjälpa dig med återbetalning, ej heller med att skaffa dig läkarintyg eller annan dokumentation från destinationen efter resans slut.

Notera även att magsjuka är en relativt vanlig åkomma i varmare turistdestinationer. Det är därför viktigt att du som gäst på hotellet iakttar en noggrann hygien för dig själv och din omgivning samt dricker rikligt med vätska då även vätskebrist kan orsaka besvär med magen.

Logga in med din e-postadress och det bokningsnummer du erhöll vid bokningen av resan. Du hittar bokningsnumret på ditt resebevis.

E-postadress

Bokningsnummer

Hjälp mig att hitta mitt bokningsnummer

Du hittar bokningsnumret på ditt resebevis. Observera att versionsnumret (t.ex. "/1") inte ska anges, endast själva bokningsnumret (t.ex. B012345).