Krav vid inresa

Från och med den 1 maj har Grekland inte längre några inresekrav. Detta betyder att du varken behöver ett giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa in i landet. Detta gäller alla resenärer, oavsett om du är fullvaccinerad eller ej.


Grekiska myndigheter kan fortsatt tillämpa slumpmässigt antigen- eller PCR-test vid inresa. Om testet skulle visa positivt placeras du i karantän i minst 5 dagar på adressen som uppgetts vid ankomst till landet eller på annat boende anvisat av grekiska myndigheter.

 

För dig som ska resa från Köpenhamn Kastrup

För närvarande finns inga inreseregler för dig som transitresande via Köpenhamns flygplats Kastrup. Vid hemresa kan du fortsätta direkt till Sverige utan att uppvisa nytt covidtest. Ska du däremot stanna i Danmark är det danska inreseregler som ska följas.

 

Lokala restriktioner

Munskydd är numera endast ett krav när du åker kollektivt om inget annat informeras. Detta gäller samtliga över fyra års ålder. 

 

Ankomst till Sverige 

I nuläget finns det inga särskilda rekommendationer i samband med inresa till Sverige. 

Se mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här

 

Håll dig uppdaterad

Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Grekland hittar du här.

På resmålet - transfer, hotell, aktiviteter och utflykter

På hotellet 

Alla våra hotell har som högsta prioritet att göra sitt yttersta för att du som gäst ska ha en så bekväm och skön semester som möjligt.  

Hotellen följer alltid de lokala myndigheternas direktiv och har exempelvis infört utökade städ- och hygienrutiner. Koncept på hotellen kan behöva ändras beroende på de lokala direktiven och restriktionerna som gäller. Det kan exempelvis vara minskade aktiviteter, stängda faciliteter eller förändringar i konceptet gällande servering av mat och dryck.

Om större ändringar sker i hotellets utbud, kommer de berörda gästerna att uppdateras snarast möjligt efter att vi har fått ändringarna bekräftade från hotellen. Notera att ändringar som sker utom Nazars kontroll kan införas med mycket kort varsel innan vi fått fullständig information. 

Transfer

Vi möter i vanlig ordning upp på flygplatsen och ser till så att alla på ett säkert sätt kommer med den bokade transfern. Även här följer vi de lokala myndigheternas krav, som kan variera beroende på land och destination. Har du bokat en paketresa med reguljärflyg möts du inte av Nazars personal på flygplatsen, utan av engelsktalande guider från vår lokala samarbetspartner MTS.

Visste du att du kan boka privat transfer för endast dig och ditt sällskap hos oss på Nazar? Har du inte bokat transfer? Logga in på Min resa och se vilka alternativ som finns beroende på din resa och destination.

Aktiviteter och utflykter på resmålet

Att upptäcka och uppleva resmålet man besöker är för många en självklarhet och semesterns höjdpunkt. Detta kommer man fortsatt att kunna göra, men med olika restriktioner beroende på plats och sevärdhet. Det kan exempelvis vara båtturer som har ett begränsat antal passagerare eller så kan det vara begränsad tillgång till vissa områden. Att hålla avstånd gäller överallt.

Kontakta vårt Holiday Center för att få mer information om ditt resmål, vilka utflykter som finns tillgängliga och hur man bokar på resmålet.

Vanligt förekommande frågor

Kan jag vara trygg i att boka en resa?

Ja, det kan du. Om officiella myndigheter (UD) skulle avråda att resa till en viss destination under den specifika perioden för din planerade resa så reser vi självklart inte. Då kommer du kunna boka om eller avboka din resa. 

Vilka inresekrav gäller för mitt resmål? 

Våra resmål har lättat på inresekraven eller tagit bort de helt. Läs mer under respektive destination/resmål.  

Måste jag vara vaccinerad för att kunna resa?

Då många destinationer/resmål tagit bort inresekraven måste du inte vara vaccinerad för att resa. Läs mer under respektive destination/resmål. 

Behöver barn visa upp något covidbevis när man reser?

Då många destinationer/resmål tagit bort inresekraven gäller detta även för barn. Läs mer under respektive destination/resmål.   

Hur går jag tillväga om jag får ett positivt covidresultat innan avresa? 

Är du sjuk kan du inte resa. Du kontaktar då vårt Holiday Center via telefon/mail som hjälper dig att avboka resan. Vanliga av- och ombokningsregler gäller, så härefter kontaktar du ditt försäkringsbolag för att se vad som gäller. Har du din försäkring via Nazar vägleder vi dig. 

Kan jag ändra eller avboka min resa konstnadsfritt?

Det är normala av- och ombokningsregler som gäller. Därför rekommenderar vi att du ser över dina försäkringar noga när du bokar och ska resa. Läs mer om våra försäkringar och villkor här

Vad ska jag tänka på innan jag ska resa?

Några saker som är bra att tänka på innan du ska ut och resa är i första hand att se över dina försäkringar inför resan – läs mer om våra försäkringar med Allianz här. Tänk på att vara i god tid på flygplatsen och att munskydd eventuellt ska bäras på flygplatsen och ombord på flyget, läs mer i avsnittet "under flygresan". Förbeställ din flygmat inför resan, då utbudet ombord kan vara begränsat och detsamma gäller taxfree-varorna.  

Vad händer om jag blir sjuk under resan? 

Ta i första hand kontakt med personalen på hotellet för att följa de lokala riktlinjerna på ditt resmål för dig och ditt sällskap. Kontakta därefter Nazar på resmålet då vi kommer att hjälpa och assistera dig. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag och kom ihåg att se till att du är ordentligt skyddad innan du påbörjar din resa. Nazar står inte för sjukhuskostnader eller extra flyg- och hotellkostnader. 

Finns det nya rutiner och riktlinjer på Nazars hotell?

Alla våra hotell följer de lokala myndigheternas krav och eventuella riktlinjer, och de kan variera beroende på land och destination. De har alla som högsta prioritet att se till att våra gäster har en skön och säker vistelse.  

Påverkar covid-19 All Inklusive-utbudet?

Serveringen på hotellen kan variera beroende på de lokala restriktionerna. I dagsläget är det uppdukade fina bufféer, men det kan till exempel betyda att man med hjälp av personalen får ta sin mat eller att man som gäst blir tilldelad plasthandskar när man ska ta maten. Olika lösningar för att skapa en så säker tillvaro som möjligt i restaurangerna.

Hur ser rutinerna ut kring Captain Nemo´s barnklubb?

Aktiviteter och koncept i våra barnklubbar anpassas efter eventuella lokala restriktioner på våra destinationer. Om större och mer omfattande ändringar skulle ske, kommer vi att uppdatera vår hemsida och berörda gäster.  

Kommer de olika faciliteterna på hotellen att påverkas? 

Detta kan variera beroende på land, destination och eventuella lokala riktlinjer som finns. Social distansering gäller generellt och detta även på hotellen.  

Vad krävs av mig som resenär när jag ska åka hem från min semester? 

Som resenär är du själv ansvarig att kontrollera möjliga inreseregler till ditt hemland och följa dessa. I nuläget finns det inga särsklida rekommendationer i samband med inresa till Sverige. Läs mer på denna sida där vi också länkar vidare till Folkhälsomyndighetens hemsida.   

 

För mer information läs mer här: UDFolkhälsomyndighetenNazars resevillkor