Turkiet

Turkiet

Översikt över de nuvarande viktigaste Covid-19-åtgärderna i Turkiet

 

Krav vid inresa till Turkiet

För svenska inresande till Turkiet från 6 år och uppåt måste man kunna uppvisa ett av följande redan på avreseflygplatsen:

 

Vaccination

Officiellt intyg på att du är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar före avresa. Turkiet accepterar i dagsläget det europeiska covidbeviset. Du laddar ner det på Covidbevis.se och vi rekommenderar att du skriver ut det, så att du har det lättillgängligt under resan.

Immunitet

Ett sk tillfrisknandebevis på genomgången covid-19 infektion. Detta är giltigt från 28–180 dagar. Det vill säga att beviset får vara utställt tidigast 28 dagar efter att covid-19 infektionen bevisats och max 180 dagar.

Covid test

Ett negativt PCR test inte äldre än 72 timmar vid inresa eller ett negativt antigentest inklusive reseintyg, som är max 48 timmar gammalt vid inresa (se ankomsttid på din biljett). Vi rekommenderar att du bokar ett antigentest med reseintyg för 295:- hos Vaccina. Om du skulle ta testet hos en annan vårdgivare än Vaccina, kom ihåg att säkerställa att du får ett reseintyg på engelska.

 

Turkiska myndigheter kan komma att slumpmässigt testa alla resenärer, oavsett ålder, vid inresa till landet. Därefter kan man fortsätta till sin destination. Om testresultatet visar sig vara positivt placeras den smittade och de som varit i nära kontakt i karantän i upp till 14 dagar på adressen som uppgetts vid ankomst. På dag 10 kan ett nytt test tas och visar det negativt avbryts karantänen. Observera att om man blivit smittad av deltavarianten görs först ett nytt test på dag 14.

 

Obligatoriskt inreseformulär:

Alla som reser in i Turkiet måste i förväg fylla i inreseformuläret ”Entry Form to Turkey” på register.health.gov.tr. Man fyller i ett formulär per resenär för alla över 6 år och det får tidigast fyllas i 72 timmar innan avresa. Formuläret skall uppvisas på avreseflygplatsen vid ombordstigning på mobil eller utskrift. Instruktioner om hur du fyller i formuläret hittar du här.

 

För dig som ska resa från Köpenhamn Kastrup

Var uppmärksam på att när du ska resa från Kastrup till ditt semesterresmål måste du även uppfylla de inresekrav som gäller för Danmark.

För alla personer från 15 år och uppåt ska man kunna uppvisa ett av följande:

a) Giltigt covidbevis på att du är fullvaccinerad för minst 14 dagar sedan. Vi rekommenderar att du skriver ut ditt intyg via Covidbevis.se.

b) Negativt antigentest med reseintyg samt giltig biljett för din resa. Antigentestet får inte vara äldre än 48 timmar vid inresa.

Observera att du kan använda samma test/intyg för din flygresa vidare till resmålet.

 

Lokala restriktioner

- Avstånd för social distans: 2 m.

- Munskydd för vuxna: Det är obligatoriskt att bära munskydd inom- och utomhus på offentliga platser samt i kollektivtrafiken. De som inte använder munskydd där det är obligatoriskt riskerar böter.

- Munskydd för barn: Det är obligatoriskt att bära munskydd inom- och utomhus på offentliga platser samt i kollektivtrafiken. De som inte använder munskydd där det är obligatoriskt riskerar böter. Detta med undantag för barn under 2 år.

- Utegångsförbud: Tidigare rådande utegångsförbud hävdes 1 juli.

- Karantän regler: Det finns inga obligatoriska karantänåtgärder vid ankomst enligt den senaste information som finns om du inte behöver ta ett PCR-test vid ankomst som i sin tur skulle visa sig vara positivt.

- Turism restriktioner i Turkiet: Restauranger, barer och caféer är nu öppna för servering med begränsade öppettider och social distansering.

- HES kod: För tillträde till shoppingcenter, offentliga kontor, kollektivtrafiken och liknande krävs en HES kod. Denna kod får man vid ankomst till landet, efter att man fyllt i inreseformuläret.

 

 

Viktig information om din hemresa, ankomst till Sverige

Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla att ta ett PCR-test vid ankomst till Sverige från länder utanför Norden, helst samma dag. Detta gäller även om du inte har symptom. Du som är fullvaccinerad eller har åtminstone en dos vaccin minst tre veckor innan ankomst till Sverige eller har haft covid-19 under de senaste sex månaderna behöver inte testa dig om du är symptomfri. Barn under 6 år undantas också från rekommendationen om testning.

Rekommendationen gäller fram till och med 31 oktober. Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här.

 

Reser du hem via Köpenhamn/Kastrup krävs ett PCR test för dig som inte är fullvaccinerad/har immunitet, vilket är kostnadsfritt. Du hittar testcenter utanför terminalen (P5), dit du går efter att du hämtat ditt bagage. Innan man går in till testcentret ska man registrera sig här. Tänk på att väntetid kan förekomma. Gäller ej barn 0-14 år.

 

Vänligen observera att för dig som inte är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige (ska kunna bevisas vid gränsen), då gäller andra regler och ett negativt covid-test är ett krav vid inresa till Sverige i nuläget.

Du är själv ansvarig för att se vilka regler som gäller dig på FHM hemsida och att eventuellt boka tid för test lokalt innan tid för hemresa. Kom ihåg att boka testet i god tid innan din hemresa för att få resultatet i tid.

 

Håll dig uppdaterad:

Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Turkiet hittar du här.

På resmålet - transfer, hotell, aktiviteter och utflykter

På hotellet 

Alla våra hotell har som högsta prioritet att göra sitt yttersta för att du som gäst ska ha en så bekväm och skön semester som möjligt.  

Hotellen följer alltid de lokala myndigheternas direktiv och har exempelvis infört utökade städ- och hygienrutiner. Koncept på hotellen kan behöva ändras beroende på de lokala direktiven och restriktionerna som gäller. Det kan exempelvis vara minskade aktiviteter, stängda faciliteter eller förändringar i konceptet gällande servering av mat och dryck.

Om större ändringar sker i hotellets utbud, kommer de berörda gästerna att uppdateras snarast möjligt efter att vi har fått ändringarna bekräftade från hotellen. Notera att ändringar som sker utom Nazars kontroll kan införas med mycket kort varsel innan vi fått fullständig information. 

Transfer

Vi möter i vanlig ordning upp på flygplatsen och ser till så att alla på ett säkert sätt kommer med den bokade transfern. Även här följer vi de lokala myndigheternas krav, som kan variera beroende på land och destination. Har du bokat en paketresa med reguljärflyg möts du inte av Nazars personal på flygplatsen, utan av engelsktalande guider från vår lokala samarbetspartner MTS.

Visste du att du kan boka privat transfer för endast dig och ditt sällskap hos oss på Nazar? Har du inte bokat transfer? Logga in på Min resa och se vilka alternativ som finns beroende på din resa och destination.

Aktiviteter och utflykter på resmålet

Att upptäcka och uppleva resmålet man besöker är för många en självklarhet och semesterns höjdpunkt. Detta kommer man fortsatt att kunna göra, men med olika restriktioner beroende på plats och sevärdhet. Det kan exempelvis vara båtturer som har ett begränsat antal passagerare eller så kan det vara begränsad tillgång till vissa områden. Att hålla avstånd gäller överallt.

Kontakta vårt Holiday Center för att få mer information om ditt resmål, vilka utflykter som finns tillgängliga och hur man bokar på resmålet.

Vanligt förekommande frågor

Är det säkert att resa?

Vi som researrangör har själva inte expertis i hälsomässiga frågor. Därför förlitar vi oss som alltid på svenska myndigheter så som UD och Folkhälsomyndigheten. Vi uppmanar även våra gäster att följa deras rekommendationer och råd.

 

Hur går det med återbetalningar av inställda/avbokade resor?

Vi har återbetalat samtliga gäster vars resa blev avbokade under 2020. Vi har även utfärdat presentkort till alla de gäster som tidigt valde att själva avboka sina resor. För oss är det oerhört viktigt att våra gäster känner sig trygga att boka med oavsett vad som händer och det känns fel att någon ska straffas med avbokningsavgifter under ett år som detta. Tack alla som har gett positiv feedback i dessa tuffa tider, det betyder mycket för oss!

 

Kan jag vara trygg i att boka en resa?

Ja, det kan du. Om myndigheterna skulle avråda att resa till en viss destination så reser vi självklart inte. Då kommer du kunna boka om eller avboka din resa. 

 

Vad ska jag tänka på innan jag ska resa?

Några saker som är bra att tänka på innan du ska ut och resa är att vara i god tid på flygplatsen och att munskydd ska bäras på flygplatsen (vi rekommenderar att munskyddet är godkänt för flygresor). Förbeställ din mat inför resan, då du inte har möjlighet att köpa ombord – detsamma gäller taxfree-varorna. Glöm inte att se över dina försäkringar inför resan – läs mer om våra försäkringar med Allianz här

 

Vad händer om jag blir sjuk under resan? 

Ta i första hand kontakt med personalen på hotellet, då de i sin tur är skyldiga att kontakta lokala myndigheter för att få ett covid-test utfört av läkare. De lokala riktlinjerna på ditt resmål är de som gäller dig och ditt sällskap. Kontakta därefter Nazar på resmålet då vi kommer att hjälpa och assistera dig. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag och kom ihåg att se till att du är ordentligt skyddad innan du påbörjar din resa. Nazar står inte för sjukhuskostnader eller extra flyg- och hotellkostnader. 

 

Vad händer om ett land eller mitt hotell plötsligt stänger och jag befinner mig på min chartersemester?

Du som gäst att det viktigaste för oss på Nazar, likaså din säkerhet. Om något mot förmodan skulle inträffa under din semester, kommer vi precis som alltid ta hand om dig och till exempel hjälpa till med eventuellt hotellbyte. Skulle situationen kräva att en tidigare hemresa är nödvändig, på grund av myndigheternas beslut, kommer vi även där finnas till hands och hjälpa dig som gäst.

 

Finns det nya rutiner och riktlinjer på Nazars hotell?

Alla våra hotell följer de lokala myndigheternas krav och riktlinjer, och de kan variera beroende på land och destination. De har alla som högsta prioritet att se till att våra gäster har en skön och säker vistelse. 

 

Påverkar covid-19 All Inclusive-utbudet?

Serveringen på hotellen kan variera beroende på de lokala restriktionerna. I dagsläget ser vi att det fortfarande blir serverat som buffé, men enligt lokalt gällande restriktioner kan det till exempel betyda att man med hjälp av personalen får ta sin mat eller att man som gäst blir tilldelad plasthandskar när man ska ta maten. Olika lösningar för att skapa en så säker tillvaro som möjligt i restaurangerna.

 

Hur ser rutinerna ut kring Captain Nemo’s barnklubb? 

Aktiviteterna och konceptet i våra barnklubbar kommer att anpassas efter de lokala restriktionerna, och det kan till exempel innebära att aktiviteter som i vanliga fall äger rum inomhus plockas bort eller ändras. Om större och mer omfattande ändringar sker, kommer vi att uppdatera vår hemsida och berörda gäster. 

Kommer de olika faciliteterna på hotellen att påverkas? 

Detta kan variera beroende på land och destination och dess lokala riktlinjer. Då social distansering gäller generellt så kommer det även påverka faciliteterna på hotellen till viss del. 

 

Om större förändringar kring restriktioner till det resmål jag ska resa till inträffar, har jag rätt att avboka min resa och få pengarna tillbaka?

Om myndigheterna skulle utlysa en avrådan från din typ av resa i precis den perioden din resa ska ske är svaret ja. I övrigt gäller de normala avbokningsreglerna. Tänk på att om du har en bokning där Trygghet PLUS ingår, har du goda möjligheter till fria av- och ombokningar. Läs mer här.  


Vad krävs av mig som resenär när jag ska åka hem från min semester? 

Som resenär är du själv ansvarig att kontrollera möjliga inreseregler till ditt hemland och följa dessa. Informationen vi uppdaterar här på vår hemsida relaterat till ut- och inresa från Sverige är generellt för svenska medborgare och personer med permanent uppehållstillstånd i Sverige. För dig som inte är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan andra regler gälla vid ut- och inresa och du är själv ansvarig för att se vilka regler som gäller dig. Läs mer längre upp på denna sidan där vi också länkar vidare till olika myndigheters hemsidor.  

 

Kan Nazar överleva ett år utan några resor?

Det korta svaret är ja. Vi ingår i världens största resekoncern TUI och vi har sedan starten i 2004 haft en mycket sund ekonomi och klarat många olika kriser som påverkat resebranschen. Under denna kris har vi t.ex. inte haft problem med att återbetala våra gäster och troligen är det vi som hanterat detta allra snabbast av våra konkurrenter, just för att vi har en sund ekonomi.

 

För mer information läs mer här: UDFolkhälsomyndighetenNazars resevillkor