Praktisk information


Ospecificerade resor  |  Låg- och Högsäsong  |  Reslängd  |  Resevillkor  |  Förbehåll för ändringar  |  Önskemål  |  Barn på resa  |  Enkelrumstillägg  |  Endast hotell  |  Endast flyg


Ospecificerade resor

Vi gör ingen hemlighet av det: När du reser ospecificerat får du vad du betalar för – ofta mycket låg standard och nästan uteslutande på hotell som inte ingår i Nazars program. Vi säljer ospecificerade resor när marknadspriset på resorna ligger på en nivå som inte ens täcker flygkostnaden, då går vi ut och hittar de billigaste möjliga hotellen.

Vi rekommenderar att du inte planerar högtider, familjesemester, drömsemester eller liknande till ett ospecificerat hotell. Om du vill veta vad du får för dina pengar skall du alltid välja namngivna hotell – som dock kostar lite mer.

Vi vidarebefordrar inga önskemål vid ospecificerade bokningar. Vi rekommenderar alltid att man köper en specificerad resa, speciellt om man reser med barn eller har särskilda kvalitetskrav.

För dig som väljer att boka ospecificerad resa/Lucky-resa tillkommer en avgift för incheckat bagage. Avgiften är 300 kr, tur och retur. Man får då checka in 1 kolli som max får väga 20 kilo. Man kan max köpa till ett bagage per person (ej för spädbarn/barn under 2 år). 

1. Ospecificerad resa

Standarden på hotell/lägenhet är oftast mycket enkel och man kan inte bli garanterad att hamna på en speciell destination eller hotelltyp. Byte av hotell under vistelsen förekommer, ibland med kort varsel. Städning kan inte garanteras och byte av lakan och handdukar ingår oftast inte. Måltider ingår inte. Sängtyper kan variera. Begränsad eller ingen reseledarservice. 

2. Ospecificerad Lucky 3, 4 och 5 Star

Man kan inte bli garanterad att hamna på en speciell destination och rent generellt hamnar man på hotell som inte ingår i vårt program. Nazar har inte haft möjlighet att kvalitetssäkra dessa hotell men hotellen klassificeras officiellt som 3-, 4- eller 5-stjärniga enligt destinationslandets lokala bestämmelser. De hotell du hamnar på tillhör oftast de billigare alternativen i respektive kategori. Byte av hotell under vistelsen förekommer, ibland med kort varsel. Begränsad eller ingen reseledarservice.

Inga önskemål kan tas emot gällande hotell, rumstyp eller rummets placering. 

3. Lucky Pegasos

Här är du garanterad att hamna på ett av våra Pegasos-hotell, Pegasos World, Pegasos Resort, Pegasos Royal eller Pegasos Club. Detta är hotell i vår Nazar Collection.

Inga önskemål kan tas emot gällande hotell, rumstyp eller rummets placering.


Låg- och högsäsong

När du reser i lågsäsong, det vill säga innan eller efter högsäsongen, kan det på resmålet förekomma att restauranger, barer och vissa affärer stänger tidigare än normalt eller är helt stängda. Då många hotell värms upp med solenergi kan värme och varmt vatten utebli under kortare eller längre perioder.

Under lågsäsong kan det även hända att hotell väljer att stänga tidigare än planerat. Detta innebär att vi med kort varsel får informera våra gäster om en hotelländring. Under lågsäsongen kan vissa aktiviteter och faciliteter på hotellen vara begränsade eller stängda. Detta gäller till exempel restauranger, barer och pooler, men även kvällsunderhållning och barnaktiviteter kan påverkas. Innehållet i All Inclusive, som t.ex. bufféutbudet, anpassas efter antalet gäster på hotellet och kan därför minska något.

Under högsäsongen är det ofta mycket liv och rörelse på hotellen och det kan därför förekomma trängsel, köer och väntetider på hotellen, framförallt i restauranger och barer. Musik från barer och restauranger är inte ovanligt. Observera att det kan förekomma strömavbrott och vattenbrist under både hög- och lågsäsong.

Vattenparkerna på våra hotell håller öppna under högsäsongen. Vissa hotell kan ibland ha kortare öppettider i sina vattenparker precis i början eller slutet av högsäsongen. Vissa vattenparker öppnar senare under säsongen än själva hotellen. Hotellen bestämmer själva vilka öppetider deras egna vattenparker har och håller dem ofta öppna under specifika tider på dagen. Varje enskilt hotell kan ändra öppettiderna i vattenparken med kort varsel utan att meddela Nazar. Vattenparkerna kan även hållas stängda vid dåligt väder eller vid för få antal gäster. För mer detaljerad information om just ditt hotells vattenpark hänvisar vi till hotellets egen hemsida.

Under högsäsong kan transfertiderna bli längre på grund av tät trafik.

Högsäsong i Turkiet, på Rhodos och på Cypern: 1 juni – 30 september.


Reslängd

Reslängden för paketresan som anges i vår marknadsföring avser tiden mellan avresa och hemkomst, d.v.s. till och från din avreseflygplats. Om du flyger med ett charterflyg på en söndag kommer du oftast också hem på en söndag, alltså på den åttonde dagen av din resa. Resans längd är 7 eller 14 nätter, se exakta datum på resebeviset/biljetten. Första och/eller sista dagen kan vara resdagar.

På paketresa med reguljärflyg väljer du själv resans längd och du kan se dina tider på din biljett.


Resevillkor

Klicka här för att se resevillkoren >>


Förbehåll för ändringar

Fakta och information kring våra produkter, praktiska informationer och resevillkor kan komma att ändras och justeras.


Önskemål

På Nazar tar vi emot dina önskemål och gör vårt bästa för att tillgodose dem. Vid mycket specifika önskemål ber vi dig studera hotellbeskrivningen noga och beställa den rumstyp som uppfyller så många av dina önskemål som möjligt.

Nazar ansvarar inte för önskemål och avtal som du ingått direkt med hotellet. Vi kan tyvärr inte ta emot önskemål för ospecificerade resor eller paketresor med reguljärflyg.


Barn på resa

Barn under 2 år

Barn under 2 år garanteras barnsäng på de flesta hotell – du ser på ditt resebevis om vi kan garantera barnsäng på just ditt hotell. För övriga hotell kan du lägga in detta som ett önskemål på din bokning. Observera att vi inte kan garantera att önskemålet uppfylls.

Barn under 2 år serveras inte mat på flyget. Barn som inte har fyllt 2 år vid hemresan betalar endast 500 kr, under förutsättning att barnet sitter i en vuxen persons knä under flygresorna och på transferbussen till/från hotellet. Observera att barnets ålder beräknas utifrån hemresan. Fyller barnet 2 år innan eller under semestern måste flygstol reserveras: kontrollera biljetten för att säkra att du bokat rätt.

Av säkerhetsskäl kan varje vuxen endast ta med sig 1 barn under 2 år.

Har du bokat paketresa med reguljärflyg kan priset på barn under 2 år variera. Vänligen läs mer på flygbolagets egen hemsida.

Barn på hotellet

Vi vill göra dig uppmärksam på att vissa hotell kräver badblöja eller badbyxor på små barn som badar i poolen. För allas trivsel rekommenderar vi dig att alltid ta med badblöjor eller -byxor hemifrån till dina badande barn, oavsett hotell. På hotell som kräver badblöja står detta nämnt i hotelltexten.

VIKTIG information för resenärer under 18 år, när du reser på paketresa med charterflyg.

Unga under 18 år på resa

Barn och unga under 18 år ska resa i sällskap av vuxen.

Enligt grekisk lag är det inte tillåtet för personer under 18 år att bo på ett hotell/hotellrum utan vuxen. Detta innebär att unga under 18 år inte får resa till Rhodos eller Cypern ensamma.

Till Turkiet krävs alltid en fullmakt från föräldrar eller målsman till personer under 18 år.

Fullmakt för resenär under 18 år

För resenärer som inte är myndiga (dvs. under 18 år) och som reser utan målsman krävs ett speciellt intyg där målsman godkänner reseavtalet. Du kan ladda ner intyget här. Du ska skanna intyget och sända det till oss via e-mail: info@nazar.se.

Fullmakten ska även tas med på resan. Nazar ansvarar inte för att minderåriga reser utan fullmakt. Observera att intyget endast gäller för resa med våra charterflyg, ej reguljärflyg.

Du kan även skicka det via post till:

Nazar Nordic AB
Öresundshuset
Hans Michelsensgatan 9
211 20 Malmö


Enkelrumstillägg

Nazars frånpriser gäller del i dubbelrum och är beräknade utifrån att två fullt betalande delar rum. För dig som reser ensam tillkommer ett enkelrumstillägg.


Endast hotell

Önskar du beställa endast hotell ber vi dig kontakta Nazars kundservice för information och pris.


Endast flyg

Du kan boka endast flyg hos Nazar. Transfer kan bokas mot tillägg till vissa resmål. Transfer måste bokas senast tre dagar innan avresa och kan inte köpas på destinationen. Måltid ombord på flyget ingår inte i resans pris, men kan beställas mot extra kostnad, senast tre dagar innan avresa. Det är tillåtet att ta med sig ett handbagage kostnadsfritt. Läs mer om bagageregler i våra praktiska informationer under respektive flygbolag.

Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap. Kontakta oss för mer information senast 5 vardagar innan avresa.


Inspelade telefonsamtal

När du ringer till vår kundtjänst spelas samtalet in, om du inte väljer att tacka nej till detta genom knapptryck. Det här gör vi för att utbilda våra medarbetare samt för att förbättra vår service och vårt arbetssätt, så att vi alltid kan hjälpa dig på bästa sätt. De inspelade samtalen lagras i en månad.