Res tryggt - allt du behöver veta inför resan

Vi på Nazar har varit i branschen i över 19 år. Vi vet vad våra gäster behöver, förväntar sig och förtjänar. Vi tar ansvar för våra gäster - från bokning av resa till hemkomst. Vårt mål är att just du ska få en så fantastisk semesterupplevelse som möjligt. Låt oss hjälpa dig att välja en resa som uppfyller dina önskemål och passar just dig!

Håll dig uppdaterad!

Vi på Nazar vill att du ska känna dig trygg både innan och under din resa och uppmanar dig att läsa information på denna sida. Sidan uppdateras löpande och vi rekommenderar därför att du går in och läser sidan regelbundet.

Vi vill också uppmärksamma, att olika länder och flygbolag kan ändra sina rekommendationer och restriktioner utan vår kännedom – det är därför mycket viktigt att du som resenär själv håller dig uppdaterad via de olika myndigheterna vi länkar vidare till på denna sida.

För mer information läs mer här: UD och Folkhälsomyndigheten

Före avresa

Kom i god tid till flygplatsen

 

Det kan vara lång väntetid på vissa flygplatser, främst i säkerhetskontrollen, kom därför i god tid till flygplatsen, minst 2,5-3 timmar innan avgång.

Incheckningen på flygplatsen startar vanligtvis 2-2,5 timmar innan avgångstid. Ska du flyga med Freebird Airlines eller SunExpress öppnar incheckningen 3 timmar innan avresa, och stänger 1 timme innan.

Covidbevis  

Ingen av våra destinationer kräver i dagsläget någon form av covidbevis, bevis på att du tillfrisknat från covid-19 eller negativ covid-test för inresa i landet. Du behöver ej heller fylla i ett inreseformulär kopplat till covid-19. Läs mer om ditt resmål längre ner på denna sida.  

 

Munskydd

Det är inte obligatorisk med munskydd ombord på flygen eller på flygplatsen för resor inom EU. Däremot kan en del flygbolag och flygplatser fortfarande kräva detta. Se längre ner på denna sida där vi länkar till samtliga flygbolag.  


Checka in online

Om möjligheten finns rekommenderar vi dig att checka in online. Les mer här.

Förbeställ mat innan avresa, då utbudet kan vara begränsat ombord. Har du inte beställt mat på flyget, kan detta göras via vårt Holiday Center senast 48 timmar innan avresa.

Förbeställ taxfree-varor, läs mer här

Undvik handbagage om du kan, checka hellre in så mycket bagage som möjligt. Vill du ändå ta med handbagage, måste det få plats under stolen framför.


Försäkringar

Se över dina försäkringar inför resan. Läs mer om våra försäkringar här


Tillgängliga flygstolar

Flygbolag blockerar inte några flygstolar för att försäkra social distans, utan alla är till försäljning.

Under flygresan

Nedan finner du information och rekommendationer för din flygresa:

Det finns inte längre något krav på munskydd under flygresan, se länkar till samtliga flygbolag längre ner på denna sida.


Så renas luften ombord

Alla flyg vi reser med är utrustade med avancerade filter, som håller sjukhusstandard, och genom dessa filter fylls kabinen med ren luft.

 

Håll dig uppdaterad

Regler hos olika flygbolag skiljer sig och uppdateras löpande. Vi ber dig därför läsa om de mest aktuella uppdateringar samt flygbolagets regler kring resandet direkt från flygbolagets hemsida. Du finner länkar till de olika flygbolagen nedan.

TUIfly Nordic

Aegean Airlines

Freebird Airlines

Norwegian

Jettime

SunExpress

På resmålet - transfer, hotell, aktiviteter och utflykter

På hotellet 

Alla våra hotell har som högsta prioritet att göra sitt yttersta för att du som gäst ska ha en så bekväm och skön semester som möjligt.  

Hotellen följer alltid de lokala myndigheternas direktiv och anpassar sina rutiner därefter.

Om större ändringar sker i hotellets utbud, kommer de berörda gästerna att uppdateras snarast möjligt efter att vi har fått ändringarna bekräftade från hotellen. Notera att ändringar som sker utom Nazars kontroll kan införas med mycket kort varsel innan vi fått fullständig information. 
 

 

Transfer

Vi möter i vanlig ordning upp på flygplatsen och ser till så att alla på ett säkert sätt kommer med den bokade transfern. Även här följer vi de lokala myndigheternas krav, som kan variera beroende på land och destination.

Under högsäsong kan transfertiderna bli längre på grund av tät trafik. 

Visste du att du kan boka privat transfer för endast dig och ditt sällskap hos oss på Nazar? Har du inte bokat transfer? Logga in på Min resa och se vilka alternativ som finns beroende på din resa och destination.
 

Har du bokat privat transfer ska du uppsöka Nazars eller TUI:s guider vid ankomstdisken utanför terminalen efter att du har landat.

 

Aktiviteter och utflykter på resmålet

Att upptäcka och uppleva resmålet man besöker är för många en självklarhet och semesterns höjdpunkt.

Kontakta vårt Holiday Center för att få mer information om ditt resmål, vilka utflykter som finns tillgängliga och hur man bokar på resmålet.

Inresekrav för Grekland

Det finns inte längre några inresekrav vid inresa till Grekland. Detta betyder att du varken behöver ett giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa in i landet. Detta gäller alla resenärer, oavsett om du är fullvaccinerad eller ej.

Skulle du insjukna i covid-19 under din resa gäller minst 5 dagar karantän på adressen som uppgetts vid ankomst till landet eller på annat boende anvisat av grekiska myndigheter.

Lokala restriktioner

Munskydd är numera endast ett krav på sjuhus eller när du åker kollektivt om inget annat informeras. Detta gäller samtliga över fyra års ålder. 

Ankomst till Sverige 

I nuläget finns det inga särskilda rekommendationer i samband med inresa till Sverige.
Se mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här

Håll dig uppdaterad

Vi reserverar oss för att förändringar kan ske med mycket kort varsel, så det är viktigt att hålla sig uppdaterad på Folkhälsomyndighetens hemsida både före och under resan.
Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Grekland hittar du här.

Turkiet

Inresekrav för Turkiet

Det finns inte längre något inresekrav vid innresa till Turkiet. Detta betyder att du varken behöver ett giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa in i landet. Detta gäller alla resenärer, oavsett om du är fullvaccinerad eller ej. 

 

Lokala restriktioner

Munskydd är numera endast et krav på sjukhus eller när du åker kollektivt om inget annat informeras. Detta gäller samtliga över fyra års ålder.

 

Ankomst till Sverige

I nuläget finns det inga särskilda rekommendationer i samband med inresa till Sverige. 

Se mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här

 

Håll dig uppdaterad

Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Turkiet hittar du här

Cypern

Inresekrav

Det finns inga inresekrav till Cypern. Detta betyder att du varken behöver ett giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa in i landet. Detta gäller alla resenärer, oavsett om du är fullvaccinerad eller ej.

 
Lokala restriktioner

Alla coronarestriktioner har upphört, men bruk av munskydd kan kvarstå på sjukhus och andra platser där fullgod ventilation saknas.

 

Ankomst till Sverige

I nuläget finns det inga särskilda rekommendationer i samband med inresa till Sverige.

Se mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här.

 
Håll dig uppdaterad

Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Cypern här.

Vanligt förekommande frågor

Kan jag vara trygg i att boka en resa?

Ja, det kan du. Om officiella myndigheter (UD) skulle avråda att resa till en viss destination under den specifika perioden för din planerade resa så reser vi självklart inte. Då kommer du kunna boka om eller avboka din resa. 

Vilka inresekrav gäller för mitt resmål? 

Våra resmål har lättat på inresekraven eller tagit bort de helt. Läs mer under respektive destination/resmål.  

Måste jag vara vaccinerad för att kunna resa?

Då många destinationer/resmål tagit bort inresekraven måste du inte vara vaccinerad för att resa. Läs mer under respektive destination/resmål. 

Behöver barn visa upp något covidbevis när man reser?

Då många destinationer/resmål tagit bort inresekraven gäller detta även för barn. Läs mer under respektive destination/resmål.   

Hur går jag tillväga om jag får ett positivt covidresultat innan avresa? 

Är du sjuk kan du inte resa. Du kontaktar då vårt Holiday Center via telefon/mail som hjälper dig att avboka resan. Vanliga av- och ombokningsregler gäller, så härefter kontaktar du ditt försäkringsbolag för att se vad som gäller. Har du din försäkring via Nazar vägleder vi dig. 

Kan jag ändra eller avboka min resa kostnadsfritt?

Det är normala av- och ombokningsregler som gäller. Därför rekommenderar vi att du ser över dina försäkringar noga när du bokar och ska resa. Läs mer om våra försäkringar och villkor här

Vad ska jag tänka på innan jag ska resa?

Några saker som är bra att tänka på innan du ska ut och resa är i första hand att se över dina försäkringar inför resan – läs mer om våra försäkringar med Allianz här. Tänk på att vara i god tid på flygplatsen och att munskydd eventuellt ska bäras på flygplatsen och ombord på flyget, läs mer i avsnittet "under flygresan". Förbeställ din flygmat inför resan, då utbudet ombord kan vara begränsat och detsamma gäller taxfree-varorna.  

Vad händer om jag blir sjuk under resan? 

Ta i första hand kontakt med personalen på hotellet för att följa de lokala riktlinjerna på ditt resmål för dig och ditt sällskap. Kontakta därefter Nazar på resmålet då vi kommer att hjälpa och assistera dig. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag och kom ihåg att se till att du är ordentligt skyddad innan du påbörjar din resa. Nazar står inte för sjukhuskostnader eller extra flyg- och hotellkostnader. 

Finns det nya rutiner och riktlinjer på Nazars hotell?

Alla våra hotell följer de lokala myndigheternas krav och eventuella riktlinjer, och de kan variera beroende på land och destination. De har alla som högsta prioritet att se till att våra gäster har en skön och säker vistelse.  

Påverkar covid-19 All Inclusive-utbudet?

Serveringen på hotellen kan variera beroende på de lokala restriktionerna.

Hur ser rutinerna ut kring Captain Nemo´s barnklubb?

Aktiviteter och koncept i våra barnklubbar anpassas efter eventuella lokala restriktioner på våra destinationer. Om större och mer omfattande ändringar skulle ske, kommer vi att uppdatera vår hemsida och berörda gäster.  

Kommer de olika faciliteterna på hotellen att påverkas? 

Detta kan variera beroende på land, destination och eventuella lokala riktlinjer som finns. Social distansering gäller generellt och detta även på hotellen.  

Vad krävs av mig som resenär när jag ska åka hem från min semester? 

Som resenär är du själv ansvarig att kontrollera möjliga inreseregler till ditt hemland och följa dessa. I nuläget finns det inga särsklida rekommendationer i samband med inresa till Sverige. Läs mer på denna sida där vi också länkar vidare till Folkhälsomyndighetens hemsida.   

 

För mer information läs mer här: UDFolkhälsomyndighetenNazars resevillkor

Fördelarna med charter

    • Spara mycket tid genom att låta oss sätta samman din resa kontra att göra all research själv

    • Vid eventuella flygförseningar eller ändringar håller vi dig uppdaterad och meddelar hotell och transfer, så att du slipper tänka på detta

    • Charter är prisvärt! Vi slår hål på myten att det är billigare att boka på egen hand. Vi har bra relationer till våra samarbetspartners och kan paketera de bästa resorna till dig, till förmånliga priser

    Res tryggt

    • Vi känner våra hotell väl och har genom åren byggt en stark relation till dem

    • Vår egen, skandinaviska personal är på plats på våra resmål och hotell

    • Du är skyddad av paketreselagen och får pengarna tillbaka om resan ställs in, även vid händelser som pandemier, konkurser etc.

    • Vi följer alltid myndigheternas rekommendationer

    Res bekvämt 

      • Vid bokning får du personlig service, hjälp och tips från personal som besökt eller bor på våra resmål

      • Välj ett av våra handplockade hotell och slipp leta i den enorma hotelldjungeln

      • Vi erbjuder en helhetslösning där allt ingår, från början till slut

      • Du har tillgång till personlig service under hela resan, 24/7

      • Vi erbjuder service på ditt eget språk - före, under och efter resan

      Vardagar: 08:00-17:00