Vi på Nazar har varit i branschen i över 16 år. Vi vet vad våra gäster behöver, förväntar sig och förtjänar. Vi tar ansvar för våra gäster - från bokning av resa till hemkomst. Vårt mål är att just du ska få en så fantastisk semesterupplevelse som möjligt. Låt oss hjälpa dig att välja en resa som uppfyller dina önskemål och passar just dig!
Vi på Nazar vill att du ska känna dig trygg både innan och under din resa och uppmanar dig att läsa information på denna sida. Sidan uppdateras löpande och vi rekommenderar därför att du går in och läser sidan regelbundet.
Vi vill också uppmärksamma, att olika länder och flygbolag kan ändra sina rekommendationer och restriktioner utan vår kännedom – det är därför mycket viktigt att du som resenär själv håller dig uppdaterad via de olika myndigheterna vi länkar vidare till på denna sida.
För mer information läs mer här: UD och Folkhälsomyndigheten
Det vara lång väntetid på vissa flygplatser, främst i säkerhetskontrollen. Man bör fortfarande hålla avstånd på flygplatsen, något som gör att incheckning, säkerhetskontroll och ombordstigning kan ta längre tid än vanligt. Kom därför i god tid till flygplatsen, minst 2,5-3 timmar innan avgång.
Incheckningen på flygplatsen startar vanligtvis 2-2,5 timmar innan avgångstid.
Ingen av våra destinationer kräver i dagsläget någon form av covidbevis, bevis på att du tillfrisknat från covid-19 eller negativ covid-test för inresa i landet. Du behöver ej heller fylla i ett inreseformulär kopplat till covid-19. Läs mer om ditt resmål längre ner på denna sida.
Det är inte obligatorisk med munskydd ombodr på flygen och på flygplatsen för resor inom EU. Däremot kan en del flygbolag och flygplatser fortfarande kräva detta. Se längre ner på denna sida där vi länkar till samtliga flygbolag.
Om möjligheten finns rekommenderar vi dig att checka in online.
Förbeställ mat innan avresa, då utbudet kan vara begränsat ombord. Har du inte beställt mat på flyget, kan detta göras via vårt Holiday Center senast 48 timmar innan avresa.
Förbeställ taxfree-varor, läs mer här.
Undvik handbagage om du kan, checka hellre in så mycket bagage som möjligt. Vill du ändå ta med handbagage, måste det få plats under stolen framför.
Se över dina försäkringar inför resan. Läs mer om våra försäkringar här.
De flesta flygbolag blockerar inte några flygstolar för att försäkra social distans, utan alla är till försäljning.
För resor till en av våra destinationer, kräves i nuläget inget antigentest. Om ditt resemål skulle kräva ett antigentest erbjuder vi våra Nazar-gäster att boka ett antigentest hos vår samarbetspartner Vaccina till ett förmånligt pris.
Observera att du själv är ansvarig att ta reda på vilken typ av test/bevis som krävs för ditt resmål och inom vilken tidsram det ska vara giltigt vid inresa till landet. Håll dig uppdaterad om ändringar skulle ske med kort varsel.
Vi följer utvecklingen noga och uppdaterar denna sida löpande med aktuell information. Kom ihåg att du som resenär ansvarar för att hålla dig uppdaterad med vad som gäller för ditt resmål.
Inresa till Sverige
I nuläget finns det inga särskilda rekommendationer i samband med inresa till Sverige.
Se mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här.
Det finns inte längre någon krav på munskydd under flygresan, men se länkar till samtliga flygbolag längre ner på denna sida. Kvarstår kravet är det godkänt munskydd som ska bäras ombord under hela resan, och det gäller alla passagerare som fyllt sex år. Undantag gäller för gäster med dokumenterad medicinsk anledning, och dokumentation måste kunna uppvisas.
Stig ombord på planet i mindre grupper för att undvika köbildning.
I samband med check in kan det komma att ställas några frågor om din hälsa, exempelvis om du nyligen varit sjuk, eller känner dig sjuk just nu.
På en del flygplatser förekommer det att man kontrollerar temperaturen på passagerare.
Alla flyg vi reser med är utrustade med avancerade filter, som håller sjukhusstandard, och genom dessa filter fylls kabinen med ren luft.
Regler hos olika flygbolag skiljer sig och uppdateras löpande. Vi ber dig därför läsa om de mest aktuella uppdateringar samt flygbolagets regler kring resandet direkt från flygbolagets hemsida. Du finner länkar till de olika flygbolagen nedan.
Alla våra hotell har som högsta prioritet att göra sitt yttersta för att du som gäst ska ha en så bekväm och skön semester som möjligt.
Hotellen följer alltid de lokala myndigheternas direktiv och anpassar sina rutiner därefter. Koncept på hotellen kan behöva ändras beroende på de lokala direktiven och restriktionerna som gäller. Det kan exempelvis vara minskade aktiviteter, stängda faciliteter eller förändringar i konceptet gällande servering av mat och dryck.
Om större ändringar sker i hotellets utbud, kommer de berörda gästerna att uppdateras snarast möjligt efter att vi har fått ändringarna bekräftade från hotellen. Notera att ändringar som sker utom Nazars kontroll kan införas med mycket kort varsel innan vi fått fullständig information.
Vi möter i vanlig ordning upp på flygplatsen och ser till så att alla på ett säkert sätt kommer med den bokade transfern. Även här följer vi de lokala myndigheternas krav, som kan variera beroende på land och destination.
Visste du att du kan boka privat transfer för endast dig och ditt sällskap hos oss på Nazar? Har du inte bokat transfer? Logga in på Min resa och se vilka alternativ som finns beroende på din resa och destination.
Att upptäcka och uppleva resmålet man besöker är för många en självklarhet och semesterns höjdpunkt. Detta kommer man fortsatt att kunna göra, men med olika restriktioner beroende på plats och sevärdhet. Det kan exempelvis vara båtturer som har ett begränsat antal passagerare eller så kan det vara begränsad tillgång till vissa områden. Att hålla avstånd gäller överallt.
Kontakta vårt Holiday Center för att få mer information om ditt resmål, vilka utflykter som finns tillgängliga och hur man bokar på resmålet.
Från och med den 1 maj 2021 har Grekland inte längre några inresekrav. Detta betyder att du varken behöver ett giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa in i landet. Detta gäller alla resenärer, oavsett om du är fullvaccinerad eller ej.
Skulle du insjukna i covid-19 under din resa gäller minst 5 dagar karantän på adressen som uppgetts vid ankomst till landet eller på annat boende anvisat av grekiska myndigheter.
För närvarande finns inga inreseregler för dig som transitresande via Köpenhamns flygplats Kastrup. Vid hemresa kan du fortsätta direkt till Sverige utan att uppvisa nytt covidtest. Ska du stanna i Danmark är det danska inreseregler som ska följas.
Munskydd är numera endast ett krav när du åker kollektivt om inget annat informeras. Detta gäller samtliga över fyra års ålder.
I nuläget finns det inga särskilda rekommendationer i samband med inresa till Sverige.
Se mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här.
Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Grekland hittar du här.
Från och med den 1 juni 2022 har Turkiet inte längre något inresekrav. Detta betyder att du varken behöver ett giltigt covidbevis eller fylla i ett inreseformulär för att resa in i landet. Detta gäller alla resenärer, oavsett om du är fullvaccinerad eller ej.
För närvarande finns inga inreseregler för dig som transitresande via Köpenhamns flygplats Kastrup. Vid hemresa kan du fortsätta direkt vidare till Sverige utan uppvisande av nytt covidbevis. Ska du stanna i Danmark är det danska inreseregler som ska följas.
Kravet på munskydd har lättat, men kan kvarstå i kollektivtrafiken, på sjukhus och andra platser där fullgod ventilation saknas, eller socialt avstånd inte kan hållas.
I nuläget finns det inga särskilda rekommendationer i samband med inresa till Sverige.
Se mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här.
Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Turkiet hittar du här.
Kan jag vara trygg i att boka en resa?
Ja, det kan du. Om officiella myndigheter (UD) skulle avråda att resa till en viss destination under den specifika perioden för din planerade resa så reser vi självklart inte. Då kommer du kunna boka om eller avboka din resa.
Vilka inresekrav gäller för mitt resmål?
Våra resmål har lättat på inresekraven eller tagit bort de helt. Läs mer under respektive destination/resmål.
Måste jag vara vaccinerad för att kunna resa?
Då många destinationer/resmål tagit bort inresekraven måste du inte vara vaccinerad för att resa. Läs mer under respektive destination/resmål.
Behöver barn visa upp något covidbevis när man reser?
Då många destinationer/resmål tagit bort inresekraven gäller detta även för barn. Läs mer under respektive destination/resmål.
Hur går jag tillväga om jag får ett positivt covidresultat innan avresa?
Är du sjuk kan du inte resa. Du kontaktar då vårt Holiday Center via telefon/mail som hjälper dig att avboka resan. Vanliga av- och ombokningsregler gäller, så härefter kontaktar du ditt försäkringsbolag för att se vad som gäller. Har du din försäkring via Nazar vägleder vi dig.
Kan jag ändra eller avboka min resa kostnadsfritt?
Det är normala av- och ombokningsregler som gäller. Därför rekommenderar vi att du ser över dina försäkringar noga när du bokar och ska resa. Läs mer om våra försäkringar och villkor här.
Vad ska jag tänka på innan jag ska resa?
Några saker som är bra att tänka på innan du ska ut och resa är i första hand att se över dina försäkringar inför resan – läs mer om våra försäkringar med Allianz här. Tänk på att vara i god tid på flygplatsen och att munskydd eventuellt ska bäras på flygplatsen och ombord på flyget, läs mer i avsnittet "under flygresan". Förbeställ din flygmat inför resan, då utbudet ombord kan vara begränsat och detsamma gäller taxfree-varorna.
Vad händer om jag blir sjuk under resan?
Ta i första hand kontakt med personalen på hotellet för att följa de lokala riktlinjerna på ditt resmål för dig och ditt sällskap. Kontakta därefter Nazar på resmålet då vi kommer att hjälpa och assistera dig. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag och kom ihåg att se till att du är ordentligt skyddad innan du påbörjar din resa. Nazar står inte för sjukhuskostnader eller extra flyg- och hotellkostnader.
Finns det nya rutiner och riktlinjer på Nazars hotell?
Alla våra hotell följer de lokala myndigheternas krav och eventuella riktlinjer, och de kan variera beroende på land och destination. De har alla som högsta prioritet att se till att våra gäster har en skön och säker vistelse.
Påverkar covid-19 All Inclusive-utbudet?
Serveringen på hotellen kan variera beroende på de lokala restriktionerna. I dagsläget är det uppdukade fina bufféer, men det kan till exempel betyda att man med hjälp av personalen får ta sin mat eller att man som gäst blir tilldelad plasthandskar när man ska ta maten. Olika lösningar för att skapa en så säker tillvaro som möjligt i restaurangerna.
Hur ser rutinerna ut kring Captain Nemo´s barnklubb?
Aktiviteter och koncept i våra barnklubbar anpassas efter eventuella lokala restriktioner på våra destinationer. Om större och mer omfattande ändringar skulle ske, kommer vi att uppdatera vår hemsida och berörda gäster.
Kommer de olika faciliteterna på hotellen att påverkas?
Detta kan variera beroende på land, destination och eventuella lokala riktlinjer som finns. Social distansering gäller generellt och detta även på hotellen.
Vad krävs av mig som resenär när jag ska åka hem från min semester?
Som resenär är du själv ansvarig att kontrollera möjliga inreseregler till ditt hemland och följa dessa. I nuläget finns det inga särsklida rekommendationer i samband med inresa till Sverige. Läs mer på denna sida där vi också länkar vidare till Folkhälsomyndighetens hemsida.
För mer information läs mer här: UD, Folkhälsomyndigheten, Nazars resevillkor