Vanliga frågor

Betalningar

Betalningsregler

Resa med charterflyg bokad mer än 35 dagar före avresa

Bokningen ska bekräftas inom 7 dagar genom inbetalning av en anmälningsavgift, hädanefter kallad handpenning. Vid beställning av resa på internet betalas handpenningen vid bokningstillfället.

Handpenningen på 2 000 kr/person samt eventuellt avbeställningsskydd betalas samtidigt. Slutbetalningen ska vara Nazar tillhanda senast 35 dagar innan avresa. Har vi inte mottagit din betalning i tid, kommer resan att avbokas.

Resa med charterflyg bokad mellan 35-0 dagar före avresa

Hela resans belopp betalas vid bokningstillfället via Min resa eller med kort per telefon. Har vi inte mottagit din betalning kommer resan att avbokas.

Paketresa bokad med reguljärflyg

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg gäller andra betalningsvillkor, och hela resans pris ska betalas direkt vid bokning.

Betalningssätt

Betalning via Min resa

På vår hemsida, nazar.se, kan du logga in på Min resa med hjälp av ditt bokningsnummer och den e-postadress som angavs vid bokningstillfället. Här kan du betala din resa med VISA, MasterCard eller American Express. När resan är färdigbetald kan du enkelt skriva ut din biljett via Min resa. 

Betalning med kort

 

Vid bokning av resa på vår hemsida kan du betala med VISA och MasterCard samt American Express.
Vid eventuellt byte av kreditkort efter betalning tas en administrativ avgift ut. 

Betalning över telefon

 

Du kan även betala per telefon med VISA, MasterCard, American Express eller Nazar-kortet. Vid betalning med American Express ber vi dig att vid betalningstillfället sända en kopia på din legitimation till info@nazar.se. Ange bokningsnummer på den aktuella resan. 

Säker kortbetalning

 

För Nazar är din säkerhet vid betalning mycket viktig. Vi har därför placerat hela vår online betallösning hos DIBS betalväxel. Detta betyder att inga kortnummer bearbetas eller lagras i Nazars system. All information om betaltransaktionerna erhålls i krypterad form. Nazar följer därmed gällande regelverk (PCI DSS), och krav för att få ta emot betalning med kort. 

Delbetalning med Nazar-kortet

 

För att göra det lättare för dig att köpa dina resor har vi tagit fram Nazar-kortet i samarbete med Resurs Bank. Kortet ger dig möjligheten att delbetala i den takt som passar dig – räntefritt i upp till 12 månader eller över en längre tid med ränta. Månaden efter att du köpt din resa får du den första avin och du väljer först hemma i lugn och ro hur du vill betala din resa.

 

Klicka här för att läsa mer >>

Nazar-faktura

Tillsammans med Resurs Bank kan vi nu erbjuda möjligheten att handla mot Nazar-faktura. Med Nazar-faktura får du upp till 60 dagars betalningstid. När du handlar hos oss mot faktura behöver du inte betala förrän i slutet av den månad som infaller efter ditt köp. Mer information och kompletta villkor finns här.

Månaden efter köpet kan du även välja att delbetala din Nazar-faktura. Mer information finner du på din Nazar-faktura. Sedvanlig kreditprövning görs. Du får en kopia av prövningen från upplysningsföretaget. Fakturaavgift tillkommer. 

 

Betalning via bankgiro

Du kan betala din resa till bankgirokonto 695-0828. Uppge OCR-numret som är angivet på resebeviset/biljetten. 

Internetbetalning

 

När du bokat din resa med charterflyg på vår hemsida och därmed betalt får du en bekräftelse på att bokningen är genomförd samt att betalningen är registrerad. Resebevis/biljett sänds via e-post nästkommande vardag till den e-postadress som du angav vid bokningstillfället. Om betalning inte registreras på bokningen och datum för avresa är mellan 35-0 dagar från bokningstillfället kommer bokningen automatiskt att avregistreras inom någon timme. Kontakta kundservice vid problem – i första hand via telefon 0770 777 888 (tryck 2) vardagar eller via e-post övriga tider: info@nazar.se

En genomförd bokning med reguljärflyg bekräftas direkt vid beställning av resan och en bokningsbekräftelse sänds per e-post till huvudresenär. Resenären skriver själv ut resedokumenten under fliken Min resa. Här skrivs Resebeviset ut med information om resan samt referensnummer för hotell och flyg.. Biljetten är personlig. Dokumentet är nödvändigt för resans genomförande. Ovan biljetteringsprocedur gäller förutsatt att inte annat anges i din bokningsbekräftelse och resebevis. 

Återbetalningar

Eventuella återbetalningar sker till det betalkort som resan betalts med. Har du betalt via bankgiro på internet behöver vi dina kontouppgifter för att kunna återbetala till dig.

Registrerad betalning på bokning

 

Önskar du se om en betalning registrerats på din bokning kan du logga in på Min resa. För att logga in på Min resa behöver du skapa ett konto med din e-postadress och lösenord. Du kan antingen skapa ett konto när du bokar din resa eller kan du skapa det i efterhand på Min resa se ikon uppe till höger. Observera att du måste skapa kontot med samma e-postadress som du angav i din bokning.

 

Läs gärna våra resevillkor angående betalning av resa.

Betalningssätt

Betalning via Min resa

På vår hemsida, nazar.se, kan du logga in på Min resa med hjälp av ditt bokningsnummer och den e-postadress som angavs vid bokningstillfället. Här kan du betala din resa med VISA, MasterCard eller American Express. När resan är färdigbetald kan du enkelt skriva ut din biljett via Min resa. 

Betalning med kort

 

Vid bokning av resa på vår hemsida kan du betala med VISA och MasterCard samt American Express.
Vid eventuellt byte av kreditkort efter betalning tas en administrativ avgift ut. 

Betalning över telefon

 

Du kan även betala per telefon med VISA, MasterCard, American Express eller Nazar-kortet. Vid betalning med American Express ber vi dig att vid betalningstillfället sända en kopia på din legitimation till info@nazar.se. Ange bokningsnummer på den aktuella resan. 

Säker kortbetalning

 

För Nazar är din säkerhet vid betalning mycket viktig. Vi har därför placerat hela vår online betallösning hos DIBS betalväxel. Detta betyder att inga kortnummer bearbetas eller lagras i Nazars system. All information om betaltransaktionerna erhålls i krypterad form. Nazar följer därmed gällande regelverk (PCI DSS), och krav för att få ta emot betalning med kort. 

Delbetalning med Nazar-kortet

 

För att göra det lättare för dig att köpa dina resor har vi tagit fram Nazar-kortet i samarbete med Resurs Bank. Kortet ger dig möjligheten att delbetala i den takt som passar dig – räntefritt i upp till 12 månader eller över en längre tid med ränta. Månaden efter att du köpt din resa får du den första avin och du väljer först hemma i lugn och ro hur du vill betala din resa.

 

Klicka här för att läsa mer >>

Nazar-faktura

Tillsammans med Resurs Bank kan vi nu erbjuda möjligheten att handla mot Nazar-faktura. Med Nazar-faktura får du upp till 60 dagars betalningstid. När du handlar hos oss mot faktura behöver du inte betala förrän i slutet av den månad som infaller efter ditt köp. Mer information och kompletta villkor finns här.

Månaden efter köpet kan du även välja att delbetala din Nazar-faktura. Mer information finner du på din Nazar-faktura. Sedvanlig kreditprövning görs. Du får en kopia av prövningen från upplysningsföretaget. Fakturaavgift tillkommer. 

 

Betalning via bankgiro

Du kan betala din resa till bankgirokonto 695-0828. Uppge OCR-numret som är angivet på resebeviset/biljetten. 

Internetbetalning

 

När du bokat din resa med charterflyg på vår hemsida och därmed betalt får du en bekräftelse på att bokningen är genomförd samt att betalningen är registrerad. Resebevis/biljett sänds via e-post nästkommande vardag till den e-postadress som du angav vid bokningstillfället. Om betalning inte registreras på bokningen och datum för avresa är mellan 35-0 dagar från bokningstillfället kommer bokningen automatiskt att avregistreras inom någon timme. Kontakta kundservice vid problem – i första hand via telefon 0770 777 888 (tryck 2) vardagar eller via e-post övriga tider: info@nazar.se

En genomförd bokning med reguljärflyg bekräftas direkt vid beställning av resan och en bokningsbekräftelse sänds per e-post till huvudresenär. Resenären skriver själv ut resedokumenten under fliken Min resa. Här skrivs Resebeviset ut med information om resan samt referensnummer för hotell och flyg.. Biljetten är personlig. Dokumentet är nödvändigt för resans genomförande. Ovan biljetteringsprocedur gäller förutsatt att inte annat anges i din bokningsbekräftelse och resebevis. 

Återbetalningar

Eventuella återbetalningar sker till det betalkort som resan betalts med. Har du betalt via bankgiro på internet behöver vi dina kontouppgifter för att kunna återbetala till dig.

Registrerad betalning på bokning

 

Önskar du se om en betalning registrerats på din bokning kan du logga in på Min resa. För att logga in på Min resa behöver du skapa ett konto med din e-postadress och lösenord. Du kan antingen skapa ett konto när du bokar din resa eller kan du skapa det i efterhand på Min resa se ikon uppe till höger. Observera att du måste skapa kontot med samma e-postadress som du angav i din bokning.

 

Läs gärna våra resevillkor angående betalning av resa.

Betalningsregler

Resa med charterflyg bokad mer än 35 dagar före avresa

Bokningen ska bekräftas inom 7 dagar genom inbetalning av en anmälningsavgift, hädanefter kallad handpenning. Vid beställning av resa på internet betalas handpenningen vid bokningstillfället.

Handpenningen på 2 000 kr/person samt eventuellt avbeställningsskydd betalas samtidigt. Slutbetalningen ska vara Nazar tillhanda senast 35 dagar innan avresa. Har vi inte mottagit din betalning i tid, kommer resan att avbokas.

Resa med charterflyg bokad mellan 35-0 dagar före avresa

Hela resans belopp betalas vid bokningstillfället via Min resa eller med kort per telefon. Har vi inte mottagit din betalning kommer resan att avbokas.

Paketresa bokad med reguljärflyg

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg gäller andra betalningsvillkor, och hela resans pris ska betalas direkt vid bokning.

Betalningsregler

Resa med charterflyg bokad mer än 35 dagar före avresa

Bokningen ska bekräftas inom 7 dagar genom inbetalning av en anmälningsavgift, hädanefter kallad handpenning. Vid beställning av resa på internet betalas handpenningen vid bokningstillfället.

Handpenningen på 2 000 kr/person samt eventuellt avbeställningsskydd betalas samtidigt. Slutbetalningen ska vara Nazar tillhanda senast 35 dagar innan avresa. Har vi inte mottagit din betalning i tid, kommer resan att avbokas.

Resa med charterflyg bokad mellan 35-0 dagar före avresa

Hela resans belopp betalas vid bokningstillfället via Min resa eller med kort per telefon. Har vi inte mottagit din betalning kommer resan att avbokas.

Paketresa bokad med reguljärflyg

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg gäller andra betalningsvillkor, och hela resans pris ska betalas direkt vid bokning.

Barnpriser

När vi har kampanjer, rabatter eller erbjudanden med barnpris så gäller det ett barn per rum i sällskap av två fullprisbetalande.

Vissa rumstyper kan ha andra krav på hur många personer som ska betala fullt pris och kan ibland kräva fler fullprisbetalande än två personer. Hur manga fullprisbetalande ett rum kräver framgår alltid i respektive rumsbeskrivningen för varje hotell på vår hemsida.

Rabatter, erbjudanden, rabattkoder och kampanjpriser, där nedsatt pris för vuxna anges, gäller inte för barnpriser som redan är kraftigt reducerade.

Biljett/resebevis

Biljett

Vid paketresor med charterflyg eller reguljärflyg, är ditt resebevis din flygbiljett. Det är viktigt att du noga studerar informationen på resebeviset/biljetten och kontrollerar att det stämmer överens med vad du har beställt. Om det inte stämmer ber vi dig kontakta oss omedelbart. Resebeviset är en faktura men fungerar också som flygbiljett när resan är betald och flygtiderna har bekräftats.

Vid paketresor med reguljärflyg behöver du kunna visa ditt resebevis under resan via Min resa. Du hittar resebeviset och mer information genom att logga in på Min resa.

Tänk på! Namnet på din bokning skall vara identiskt med namnet i ditt pass, gäller för alla passagerare på bokningen. Korrekt stavat och inklusive eventuella mellannamn.

Biljett

Vid paketresor med charterflyg eller reguljärflyg, är ditt resebevis din flygbiljett. Det är viktigt att du noga studerar informationen på resebeviset/biljetten och kontrollerar att det stämmer överens med vad du har beställt. Om det inte stämmer ber vi dig kontakta oss omedelbart. Resebeviset är en faktura men fungerar också som flygbiljett när resan är betald och flygtiderna har bekräftats.

Vid paketresor med reguljärflyg behöver du kunna visa ditt resebevis under resan via Min resa. Du hittar resebeviset och mer information genom att logga in på Min resa.

Tänk på! Namnet på din bokning skall vara identiskt med namnet i ditt pass, gäller för alla passagerare på bokningen. Korrekt stavat och inklusive eventuella mellannamn.

Flygresa och bagage

Bagage

Paketresa med charterflyg

För alla charterresor med Nazar, oavsett flygbolag, gäller att handbagage enligt respektive flygbolags vikt- och storleksgräns ingår, medan incheckat bagage (även här gäller respektive flygbolags vikt- och storleksregler) är ett tillval mot en kostnad. På så sätt kan du som resenär själv välja vad som passar dig bäst och hur mycket du vill betala.

Paketresor Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 250 kr per bagage.
Ospecificerade resor och Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr per bagage.
Tillköp på flygplatserna i Norden: 400 kr per bagage.
Tillköp på resmålet: flygbolagets regler gäller.

Tänk också på att om två resenärer – som båda valt att köpa till bagage – trots det vill packa i samma väska får denna väga högst 32 kg (med undantag för Norwegian och TUIfly Nordic – se nedan). Eventuell bagageövervikt betalas direkt till flygbolaget.

Barnvagnar ska fällas ihop och förpackas i speciella skyddspåsar som för det mesta finns på flygplatsen (ibland mot betalning). Vi rekommenderar att resenärer med barnvagnar använder Airshells eller liknande produkter eftersom det minskar risken för skador på bagaget. Vissa flygbolag kräver att Airshells eller liknande produkter används för att en skadad barnvagn ska ersättas.

Ta av ömtåliga delar som lätt tar skada, såsom hjul och suffletter. Tänk på att vagnen transporteras i flygets lastrum med annat bagage. Vi rekommenderar alltid att du tecknar en reseförsäkring om du reser med barn- eller sittvagn då flygbolagens ersättningar till gäster för förkommet eller skadat bagage är begränsade.

Vassa föremål som exempelvis sax, kniv och nagelfil får inte medtas i handbagaget. Du får ta med dig en begränsad mängd vätska genom säkerhetskontrollen.

*Reser du på en paketresa med reguljärflyg – se mer längst ner i detta stycket.


Aegean Airlines

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 23 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Barn under 2 år: Får ha med sig handbagage som väger upp till 6 kilo
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Freebird Airlines

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej hand bagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. Här finns en guide samt bra information vi rekommenderar att du läser


Jettime

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person (inklusive handbagage)
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad. Läs mer här om hur vagnen ska packas.
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person samt 5 kilo i handbagage
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Norwegian

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 10 kilo per person
Incheckat bagage: Max 23 kilo per person.
Observera att även om en eller flera resenärer väljer att packa i en och samma resväska, får väskan fortfarande väga max 23 kilo.
BarnvagnMedtas utan extra kostnad
SpädbarnBarn under 2 år kan checka in 5 kilo per person (inte handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


SunExpress

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad för barn 0-23 månader
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 20 kilo per person (ej handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. Här finns en guide samt bra information vi rekommenderar att du läser


TUIfly Nordic

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person (inklusive handbagage). Observera att om två eller fler resenärer väljer att packa i en och samma resväska får den väga max 25 kg.
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Paketresor med reguljärflyg  

Här skiljer sig flygbolagens regler åt och viktbegränsningarna kan vara olika. Ibland är incheckat bagage ett frivilligt tillval, ibland ingår det i resans pris. För mer information om vad som gäller, vänligen se flygbolagets hemsida.

Bagage

Paketresa med charterflyg

För alla charterresor med Nazar, oavsett flygbolag, gäller att handbagage enligt respektive flygbolags vikt- och storleksgräns ingår, medan incheckat bagage (även här gäller respektive flygbolags vikt- och storleksregler) är ett tillval mot en kostnad. På så sätt kan du som resenär själv välja vad som passar dig bäst och hur mycket du vill betala.

Paketresor Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 250 kr per bagage.
Ospecificerade resor och Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr per bagage.
Tillköp på flygplatserna i Norden: 400 kr per bagage.
Tillköp på resmålet: flygbolagets regler gäller.

Tänk också på att om två resenärer – som båda valt att köpa till bagage – trots det vill packa i samma väska får denna väga högst 32 kg (med undantag för Norwegian och TUIfly Nordic – se nedan). Eventuell bagageövervikt betalas direkt till flygbolaget.

Barnvagnar ska fällas ihop och förpackas i speciella skyddspåsar som för det mesta finns på flygplatsen (ibland mot betalning). Vi rekommenderar att resenärer med barnvagnar använder Airshells eller liknande produkter eftersom det minskar risken för skador på bagaget. Vissa flygbolag kräver att Airshells eller liknande produkter används för att en skadad barnvagn ska ersättas.

Ta av ömtåliga delar som lätt tar skada, såsom hjul och suffletter. Tänk på att vagnen transporteras i flygets lastrum med annat bagage. Vi rekommenderar alltid att du tecknar en reseförsäkring om du reser med barn- eller sittvagn då flygbolagens ersättningar till gäster för förkommet eller skadat bagage är begränsade.

Vassa föremål som exempelvis sax, kniv och nagelfil får inte medtas i handbagaget. Du får ta med dig en begränsad mängd vätska genom säkerhetskontrollen.

*Reser du på en paketresa med reguljärflyg – se mer längst ner i detta stycket.


Aegean Airlines

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 23 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Barn under 2 år: Får ha med sig handbagage som väger upp till 6 kilo
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Freebird Airlines

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej hand bagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. Här finns en guide samt bra information vi rekommenderar att du läser


Jettime

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person (inklusive handbagage)
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad. Läs mer här om hur vagnen ska packas.
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person samt 5 kilo i handbagage
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Norwegian

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 10 kilo per person
Incheckat bagage: Max 23 kilo per person.
Observera att även om en eller flera resenärer väljer att packa i en och samma resväska, får väskan fortfarande väga max 23 kilo.
BarnvagnMedtas utan extra kostnad
SpädbarnBarn under 2 år kan checka in 5 kilo per person (inte handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


SunExpress

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad för barn 0-23 månader
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 20 kilo per person (ej handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. Här finns en guide samt bra information vi rekommenderar att du läser


TUIfly Nordic

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person (inklusive handbagage). Observera att om två eller fler resenärer väljer att packa i en och samma resväska får den väga max 25 kg.
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Paketresor med reguljärflyg  

Här skiljer sig flygbolagens regler åt och viktbegränsningarna kan vara olika. Ibland är incheckat bagage ett frivilligt tillval, ibland ingår det i resans pris. För mer information om vad som gäller, vänligen se flygbolagets hemsida.

Bagage

Paketresa med charterflyg

För alla charterresor med Nazar, oavsett flygbolag, gäller att handbagage enligt respektive flygbolags vikt- och storleksgräns ingår, medan incheckat bagage (även här gäller respektive flygbolags vikt- och storleksregler) är ett tillval mot en kostnad. På så sätt kan du som resenär själv välja vad som passar dig bäst och hur mycket du vill betala.

Paketresor Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 250 kr per bagage.
Ospecificerade resor och Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr per bagage.
Tillköp på flygplatserna i Norden: 400 kr per bagage.
Tillköp på resmålet: flygbolagets regler gäller.

Tänk också på att om två resenärer – som båda valt att köpa till bagage – trots det vill packa i samma väska får denna väga högst 32 kg (med undantag för Norwegian och TUIfly Nordic – se nedan). Eventuell bagageövervikt betalas direkt till flygbolaget.

Barnvagnar ska fällas ihop och förpackas i speciella skyddspåsar som för det mesta finns på flygplatsen (ibland mot betalning). Vi rekommenderar att resenärer med barnvagnar använder Airshells eller liknande produkter eftersom det minskar risken för skador på bagaget. Vissa flygbolag kräver att Airshells eller liknande produkter används för att en skadad barnvagn ska ersättas.

Ta av ömtåliga delar som lätt tar skada, såsom hjul och suffletter. Tänk på att vagnen transporteras i flygets lastrum med annat bagage. Vi rekommenderar alltid att du tecknar en reseförsäkring om du reser med barn- eller sittvagn då flygbolagens ersättningar till gäster för förkommet eller skadat bagage är begränsade.

Vassa föremål som exempelvis sax, kniv och nagelfil får inte medtas i handbagaget. Du får ta med dig en begränsad mängd vätska genom säkerhetskontrollen.

*Reser du på en paketresa med reguljärflyg – se mer längst ner i detta stycket.


Aegean Airlines

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 23 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Barn under 2 år: Får ha med sig handbagage som väger upp till 6 kilo
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Freebird Airlines

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej hand bagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. Här finns en guide samt bra information vi rekommenderar att du läser


Jettime

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person (inklusive handbagage)
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad. Läs mer här om hur vagnen ska packas.
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person samt 5 kilo i handbagage
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Norwegian

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 10 kilo per person
Incheckat bagage: Max 23 kilo per person.
Observera att även om en eller flera resenärer väljer att packa i en och samma resväska, får väskan fortfarande väga max 23 kilo.
BarnvagnMedtas utan extra kostnad
SpädbarnBarn under 2 år kan checka in 5 kilo per person (inte handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


SunExpress

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 20 (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 8 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad för barn 0-23 månader
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 20 kilo per person (ej handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. Här finns en guide samt bra information vi rekommenderar att du läser


TUIfly Nordic

Maxmått på handbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 handbagage per person)
Max antal kilo för handbagage: 5 kilo per person
Incheckat bagage: Max 20 kilo per person (inklusive handbagage). Observera att om två eller fler resenärer väljer att packa i en och samma resväska får den väga max 25 kg.
Barnvagn: Medtas utan extra kostnad
Spädbarn: Barn under 2 år kan checka in 10 kilo per person (ej handbagage)
Extra bagagevikt & specialbagage: Bokas och betalas innan avresa direkt hos flygbolaget. Klicka här för att komma vidare. 


Paketresor med reguljärflyg  

Här skiljer sig flygbolagens regler åt och viktbegränsningarna kan vara olika. Ibland är incheckat bagage ett frivilligt tillval, ibland ingår det i resans pris. För mer information om vad som gäller, vänligen se flygbolagets hemsida.

Mat och dryck på flyget (paketresa med charterflyg)

Flygmat ingår inte i resans pris, utan ska förbeställas senast tre dagar innan avresa. Om du önskar specialmat (vegetarisk, gluten- och laktosfritt etc.) måste detta också förbeställas senast tre dagar före avresa.
Observera att dryck kostar extra och betalas i flyget vid beställning.

Mat på flyget serveras i form av en lättare måltid som ibland är kall. Detta kostar 229 kr per vuxen (tur/retur) och 119 kr för barn från 2 upp till 12 år (tur/retur). Barn under 2 år serveras inte mat ombord.

Ska du flyga med SunExpress ska mat förbeställas via deras hemsida, senast 36 timmar innan avresa.

Det är inte tillåtet att ta med egen mat ombord på flyget. Anledningen till detta är bland annat för att minimera städning, kunna kontrollera avfallet av miljöhänsyn samt kunna minimera riskerna och besvär för personer med allergiska besvär. Vi kan inte garantera att våra flygningar är nötfria. Nötter kan förekomma i maten eller tas ombord av andra passagerare.

För bokningar som görs senare än tre dagar innan avresa kan vi inte garantera mat ombord, men vi gör vårt bästa för att kunna arrangera detta.

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg kan du på de flesta resor inom Europa köpa snacks eller mindre måltider ombord på flyget utan att förbeställa.

Vill du lägga till mat på flyget i din befintliga bokning? Gå till Min resa eller kontakta vårt Holiday Center.

Mat och dryck på flyget (paketresa med charterflyg)

Flygmat ingår inte i resans pris, utan ska förbeställas senast tre dagar innan avresa. Om du önskar specialmat (vegetarisk, gluten- och laktosfritt etc.) måste detta också förbeställas senast tre dagar före avresa.
Observera att dryck kostar extra och betalas i flyget vid beställning.

Mat på flyget serveras i form av en lättare måltid som ibland är kall. Detta kostar 229 kr per vuxen (tur/retur) och 119 kr för barn från 2 upp till 12 år (tur/retur). Barn under 2 år serveras inte mat ombord.

Ska du flyga med SunExpress ska mat förbeställas via deras hemsida, senast 36 timmar innan avresa.

Det är inte tillåtet att ta med egen mat ombord på flyget. Anledningen till detta är bland annat för att minimera städning, kunna kontrollera avfallet av miljöhänsyn samt kunna minimera riskerna och besvär för personer med allergiska besvär. Vi kan inte garantera att våra flygningar är nötfria. Nötter kan förekomma i maten eller tas ombord av andra passagerare.

För bokningar som görs senare än tre dagar innan avresa kan vi inte garantera mat ombord, men vi gör vårt bästa för att kunna arrangera detta.

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg kan du på de flesta resor inom Europa köpa snacks eller mindre måltider ombord på flyget utan att förbeställa.

Vill du lägga till mat på flyget i din befintliga bokning? Gå till Min resa eller kontakta vårt Holiday Center.

Sittplatser och tillval på flyget

När du flyger med Nazars charterflyg kan du, på de flesta av våra flygningar, förboka sittplatser på flyget. På vissa flygningar finns även möjlighet att förboka andra tillvalstjänster. För information om vad som gäller just för din resa - läs mer här

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg har du på en del flygningar möjlighet att förboka platser ombord mot en avgift. Oftast kan du också välja sittplats gratis när du checkar in. Du kan logga in på din resa på flygbolagets egen hemsida för att se vad som gäller för din resa. Ditt referensnummer hittar du vid flygtidsinformationen i ditt resebevis.

Taxfree

Charterresa och taxfree hör ihop!

De flesta av oss älskar att handla taxfree när vi ska på semester. Nedan kan du läsa mer om hur du kan beställa taxfree-varor; det varierar nämligen mellan de olika flygbolagen.

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg finns taxfree ibland att handla ombord men inte till förköp. Tillvalen kan skilja mellan flygbolagen och du kan se vad som erbjuds på din flygresa genom att logga in på din resa på flygbolagets egen hemsida.

Aegean Airlines

Det finns ingen möjlighet att beställa taxfree-produkter när du flyger med Aegean Airlines. 

Freebird Airlines

Det finns ingen möjlighet att beställa taxfree-produkter när du flyger med Freebird Airlines. 

Jettime

När du flyger med Jettime kan du förbeställa taxfree-varor både till ut- och hemresa. Beställningen kan göras 30-5 dagar innan avresa för både ut- och hemresa. För exakt information och för beställning av taxfree-varor, logga in i shoppen, genom att klicka här. Ombord på flygen finns ett begränsat urval av taxfree-varor. 

Norwegian

När du flyger med Norwegian kan du inte förhandsbeställa taxfree-varor när du flyger inom EU eller vid vissa sträckor utanför EU. Om taxfree är tillgänligt för din resa kommer en taxfree-katalog att skickas till dig på den adress du uppgav när du bokade din resa, ca 3 veckor innan avresa. Beställning kan göras 30-5 dagar innan avresa för både ut- och hemresan. För vidare information och beställning av taxfree-varor, logga in i shoppen här. Ombord på flygen finns ett begränsat urval av taxfree-varor.

SunExpress

Det finns ingen möjlighet att beställa taxfree produkter när du flyger med SunExpress. 

TUIfly Nordic

När du flyger med TUIfly Nordic kan du förbeställa taxfree-varor både till ut- och hemresa. Beställningen kan göras 30-5 dagar innan avresa för både ut- och hemresa. För exakt information och för beställning av taxfree-varor, logga in i shoppen, genom att klicka här. Ombord på flygen finns ett begränsat urval av taxfree-varor. 

Vänligen observera att när du förbeställer taxfree-varor eller köper produkter direkt ombord på flyget så är detta ett avtal mellan dig och flygbolaget. Nazar tar inget ansvar för förbeställningar eller försäljning av taxfree-varor. Skulle något fel uppstå i samband med köp av taxfree-varor ber vi dig vänligast att kontakta flygbolaget direkt.

Tullfrågor

För att veta hur många tullfria varor du kan handla på din semester rekommenderar vi dig att titta på Tullverkets hemsida.

Pass och visum

Pass och Visum

Generell information

Alla resedeltagare måste ha ett eget pass med foto med på resan, även barn och spädbarn. Vissa länder accepterar inte provisoriska pass. Passet får inte ha några skador eller förefalla reparerat. Nazar ansvarar inte för följderna av att en resenär saknar giltigt pass.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar i passreglerna som kan ha ägt rum efter att denna uppdatering gjorts. För fullständig information om pass hänvisar vi till landets ambassad/konsulat eller till pass-/polismyndigheten.

För vissa länder har man som svensk medborgare, svensk medborgare med utländsk bakgrund samt för utländska medborgare bosatta i Sverige inte automatisk inreserätt. För fullständig information om visum hänvisar vi till landets ambassad eller konsulat. Nazar kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum. Observera att nedanstående visumupplysningar för Nazars paketresor, omfattande 1 eller 2 veckors resor, kan komma att ändras.

För dig som reser med reguljärflyg

Observera att om ni/du reser med reguljärflyg med en mellanlandning i t.ex. London, så kan flygbolaget kräva kompletterande information. Om detta gäller er/din resa, så ser ni/du vilken information som behövs, när ni/du loggar in med flygbolagets bokningsnummer på deras egen hemsida. 


Särskilt för Turkiet:

Pass
Passet ska vid utresedagen från Sverige ha en giltighetstid över 150 dagar.
 
För information om vad som gäller vid provisoriska pass hänvisar vi till landets ambassad/konsulat och till pass/polismyndigheten. Nazar kan inte ansvara för följderna om en resenär saknar giltigt pass.

Ny passlag i Turkiet sedan 31 december 2012: Alla som reser in i landet måste ha minst en tom sida i passet (med hänsyn till de turkiska myndigheternas in– och utresestämplar). Om passet inte har minst en hel tom sida, har myndigheterna rätt att neka inträde till landet.
 

Visum
Nordiska medborgare behöver inget visum.

Nazar kan inte påverka eventuella ändringar/uppdateringar av visumreglerna som kan göras av de turkiska myndigheterna. (Vi uppdaterar information löpande här så snart vi mottager detta). Observera att det kan finnas andra privata aktörer som återförsäljare av visum på internet, dessa kan ta mer högre avgifter och varken Nazar eller turkiska myndigheter kan ta ansvar för dessa. Vi hänvisar endast till länken ovan, som även finns i ditt resebevis.

Nazar ansvarar inte för visumansökningar. Det är resenärens eget ansvar att ta del av de informationer och regler som finns. Nazar återbetalar inte oanvänt visum. Vid en eventuell ombokning av resan är det gästens ansvar att se till att giltigt visum finns.

För fullständig information om visum hänvisar vi till landets ambassad eller konsulat. Nazar kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum.

Har du annat än nordiskt pass, är du själv ansvarig för att ta reda på gällande regler för inresa till Turkiet. Observera att det kan finnas speciella regler för vilka ankomstflygplatser som måste användas i Turkiet. 
 

Särskilt för Grekland och Cypern: 

Pass / ID-kort
Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. Vid in- och utresa sker ID-kontroll och många hotell har vid incheckning krav på att man som gäst kan styrka sin identitet med hjälp av passet. 

Det nationella identitetskortet, som utfärdas av Polisen och som gäller för resa inom Schengenområdet är en fullgod resehandling i form av ett ID-kort och som styrker såväl innehavarens identitet som medborgarskap. Observera att ett svenskt körkort ej är en godkänd id-handling för resor och skiljer sig från det som kallas nationellt id-kort. 

Visum 
Nordiska medborgare behöver inget visum.

Pass och Visum

Generell information

Alla resedeltagare måste ha ett eget pass med foto med på resan, även barn och spädbarn. Vissa länder accepterar inte provisoriska pass. Passet får inte ha några skador eller förefalla reparerat. Nazar ansvarar inte för följderna av att en resenär saknar giltigt pass.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar i passreglerna som kan ha ägt rum efter att denna uppdatering gjorts. För fullständig information om pass hänvisar vi till landets ambassad/konsulat eller till pass-/polismyndigheten.

För vissa länder har man som svensk medborgare, svensk medborgare med utländsk bakgrund samt för utländska medborgare bosatta i Sverige inte automatisk inreserätt. För fullständig information om visum hänvisar vi till landets ambassad eller konsulat. Nazar kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum. Observera att nedanstående visumupplysningar för Nazars paketresor, omfattande 1 eller 2 veckors resor, kan komma att ändras.

För dig som reser med reguljärflyg

Observera att om ni/du reser med reguljärflyg med en mellanlandning i t.ex. London, så kan flygbolaget kräva kompletterande information. Om detta gäller er/din resa, så ser ni/du vilken information som behövs, när ni/du loggar in med flygbolagets bokningsnummer på deras egen hemsida. 


Särskilt för Turkiet:

Pass
Passet ska vid utresedagen från Sverige ha en giltighetstid över 150 dagar.
 
För information om vad som gäller vid provisoriska pass hänvisar vi till landets ambassad/konsulat och till pass/polismyndigheten. Nazar kan inte ansvara för följderna om en resenär saknar giltigt pass.

Ny passlag i Turkiet sedan 31 december 2012: Alla som reser in i landet måste ha minst en tom sida i passet (med hänsyn till de turkiska myndigheternas in– och utresestämplar). Om passet inte har minst en hel tom sida, har myndigheterna rätt att neka inträde till landet.
 

Visum
Nordiska medborgare behöver inget visum.

Nazar kan inte påverka eventuella ändringar/uppdateringar av visumreglerna som kan göras av de turkiska myndigheterna. (Vi uppdaterar information löpande här så snart vi mottager detta). Observera att det kan finnas andra privata aktörer som återförsäljare av visum på internet, dessa kan ta mer högre avgifter och varken Nazar eller turkiska myndigheter kan ta ansvar för dessa. Vi hänvisar endast till länken ovan, som även finns i ditt resebevis.

Nazar ansvarar inte för visumansökningar. Det är resenärens eget ansvar att ta del av de informationer och regler som finns. Nazar återbetalar inte oanvänt visum. Vid en eventuell ombokning av resan är det gästens ansvar att se till att giltigt visum finns.

För fullständig information om visum hänvisar vi till landets ambassad eller konsulat. Nazar kan inte ansvara för följderna av att en resenär saknar visum.

Har du annat än nordiskt pass, är du själv ansvarig för att ta reda på gällande regler för inresa till Turkiet. Observera att det kan finnas speciella regler för vilka ankomstflygplatser som måste användas i Turkiet. 
 

Särskilt för Grekland och Cypern: 

Pass / ID-kort
Pass eller nationellt id-kort som är giltigt under perioden för vistelsen krävs. Vid in- och utresa sker ID-kontroll och många hotell har vid incheckning krav på att man som gäst kan styrka sin identitet med hjälp av passet. 

Det nationella identitetskortet, som utfärdas av Polisen och som gäller för resa inom Schengenområdet är en fullgod resehandling i form av ett ID-kort och som styrker såväl innehavarens identitet som medborgarskap. Observera att ett svenskt körkort ej är en godkänd id-handling för resor och skiljer sig från det som kallas nationellt id-kort. 

Visum 
Nordiska medborgare behöver inget visum.

Transfer och utflykter

Transfer

Transfer ingår inte i resans pris. I de flesta fall kan du köpa till busstransfer eller privat transfer.

När du har hämtat ditt bagage möter, i de flesta fall, våra guider upp dig på flygplatsen efter pass- och tullkontroll. Till vissa resmål arrangeras busstransfern gemensamt för flera flyg och du kan därför få vänta en stund på flygplatsen före avfärd. Guide medföljer normalt inte på transferbussen. I vissa fall kan transfer ske med minibuss eller taxi.

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg kan det skilja sig från resa till resa med transfer och vid ankomst på flygplatsen möts du inte av Nazars personal.

Vill du boka transfer i din befintliga bokning? Gå till Min resa eller kontakta vårt Holiday Center.

 

Busstransfer

Vi arrangerar busstransfer tur och retur mellan flygplats och hotell, pris gäller tur/retur.

Turkiet: från 290 kr.
Grekland: från 255 kr.
Cypern: från 260 kr.

 

Privat transfer

Önskar du att komma snabbt iväg från flygplatsen till ditt hotell och tillbaka till flygplatsen igen, och slippa vänta på att alla ska komma ombord på bussen? Då ska du beställa privat transfer.

I Turkiet kan privat transfer ske med bil, taxi och minibuss.
På Rhodos och Cypern sker privat transfer med bil eller taxi. Obs! Max två vuxna och ett barn per bil. Är där fler i sällskapet, kommer fler bilar.

Har du bokat privat transfer ska du uppsöka Nazars eller TUI:s guider vid ankomstdisken utanför terminalen efter att du har landat.

 

Familjetransfer (endast Turkiet)

Om ni är fyra personer eller fler i resesällskapet kan ni boka privat familjetransfer till ett ännu förmånligare pris. Ju kortare transfertid, desto snabbare kan du påbörja semestern!  

Privat transfer och familjetransfer ska bokas senast en vecka innan avresa och ska köpas till av alla personer i samma bokning. Läs mer här.

Planerar du att boka en paketresa med reguljärflyg, ser du dina transfermöjligheter och priser vid bokningen.

 

Tänk på att:

  • Ömtåligt eller stöldbegärligt gods ska förvaras i handbagaget under transfern till och från flygplatsen.
  • Nazar ansvarar inte för värdesaker i bagageutrymmet under transfern. På grund av begränsat bagageutrymme kan vi inte heller garantera att skrymmande bagage, exempelvis golfbagar, cyklar, surfbrädor och liknande, får plats i våra transferbussar.
  • Det är ditt eget ansvar att se till att ditt bagage kommer med transferbussen till och från hotellet samt att få bagaget incheckat på flygplatsen. Detta gäller både vid ankomst och vid avresa.
  • Transfer kan beställas fram till incheckning påbörjas på avreseflygplatsen.
  • Vi rekommenderar starkt att du, vid bokning av ospecificerad resa, köper till transfer på resmålet: främst då antalet taxibilar på flygplatserna är begränsat, men också då priset för färden ofta blir dyrare än busstransfer.
  • Eventuell transfer måste bokas innan avresa.
  • Vid bokning av endast flyg måste transfer beställas senast tre dagar innan avresa.
  • Under högsäsong kan transfertiderna bli längre på grund av tät trafik.

 

 

Transfer

Transfer ingår inte i resans pris. I de flesta fall kan du köpa till busstransfer eller privat transfer.

När du har hämtat ditt bagage möter, i de flesta fall, våra guider upp dig på flygplatsen efter pass- och tullkontroll. Till vissa resmål arrangeras busstransfern gemensamt för flera flyg och du kan därför få vänta en stund på flygplatsen före avfärd. Guide medföljer normalt inte på transferbussen. I vissa fall kan transfer ske med minibuss eller taxi.

Har du bokat en paketresa med reguljärflyg kan det skilja sig från resa till resa med transfer och vid ankomst på flygplatsen möts du inte av Nazars personal.

Vill du boka transfer i din befintliga bokning? Gå till Min resa eller kontakta vårt Holiday Center.

 

Busstransfer

Vi arrangerar busstransfer tur och retur mellan flygplats och hotell, pris gäller tur/retur.

Turkiet: från 290 kr.
Grekland: från 255 kr.
Cypern: från 260 kr.

 

Privat transfer

Önskar du att komma snabbt iväg från flygplatsen till ditt hotell och tillbaka till flygplatsen igen, och slippa vänta på att alla ska komma ombord på bussen? Då ska du beställa privat transfer.

I Turkiet kan privat transfer ske med bil, taxi och minibuss.
På Rhodos och Cypern sker privat transfer med bil eller taxi. Obs! Max två vuxna och ett barn per bil. Är där fler i sällskapet, kommer fler bilar.

Har du bokat privat transfer ska du uppsöka Nazars eller TUI:s guider vid ankomstdisken utanför terminalen efter att du har landat.

 

Familjetransfer (endast Turkiet)

Om ni är fyra personer eller fler i resesällskapet kan ni boka privat familjetransfer till ett ännu förmånligare pris. Ju kortare transfertid, desto snabbare kan du påbörja semestern!  

Privat transfer och familjetransfer ska bokas senast en vecka innan avresa och ska köpas till av alla personer i samma bokning. Läs mer här.

Planerar du att boka en paketresa med reguljärflyg, ser du dina transfermöjligheter och priser vid bokningen.

 

Tänk på att:

  • Ömtåligt eller stöldbegärligt gods ska förvaras i handbagaget under transfern till och från flygplatsen.
  • Nazar ansvarar inte för värdesaker i bagageutrymmet under transfern. På grund av begränsat bagageutrymme kan vi inte heller garantera att skrymmande bagage, exempelvis golfbagar, cyklar, surfbrädor och liknande, får plats i våra transferbussar.
  • Det är ditt eget ansvar att se till att ditt bagage kommer med transferbussen till och från hotellet samt att få bagaget incheckat på flygplatsen. Detta gäller både vid ankomst och vid avresa.
  • Transfer kan beställas fram till incheckning påbörjas på avreseflygplatsen.
  • Vi rekommenderar starkt att du, vid bokning av ospecificerad resa, köper till transfer på resmålet: främst då antalet taxibilar på flygplatserna är begränsat, men också då priset för färden ofta blir dyrare än busstransfer.
  • Eventuell transfer måste bokas innan avresa.
  • Vid bokning av endast flyg måste transfer beställas senast tre dagar innan avresa.
  • Under högsäsong kan transfertiderna bli längre på grund av tät trafik.

 

 

Avbeställningsskydd och försäkringar

Reseförsäkringar

Kompletterande reseförsäkring

Nazar samarbetar med Allianz för att ge dig marknadens mest omfattande reseförsäkring. Du har möjlighet att teckna vår kompletterande reseförsäkring som ger dig ett utökat skydd under din resa.

Exempel:

  • Ny resa – om du blir sjuk och ordinerad sängläge av läkare mer än halva resan, inklusive att diagnostiseras med en epidemi eller pandemisk sjukdom såsom covid-19
  • Ingen självrisk – du betalar aldrig någon självrisk
  • Flygförsening – kompensation redan efter de första 6 timmarna
  • Sjukvårdskostnader – samt ersättning per dag vid förstörda resdagar
  • Bagage – ersättning om bagaget blir stulet, förlorat eller förstört
  • Kom ikapp resan – ifall du missar flyget
  • Akut händelse hemma – ifall du behöver resa hem tidigare

                                                                   Pris 2–11 år    Pris 12+ år:
Allianz - Kompl. reseförsäkring  8 dagar,          217:-                434:- 
Allianz - Kompl. reseförsäkring  15 dagar,        337:-                674:- 

Har du annan reselängd och vill köpa reseförsäkring, kontakta gärna oss på kundservice.

Aktuell information: Covid-19 - se information om vad som gäller för din reseförsäkring här.
 

DET ÄR VIKTIGT ATT DU TAR DEL AV VILLKOREN

För att teckna Reseförsäkringen måste de som omfattas vara stadigvarande bosatta i Sverige, inskrivna i Svensk försäkringskassa och ha en hemförsäkring.
För dig som köpt Allianz Reseförsäkring se villkoren här:

Villkor giltiga från 13/4-2021:

Faktablad för försäkringsproduktet
Försäkringsvillkor

Paketresa med charterflyg

Vi har två olika sorters avbeställningsskydd, med olika täckningsgrad: antingen med eller utan Trygghetspaket.

Avbeställningsskydd utan Trygghetspaket:

  • Fri avbokning vid akut sjukdom

Pris: 150:- per person

Avbeställningsskydd med Trygghetspaket: 

  • Öppet köp: Avboka din resa fram till och med 90 dagar innan avresa 
  • Fri avbokning:
    - Vid akut sjukdom innan avresa ända fram till incheckning
    - För den som drabbas av uppsägning
    - Vid skilsmässa
  • Fria ombokningar
  • Byt hotel, avgång eller datum som du vill senast 35 dagar före avresa  
  • Fri namnändring: byt resedeltagares namn fram till 48 h innan avresa 
  • Bo kvar-garanti: Behåll samma rumstyp även om någon måste avboka p.g.a. sjukdom
  • Prisgaranti: Om priset på din resa går ner i pris före 60 dagar innan avresa får du prisskillnaden tillbaka

Pris: 299:- per person

 

Hotell

Att resa med allergi eller matintolerans

Specialkost, såsom glutenfri eller laktosfri mat, kan vara svårt att finna i vissa länder, då det inte är lika vanligt med allergier utomlands som hemma i Norden. Du kan alltså inte räkna med att det finns på det resmål du har valt.

 

På de hotell vi samarbetar med och på de restauranger och butiker som finns på resmålen kan det vara svårt för personalen att förstå hur viktigt det är att en person som är allergisk inte får få i sig det födoämne som han/hon är allergisk mot. Vi som researrangör har ytterst liten påverkan på tillagningsmetoder och utbud av specialmat på de hotell vi samarbetar med på våra destinationer. Hotellen har gäster från alla världens länder och därför kan det vara svårt eller omöjligt för hotellet, att kunna möta allas önskemål. Du kan alltid kontakta vår kundtjänst om du har frågor.

 

På våra Pegasos-hotell Pegasos Royal, Pegasos Club, Pegasos Resort och Pegasos World, där de flesta av våra gäster väljer att resa, kan de servera en viss nivå av specialkost. Det handlar då framförallt om specialkost för gäster med glutenallergi, nötallergi och laktosintolerans. I glasskiosken serveras också laktosfri glass. Vi har tillsammans med dessa hotell ett kontinuerligt utvecklat arbete för att kunna erbjuda specialkost, men vi vill samtidigt poängtera att All Inclusive-utbudet inte är lika omfattande som för icke-allergiker.

 

Om du reser till ett av de ovannämnda hotellen, har du möjlighet att informera hotellet direkt om dina möjliga allergier eller matintolerans, med ett enkelt web-formulär som vi har utvecklat tillsammans med hotellen. Detta kan du lätt fylla i innan din resa och sända direkt till hotellet. Om du skulle ha specifika frågor om din matallergi innan du reserverar din resa, är du också välkommen att fylla i formuläret och skicka till hotellet, innan du bundit dig till en bokning. Informera även hotellet eller Nazar-guiderna på hotellet vid ankomst om allergin, så kan de ordna en träff med restaurangpersonalen som i sin tur kan gå igenom matutbudet tillsammans med dig.

 

Här kan du fylla i allergiformuläret och kontakta Pegasos World, Pegasos ClubPegasos Resort eller Pegasos Royal med frågor kring allergi eller matintolerans.

Låg- och högsäsong

När du reser i lågsäsong, det vill säga innan eller efter högsäsongen, kan det på resmålet förekomma att restauranger, barer och vissa affärer stänger tidigare än normalt eller är helt stängda. Då många hotell värms upp med solenergi kan värme och varmt vatten utebli under kortare eller längre perioder.

Under lågsäsong kan det även hända att hotell väljer att stänga tidigare än planerat. Detta innebär att vi med kort varsel får informera våra gäster om en hotelländring. Under lågsäsongen kan vissa aktiviteter och faciliteter på hotellen vara begränsade eller stängda. Detta gäller till exempel restauranger, barer och pooler, men även kvällsunderhållning och barnaktiviteter kan påverkas. Innehållet i All Inclusive, som t.ex. bufféutbudet, anpassas efter antalet gäster på hotellet och kan därför minska något.

Under högsäsongen är det ofta mycket liv och rörelse på hotellen och det kan därför förekomma trängsel, köer och väntetider på hotellen, framförallt i restauranger och barer. Musik från barer och restauranger är inte ovanligt. Observera att det kan förekomma strömavbrott och vattenbrist under både hög- och lågsäsong.

Vattenparkerna på våra hotell håller öppna under högsäsongen. Vissa hotell kan ibland ha kortare öppettider i sina vattenparker precis i början eller slutet av högsäsongen. Vissa vattenparker öppnar senare under säsongen än själva hotellen. Hotellen bestämmer själva vilka öppetider deras egna vattenparker har och håller dem ofta öppna under specifika tider på dagen. Varje enskilt hotell kan ändra öppettiderna i vattenparken med kort varsel utan att meddela Nazar. Vattenparkerna kan även hållas stängda vid dåligt väder eller vid för få antal gäster. För mer detaljerad information om just ditt hotells vattenpark hänvisar vi till hotellets egen hemsida.

Under högsäsong kan transfertiderna bli längre på grund av tät trafik.

Högsäsong i Turkiet, på Rhodos och på Cypern: 1 juni – 30 september.

Ospecificerade resor

Vi gör ingen hemlighet av det: När du reser ospecificerat får du vad du betalar för – ofta mycket låg standard och nästan uteslutande på hotell som inte ingår i Nazars program. Vi säljer ospecificerade resor när marknadspriset på resorna ligger på en nivå som inte ens täcker flygkostnaden, då går vi ut och hittar de billigaste möjliga hotellen.

Vi rekommenderar att du inte planerar högtider, familjesemester, drömsemester eller liknande till ett ospecificerat hotell. Om du vill veta vad du får för dina pengar skall du alltid välja namngivna hotell – som dock kostar lite mer.

Vi vidarebefordrar inga önskemål vid ospecificerade bokningar. Vi rekommenderar alltid att man köper en specificerad resa, speciellt om man reser med barn eller har särskilda kvalitetskrav.

För dig som väljer att boka ospecificerad resa/Lucky-resa tillkommer en avgift för incheckat bagage. Avgiften är 300 kr, tur och retur. Man får då checka in 1 kolli som max får väga 20 kilo. Man kan max köpa till ett bagage per person (ej för spädbarn/barn under 2 år). 

1. Ospecificerad resa

Standarden på hotell/lägenhet är oftast mycket enkel och man kan inte bli garanterad att hamna på en speciell destination eller hotelltyp. Byte av hotell under vistelsen förekommer, ibland med kort varsel. Städning kan inte garanteras och byte av lakan och handdukar ingår oftast inte. Måltider ingår inte. Sängtyper kan variera. Begränsad eller ingen reseledarservice. 

2. Ospecificerad Lucky 3, 4 och 5 Star

Man kan inte bli garanterad att hamna på en speciell destination och rent generellt hamnar man på hotell som inte ingår i vårt program. Nazar har inte haft möjlighet att kvalitetssäkra dessa hotell men hotellen klassificeras officiellt som 3-, 4- eller 5-stjärniga enligt destinationslandets lokala bestämmelser. De hotell du hamnar på tillhör oftast de billigare alternativen i respektive kategori. Byte av hotell under vistelsen förekommer, ibland med kort varsel. Begränsad eller ingen reseledarservice.

Inga önskemål kan tas emot gällande hotell, rumstyp eller rummets placering. 

3. Lucky Pegasos

Här är du garanterad att hamna på ett av våra Pegasos-hotell, Pegasos World, Pegasos Resort, Pegasos Royal eller Pegasos Club. Detta är hotell i vår Nazar Collection.

Inga önskemål kan tas emot gällande hotell, rumstyp eller rummets placering.

Önskemål

På Nazar tar vi emot dina önskemål och gör vårt bästa för att tillgodose dem. Vid mycket specifika önskemål ber vi dig studera hotellbeskrivningen noga och beställa den rumstyp som uppfyller så många av dina önskemål som möjligt.

Nazar ansvarar inte för önskemål och avtal som du ingått direkt med hotellet. Vi kan tyvärr inte ta emot önskemål för ospecificerade resor eller paketresor med reguljärflyg.

Nazars service på resmålet

Vår guideservice

Vad ingår i personlig service från Nazar?

På Nazar ger vi riktigt personlig service till våra gäster!

Det betyder till exempel att vi ser efter ditt servicebehov den tid som passar dig bäst – personligen och utan chatrobotar. Vid digital kontakt använder vi moderna plattformar där du når oss dygnet runt. Våra guider finns också tillgängliga dagligen på våra Nazar Collection-hotell och besöker regelbundet alla våra destinationer.

Destinationsguiden – digital guide till din destination

I ett klick har du all information om din destination, våra tjänster, säkerhet på din semester, barnklubbar och mycket mer, online. Du får en länk och en QR-kod till vår digitala destinationsguide vid ankomst till destinationen.

SMS och telefonservice - nå oss direkt från solstolen

Det enklaste sättet att kontakta våra guider under din resa är via vår SMS-tjänst. Du får numret av oss vid ankomst och vi svarar dig inom två timmar under vårt Holiday Centers öppettider.

Vill du hellre ringa kommer du att få ett telefonnummer vid ankomst. Tjänsterna kostar inget utöver din operatörs ordinarie taxa.

Guideservice på flygplatsen och din destination

Vi är en nordisk researrangör och har skandinaviska, finska och engelsktalande guider på flygplatsen och på själva destinationen.

Det är guidernas uppgift att se till att du har fått det du beställt vad gäller hotell, transfer och utflykter. Om du behöver hjälp med något under din vistelse, som rör din resa eller din bokning, är det viktigt att du kontaktar våra guider så snart som möjligt. Vi på Nazar har väl utvecklade processer för att snabbt kunna hjälpa dig på resmålet. Våra guider finns tillgängliga dygnet runt.

Reklamationer och kvarglömda föremål

Reklamation

Om det, mot förmodan, är något du inte är nöjd med på din semester är det viktigt att du genast ger besked om detta till våra reseledare så att vi kan lösa problemet snarast möjligt. Klagomål som inte framförts till reseledningen på resmålet kan vi i efterhand inte påta oss ansvaret för. Om det inte har varit möjligt att avhjälpa felet på plats, kan du efter hemkomsten fylla i ett reklamationsformulär.

Reklamationen ska vara oss tillhanda senast två månader efter resans slut.

Förlorat eller skadat bagage

För att kunna få ersättning för skadat eller försenat bagage, barnvagn eller liknande ska du göra en så kallad PIR rapport. Denna utfärdas av personalen på flygplatsen innan du lämnar bagageområdet. Var uppmärksam på att du inte kan göra en PIR rapport efter du har lämnat flygplatsen. Se till att du får PIR rapporten i original, tillsammans med bagagetag (kvittot), då detta krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagets regler. Observera även att skadat bagage måste reklameras skriftligen inom sju dagar; försenat/förlorat bagage inom 21 dagar.  

Eftersom reseförsäkringarnas ersättning för försenat eller skadat bagage oftast är bättre än den du får av flygbolaget rekommenderar vi alltid att du har en bra reseförsäkring.
För information om reseförsäkringar, kontakta vår kundservice på 0770 777 888. 

SKADESTÅNDSANSVAR

Montrealkonventionen reglerar och eventuellt begränsar transportörens/flygbolagens skadeståndsansvar för dödsfall eller skada, för bagage som förstörts, förlorats eller skadats och för förseningar. 

Till Montrealkonventionen» 

Flygbolagens skadeståndsansvar

Bilaga till Europaparlamentets och rådets förordning (EG) 889/2002 

Flygbolags skadeståndsansvar för passagerare och deras bagage

I denna information sammanfattas de regler för skadeståndsansvar som tillämpas av EG-flygbolag enligt gemenskapslagstiftningen och Montrealkonventionen. 

Ersättning vid dödsfall eller kroppsskada

Det finns inga ekonomiska gränser för skadeståndsansvaret vid passagerares kroppsskada eller dödsfall. För skador upp till 113 100 SDR kan flygbolaget inte bestrida ersättningskrav. Om beloppet är högre kan flygbolaget motsätta sig krav, om det kan bevisa att det inte vållat skadan.

Förskottsbetalningar

Om en passagerare dödas eller skadas, ska flygbolaget betala det förskott som behövs för att tillgodose omedelbara ekonomiska behov inom 15 dagar från det att den person, som har rätt till ersättning, har identifierats. En sådan förskottsutbetalning ska vid dödsfall vara minst 16 000 SDR. 

Försening av passagerare

Vid förseningar av passagerare är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadeståndsansvaret vid förseningar av passagerare är begränsat till 4 694 SDR. 

Förseningar av bagage

Vid förseningar av bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadeståndsansvaret vid förseningar av bagage är begränsat till 1 131 SDR. 

Förstörelse, förlust av eller skador på bagage

Flygbolaget är ansvarigt för förstörelse, förlust av eller skada på bagage upp till 1 131 SDR. När det gäller incheckat bagage är flygbolaget skadeståndsansvarigt, även om det inte vållat skadan, utom då bagaget var defekt. När det gäller handbagage, är flygbolaget skadeståndsansvarigt endast om det vållat skadan. 

Högre gränser för bagage

En passagerare kan få rätt till en högre ekonomisk ansvarsgräns för skadeståndsansvar genom att göra en särskild förklaring senast vid incheckningen och genom att betala en tilläggsavgift. 

Klagomål avseende bagage

Om bagaget är skadat, försenat, förlorat eller förstört, måste passageraren snarast möjligt skriftligen klaga hos flygbolaget. Vid skada på incheckat bagage måste passageraren skriftligen klaga inom sju dagar och inom 21 dagar när det gäller förseningar, i båda fallen från den dag då bagaget ställts till passagerarens förfogande. 

Utförande och avtalsslutande flygbolags skadeståndsansvar

Om det flygbolag som faktiskt utför flygningen inte är detsamma som det avtalsslutande flygbolaget, har passageraren rätt att rikta ett klagomål eller ett ersättningskrav mot endera flygbolag. Om namnet eller koden på ett flygbolag är angivet på biljetten, är detta flygbolag det avtalsslutande flygbolaget. 

Tidsfrist för att väcka talan

Talan vid domstol om ersättning måste väckas inom två år från dagen för ankomsten av flygplanet, eller från den dag då flygplanet skulle ha ankommit. 

Informationsgrund

Grunden för de ovan beskrivna reglerna är Montrealkonventionen av den 28 maj 1999, som är implementerade i gemenskapen genom förordning (EG) nr 2027/97 (ändrad genom förordning (EG) nr 889/2002) och den nationella lagstiftningen i medlemsstaten.

Kvarglömda föremål

Om du har glömt kvar något på destinationen kan vi hjälpa till att leta efter det. Klicka här för att fylla i formuläret för kvarglömda effekter.