Förseningar kan bero på exempelvis tekniska fel, tidigare försenade avgångar, väder eller köer i luftrummet. Planera därför inte in evenemang eller möten nära avresa eller hemkomst.Planera därför inte in evenemang eller möten nära avresa eller hemkomst.
Vid egen bokning av anslutningstransport (t.ex. inrikesflyg, tåg eller buss), se till att det är minst 4 timmars marginal. Vi rekommenderar om- eller avbokningsbara biljetter.
Ersättning för t.ex. hyrbil, hotell eller utflykt bokad på egen hand är inte möjlig. Se till att även dessa är om- eller avbokningsbara.
Charterflyg
Nazar har inga egna representanter på svenske flygplatser. På utländska resmål kan vår personal finnas på plats, men de får inte gå in i transitområdet. På resmålet kan du kontakta våra guider via servicetelefonen.
Paketresa med charterflyg
Vid försening över 8 timmar vid ankomst till resmålet om du bokat en veckolång resa eller längre, kan du få ersättning för förlorad semestertid. Ersättningen regleras av paketreselagen och branschpraxis. Ersättningen baseras på en dagsandel av resans pris och bedöms utifrån förseningens längd. Gäller endast vid försening på utresan. Information skickas via mejl efter resan.
Vid längre förseningar har du rätt till assistans, såsom mat och dryck (ej alkohol), ofta i form av måltidskuponger. Om detta inte är möjligt ersätts rimliga utlägg mot kvitto (kontoutdrag godkänns ej).
Vid behov erbjuds hotellrum om du inte kan ta dig hem för att sova. Transport till och från hemmet ersätts om du kan sova där. Hotellrum bokas oftast av flygbolagets partner på flygplatsen och inkluderar service och måltidskuponger. Egna hotellbokningar kan ersättas i vissa fall om kostnaden är rimlig och kvitto finns.
Endast flyg
Har du bara köpt flygbiljett? Kontakta flygbolaget direkt, läs mer om flygbolaget kontaktuppgifter.
Paketresa med charterflyg
Ingen kompensation utgår enligt paketreselagen vid hemreseförsening, oavsett längd.
Har du haft extra kostnader (t.ex. transport eller övernattning), kontakta först ditt försäkringsbolag. Om försäkringen inte täcker, kan du kontakta oss för bedömning. Då behövs:
Endast flyg
Kontakta flygbolaget direkt vid reklamation, läs mer om flygbolagets kontaktuppgifter.
Var får jag tag i ett förseningsintyg?
Förseningsintyg utges av respektive flygbolag, läs mer och hittar flygbolaget kontaktuppgifter.
Här hittar du information om de flygbolag Nazar samarbetar med, inklusive bagageregler, måltider, tillval och kontaktuppgifter. Ditt flygbolag ser du på din biljett eller under Min resa - logga in på Min resa.
Vid större förseningar kan vi anlita andra flygbolag än de vi normalt samarbetar med. Vi använder aldrig flygbolag som finns på EU:s flygsäkerhetslista.