Flygförseningar

Vad kan de bero på?

Förseningar kan bero på exempelvis tekniska fel, tidigare försenade avgångar, väder eller köer i luftrummet. Planera därför inte in evenemang eller möten nära avresa eller hemkomst.Planera därför inte in evenemang eller möten nära avresa eller hemkomst.

Vid egen bokning av anslutningstransport (t.ex. inrikesflyg, tåg eller buss), se till att det är minst 4 timmars marginal. Vi rekommenderar om- eller avbokningsbara biljetter.

Ersättning för t.ex. hyrbil, hotell eller utflykt bokad på egen hand är inte möjlig. Se till att även dessa är om- eller avbokningsbara.

Flygförsening - Charterflyg

Charterflyg

  • Vi skickar information via sms. Logga in på min resa och se till att vi har rätt mobilnummer ha din telefon är påslagen.
  • Vi utgår från information från flygbolaget, då de har de senaste uppdateringarna. Vid frågor efter sms, kontakta i första hand Nazars samarbetspartner på flygplatsen eller kontakta vår kundservice under öppettider.
  • Vi gör vårt bästa för att hålla dig uppdaterad, men det kan ta tid att få en komplett bild av läget.

Nazar har inga egna representanter på svenske flygplatser. På utländska resmål kan vår personal finnas på plats, men de får inte gå in i transitområdet. På resmålet kan du kontakta våra guider via servicetelefonen.

Ersättning vid försening – Utresa

Paketresa med charterflyg

Vid försening över 8 timmar vid ankomst till resmålet om du bokat en veckolång resa eller längre, kan du få ersättning för förlorad semestertid. Ersättningen regleras av paketreselagen och branschpraxis. Ersättningen baseras på en dagsandel av resans pris och bedöms utifrån förseningens längd. Gäller endast vid försening på utresan. Information skickas via mejl efter resan.
Vid längre förseningar har du rätt till assistans, såsom mat och dryck (ej alkohol), ofta i form av måltidskuponger. Om detta inte är möjligt ersätts rimliga utlägg mot kvitto (kontoutdrag godkänns ej).
Vid behov erbjuds hotellrum om du inte kan ta dig hem för att sova. Transport till och från hemmet ersätts om du kan sova där. Hotellrum bokas oftast av flygbolagets partner på flygplatsen och inkluderar service och måltidskuponger. Egna hotellbokningar kan ersättas i vissa fall om kostnaden är rimlig och kvitto finns.

Endast flyg

Har du bara köpt flygbiljett? Kontakta flygbolaget direkt, läs mer om flygbolaget kontaktuppgifter.

Ersättning vid försening – Hemresa

Paketresa med charterflyg

Ingen kompensation utgår enligt paketreselagen vid hemreseförsening, oavsett längd.

Har du haft extra kostnader (t.ex. transport eller övernattning), kontakta först ditt försäkringsbolag. Om försäkringen inte täcker, kan du kontakta oss för bedömning. Då behövs:

  • Avslag från försäkringsbolag
  • Kvitton/intyg på utgifter
  • Intyg från arbetsgivare vid inkomstbortfall
  • För egenföretagare: intyg från revisor eller senaste deklaration

Endast flyg

Kontakta flygbolaget direkt vid reklamation, läs mer om flygbolagets kontaktuppgifter.

Förseningsintyg

Var får jag tag i ett förseningsintyg?

Förseningsintyg utges av respektive flygbolag, läs mer och hittar flygbolaget kontaktuppgifter.

Flygbolag – Översikt

Här hittar du information om de flygbolag Nazar samarbetar med, inklusive bagageregler, måltider, tillval och kontaktuppgifter. Ditt flygbolag ser du på din biljett eller under Min resa - logga in på Min resa.

Ersättningstrafik vid särskilda omständigheter

Vid större förseningar kan vi anlita andra flygbolag än de vi normalt samarbetar med. Vi använder aldrig flygbolag som finns på EU:s flygsäkerhetslista.