Res tryggt - information med anledning av covid-19

Vi på Nazar har varit i branschen i över 16 år. Vi vet vad våra gäster behöver, förväntar sig och förtjänar. Vi tar ansvar för våra gäster - från bokning av resa till hemkomst. Vårt mål är att just du ska få en så fantastisk semesterupplevelse som möjligt. Låt oss hjälpa dig att välja en resa som uppfyller dina önskemål och passar just dig!

Fördelarna med charter

    • Spara mycket tid genom att låta oss sätta samman din resa kontra att göra all research själv

    • Vid eventuella flygförseningar eller ändringar håller vi dig uppdaterad och meddelar hotell och transfer, så att du slipper tänka på detta

    • Charter är prisvärt! Vi slår hål på myten att det är billigare att boka på egen hand! Vi har bra relationer till våra samarbetspartners och kan paketera de bästa resorna till dig, till förmånliga priser.

    Res tryggt

    • Vi känner våra hotell väl och har genom åren byggt en stark relation till dem

    • Vår egen, skandinaviska personal är på plats på våra resmål och hotell

    • Du är skyddad av paketreselagen och får pengarna tillbaka om resan ställs in, även vid händelser som pandemier, konkurser etc.

    • Vi är en del av världens största 
      resekoncern, TUI

    • Vi följer alltid myndigheternas rekommendationer

    Res bekvämt 

      • Vid bokning får du personlig service, hjälp och tips från personal som besökt eller bor på våra resmål

      • Välj ett av våra handplockade hotell och slipp leta i den enorma hotelldjungeln

      • Vi erbjuder en helhetslösning där allt ingår, från början till slut

      • Du har tillgång till personlig service under hela resan, 24/7

      • Vi erbjuder service på ditt eget språk - före, under och efter resan

      Håll dig uppdaterad!

      Vi på Nazar vill att du ska känna dig trygg både innan och under din resa och uppmanar dig att läsa information på denna sida. Sidan uppdateras löpande och vi rekommenderar därför att du går in och läser sidan regelbundet.

      Vi vill också uppmärksamma, att olika länder och flygbolag kan ändra sina rekommendationer och restriktioner utan vår kännedom – det är därför mycket viktigt att du som resenär själv håller dig uppdaterad via de olika myndigheterna vi länkar vidare till på denna sida.

      För mer information läs mer här: UD och Folkhälsomyndigheten

      Testkrav och obligatoriskt formulär  

      För inresa till vissa länder krävs, i dagsdatum, kompletterande obligatoriska uppgifter för alla resenärer. Detta gäller alla nationaliteter och åldersgrupper. Vissa länder kräver också antigentest eller negativt PCR test för inresa i landet. Läs vad som gäller för ditt resmål längre ner på denna sidan.

       

      Munskydd

      Munskydd kommer att krävas på många flygplatser, och det är inte säkert att detta kan köpas på plats. Munskyddet ska vara godkänt för bruk ombord på flyg och ska bytas ut efter fyra timmars användning, så ta med munskydd för hela resan. 


      Kom i god tid till flygplatsen

      Man ska hålla avstånd även på flygplatser, något som gör att incheckning, säkerhetskontroll och ombordstigning kan ta längre tid än vanligt. Kom därför i god tid till flygplatsen, minst 2,5 timmar innan avgång.


      Checka in online

      Om möjligheten finns rekommenderar vi dig att checka in online.

      Förbeställ mat innan avresa, då det inte finns möjlighet att köpa mat ombord på flyget. Har du inte beställt mat på flyget, kan detta göras via vårt Holiday Center senast 48 timmar innan avresa.

      Förbeställ tax free-varor, läs mer här

      Undvik handbagage om du kan, checka hellre in så mycket bagage som möjligt. Vill du ändå ta med handbagage, måste det få plats under stolen framför.


      Försäkringar

      Se över dina försäkringar inför resan. Läs mer om våra försäkringar här


      Tillgängliga flygstolar

      De flesta flygbolag blockerar inte några flygstolar för att försäkra social distans, utan alla är till försäljning.

      Nedan finner du information och rekommendationer för din flygresa:

      Godkänt munskydd ska bäras ombord under hela resan, enligt dagens regler, och det gäller alla passagerare som fyllt 6 år. Undantag gäller för gäster med dokumenterad medicinsk anledning, och dokumentation måste så kunna uppvisas.


      Håll avstånd

      Stig ombord på planet i mindre grupper för att undvika köbildning.


      Frågor vid check in

      I samband med check in kommer det att ställas några frågor om din hälsa, exempelvis om du nyligen varit sjuk, eller känner dig sjuk just nu.


      Temperaturkontroll 

      På en del flygplatser förekommer det att man kontrollerar temperaturen på passagerare.


      Så renas luften ombord

      Alla flyg vi reser med är utrustade med avancerade filter, som håller sjukhusstandard, och genom dessa filter fylls kabinen med ren luft.

       

      Håll dig uppdaterad

      Regler hos olika flygbolag skiljer sig och uppdateras löpande. Vi ber dig därför läsa om de mest aktuella uppdateringar samt flygbolagets regler kring resandet direkt från flygbolagets hemsida. Du finner länkar till de olika flygbolagen nedan.

      TUI Fly Nordic

      Aegean

      Freebird Airlines

      Norwegian

      SAS

      Jet Time

      SunExpress

      På hotellet 

      Alla våra hotell har som högsta prioritet att göra sitt yttersta för att du som gäst ska ha en så bekväm och skön semester som möjligt.  

      Hotellen följer alltid de lokala myndigheternas direktiv och har exempelvis infört utökade städ- och hygienrutiner. Koncept på hotellen kan behöva ändras beroende på de lokala direktiven och restriktionerna som gäller. Det kan exempelvis vara minskade aktiviteter, stängda faciliteter eller förändringar i konceptet gällande servering av mat och dryck.

      Om större ändringar sker i hotellets utbud, kommer de berörda gästerna att uppdateras snarast möjligt efter att vi har fått ändringarna bekräftade från hotellen. Notera att ändringar som sker utom Nazars kontroll kan införas med mycket kort varsel innan vi fått fullständig information. 

      Transfer

      Vi möter i vanlig ordning upp på flygplatsen och ser till så att alla på ett säkert sätt kommer med den bokade transfern. Även här följer vi de lokala myndigheternas krav, som kan variera beroende på land och destination. Har du bokat en paketresa med reguljärflyg möts du inte av Nazars personal på flygplatsen, utan av engelsktalande guider från vår lokala samarbetspartner MTS.

      Visste du att du kan boka privat transfer för endast dig och ditt sällskap hos oss på Nazar? Har du inte bokat transfer? Logga in på Min resa och se vilka alternativ som finns beroende på din resa och destination.

      Aktiviteter och utflykter på resmålet

      Att upptäcka och uppleva resmålet man besöker är för många en självklarhet och semesterns höjdpunkt. Detta kommer man fortsatt att kunna göra, men med olika restriktioner beroende på plats och sevärdhet. Det kan exempelvis vara båtturer som har ett begränsat antal passagerare eller så kan det vara begränsad tillgång till vissa områden. Att hålla avstånd gäller överallt.

      Kontakta vårt Holiday Center för att få mer information om ditt resmål, vilka utflykter som finns tillgängliga och hur man bokar på resmålet.

      Grekland (Rhodos) 

      När vi närmar oss våra avresor under våren 2022 kommer denna sida uppdateras och därefter uppdateras löpande med relevant information angående resor till Grekland. Vill du läsa mer om Greklands inresekrav och restriktioner i dagsläget hittar du informationen från svenska ambassaden här.

      Mallorca (Spanien)

       

      När vi närmar oss våra avresor under våren 2022 kommer denna sida uppdateras och därefter uppdateras löpande med relevant information angående resor till Spanien. Vill du läsa mer om Spaniens inresekrav och restriktioner i dagsläget hittar du informationen från svenska ambassaden här.

      Turkiet

      När vi närmar oss våra avresor under våren 2022 kommer denna sida uppdateras och därefter uppdateras löpande med relevant information angående resor till Turkiet. Vill du läsa mer om Turkiets inresekrav och restriktioner i dagsläget hittar du informationen från svenska ambassaden här.

      Är det säkert att resa?

      Vi som researrangör har själva inte expertis i hälsomässiga frågor. Därför förlitar vi oss som alltid på svenska myndigheter så som UD och Folkhälsomyndigheten. Vi uppmanar även våra gäster att följa deras rekommendationer och råd.

       

      Kan jag vara trygg i att boka en resa?

      Ja, det kan du. Om myndigheterna skulle avråda att resa till en viss destination så reser vi självklart inte. Då kommer du kunna boka om eller avboka din resa. 

       

      Vad ska jag tänka på innan jag ska resa?

      Några saker som är bra att tänka på innan du ska ut och resa är att vara i god tid på flygplatsen och att munskydd ska bäras på flygplatsen (vi rekommenderar att munskyddet är godkänt för flygresor). Förbeställ din mat inför resan, då du inte har möjlighet att köpa ombord – detsamma gäller taxfree-varorna. Glöm inte att se över dina försäkringar inför resan – läs mer om våra försäkringar med Allianz här

       

      Vad händer om jag blir sjuk under resan? 

      Ta i första hand kontakt med personalen på hotellet, då de i sin tur är skyldiga att kontakta lokala myndigheter för att få ett covid-test utfört av läkare. De lokala riktlinjerna på ditt resmål är de som gäller dig och ditt sällskap. Kontakta därefter Nazar på resmålet då vi kommer att hjälpa och assistera dig. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag och kom ihåg att se till att du är ordentligt skyddad innan du påbörjar din resa. Nazar står inte för sjukhuskostnader eller extra flyg- och hotellkostnader. 

       

      Vad händer om ett land eller mitt hotell plötsligt stänger och jag befinner mig på min chartersemester?

      Du som gäst att det viktigaste för oss på Nazar, likaså din säkerhet. Om något mot förmodan skulle inträffa under din semester, kommer vi precis som alltid ta hand om dig och till exempel hjälpa till med eventuellt hotellbyte. Skulle situationen kräva att en tidigare hemresa är nödvändig, på grund av myndigheternas beslut, kommer vi även där finnas till hands och hjälpa dig som gäst.

       

      Finns det nya rutiner och riktlinjer på Nazars hotell?

      Alla våra hotell följer de lokala myndigheternas krav och riktlinjer, och de kan variera beroende på land och destination. De har alla som högsta prioritet att se till att våra gäster har en skön och säker vistelse. 

       

      Påverkar covid-19 All Inclusive-utbudet?

      Serveringen på hotellen kan variera beroende på de lokala restriktionerna. I dagsläget ser vi att det fortfarande blir serverat som buffé, men enligt lokalt gällande restriktioner kan det till exempel betyda att man med hjälp av personalen får ta sin mat eller att man som gäst blir tilldelad plasthandskar när man ska ta maten. Olika lösningar för att skapa en så säker tillvaro som möjligt i restaurangerna.

      Kommer de olika faciliteterna på hotellen att påverkas? 

      Detta kan variera beroende på land och destination och dess lokala riktlinjer. Då social distansering gäller generellt så kommer det även påverka faciliteterna på hotellen till viss del. 

      Om större förändringar kring restriktioner till det resmål jag ska resa till inträffar, har jag rätt att avboka min resa och få pengarna tillbaka?

      Om myndigheterna skulle utlysa en avrådan från din typ av resa i precis den perioden din resa ska ske är svaret ja. I övrigt gäller de normala avbokningsreglerna. 


      Vad krävs av mig som resenär när jag ska åka hem från min semester? 

      Som resenär är du själv ansvarig att kontrollera möjliga inreseregler till ditt hemland och följa dessa. Informationen vi uppdaterar här på vår hemsida relaterat till ut- och inresa från Sverige är generellt för svenska medborgare och personer med permanent uppehållstillstånd i Sverige. För dig som inte är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan andra regler gälla vid ut- och inresa och du är själv ansvarig för att se vilka regler som gäller dig. Läs mer längre upp på denna sidan där vi också länkar vidare till olika myndigheters hemsidor.  

       

      För mer information läs mer här: UDFolkhälsomyndighetenNazars resevillkor

      Kontakta oss
      0770 - 777 888

      Måndag - fredag: 08.00 - 17.00
      Lördag - söndag: Stängt

      Chatta med oss  |  Maila info@nazar.se  |  Kundservice