Res tryggt - information med anledning av covid-19

Vi på Nazar har varit i branschen i över 16 år. Vi vet vad våra gäster behöver, förväntar sig och förtjänar. Vi tar ansvar för våra gäster - från bokning av resa till hemkomst. Vårt mål är att just du ska få en så fantastisk semesterupplevelse som möjligt. Låt oss hjälpa dig att välja en resa som uppfyller dina önskemål och passar just dig!

Fördelarna med charter

    • Spara mycket tid genom att låta oss sätta samman din resa kontra att göra all research själv

    • Vid eventuella flygförseningar eller ändringar håller vi dig uppdaterad och meddelar hotell och transfer, så att du slipper tänka på detta

    • Charter är prisvärt! Vi slår hål på myten att det är billigare att boka på egen hand! Vi har bra relationer till våra samarbetspartners och kan paketera de bästa resorna till dig, till förmånliga priser.

    Res tryggt

    • Vi känner våra hotell väl och har genom åren byggt en stark relation till dem

    • Vår egen, skandinaviska personal är på plats på våra resmål och hotell

    • Du är skyddad av paketreselagen och får pengarna tillbaka om resan ställs in, även vid händelser som pandemier, konkurser etc.

    • Vi är en del av världens största 
      resekoncern, TUI

    • Vi följer alltid myndigheternas rekommendationer

    Res bekvämt 

      • Vid bokning får du personlig service, hjälp och tips från personal som besökt eller bor på våra resmål

      • Välj ett av våra handplockade hotell och slipp leta i den enorma hotelldjungeln

      • Vi erbjuder en helhetslösning där allt ingår, från början till slut

      • Du har tillgång till personlig service under hela resan, 24/7

      • Vi erbjuder service på ditt eget språk - före, under och efter resan

      Trygghet PLUS ingår! Värde 300:- per person

      Vi på Nazar vill att du ska slippa oroa dig för oförutsedda händelser och känna dig trygg när du planerar din resa!

      I Trygghet PLUS ingår bland annat:

      Öppet köp fram till 60 dagar innan avresa

      Fria ombokningar, oavsett skäl, fram till 14 dagar innan avresa

      Fri avbokning för den som drabbas av uppsägning

      Fri ombokning om du blir sjuk i covid-19 innan avresa ända fram till incheckning

      Gratis namnändring fram till 48 timmar innan avresa

      Återbetalning inom 14 dagar vid avbokning

      Håll dig uppdaterad!

      Vi på Nazar vill att du ska känna dig trygg både innan och under din resa och uppmanar dig att läsa information på denna sida. Sidan uppdateras löpande och vi rekommenderar därför att du går in och läser sidan regelbundet.

      Vi vill också uppmärksamma, att olika länder och flygbolag kan ändra sina rekommendationer och restriktioner utan vår kännedom – det är därför mycket viktigt att du som resenär själv håller dig uppdaterad via de olika myndigheterna vi länkar vidare till på denna sida.

      För mer information läs mer här: UD och Folkhälsomyndigheten

      Testkrav och obligatoriskt formulär  

      För inresa till vissa länder krävs, i dagsdatum, kompletterande obligatoriska uppgifter för alla resenärer. Detta gäller alla nationaliteter och åldersgrupper. Vissa länder kräver också antigentest eller negativt PCR test för inresa i landet. Läs vad som gäller för ditt resmål längre ner på denna sidan.

       

      Vi erbjuder rabatterat antigentest eller subventionerat PCR-test

      Via vår partner i Sverige erbjuder vi antigentest för våra gäster till ett pris av 295:-. Om resmålet du reser till eller via kräver ett negativt PCR test för covid-19, står Nazar för den större delen av kostnaden för testet. Du betalar själv 499:- per test. Värdet för ett PCR test är för närvarande ca 1 500:-per person. Läs mer längre ner på denna sidan.


      Munskydd

      Munskydd kommer att krävas på många flygplatser, och det är inte säkert att detta kan köpas på plats. Munskyddet ska vara godkänt för bruk ombord på flyg och ska bytas ut efter fyra timmars användning, så ta med munskydd för hela resan. 


      Kom i god tid till flygplatsen

      Man ska hålla avstånd även på flygplatser, något som gör att incheckning, säkerhetskontroll och ombordstigning kan ta längre tid än vanligt. Kom därför i god tid till flygplatsen, minst 2,5 timmar innan avgång.


      Checka in online

      Om möjligheten finns rekommenderar vi dig att checka in online.

      Förbeställ gärna mat inför resan, det finns inte möjlighet att köpa mat ombord. Har du ej bokat detta kan det göras via vårt Holiday Center senast 48 timmar innan avresa.

      Förbeställ tax free-varor, läs mer här

      Undvik handbagage om du kan, checka hellre in så mycket bagage som möjligt. Vill du ändå ta med handbagage, måste det få plats under stolen framför.


      Försäkringar

      Se över dina försäkringar inför resan. Läs mer om våra försäkringar här


      Tillgängliga flygstolar

      De flesta flygbolag blockerar inte några flygstolar för att försäkra social distans, utan alla är till försäljning.

      Via vår partner i Sverige erbjuder vi antigentest för våra gäster till ett pris av 295:-. Om resmålet du ska besöka kräver ett negativt PCR test för covid-19, står Nazar för den större delen av kostnaden för testet. Du betalar själv 499:- per test. Värdet för ett PCR test är för närvarande ca 1 500:- per person.

      Erbjudandet för billigare PCR test gäller enbart för Nazars gäster som bokar en paketresa med charterflyg eller endast flygbiljett med Nazars charterflyg, med avresa under 2021 till ett resmål vart PCR test är ett krav. Kostnaden för testet ingår inte i priset för din resa utan betalas vid testbokning direkt till vår samarbetspartner som utför testet. 

      Vänligen observera att erbjudandet av subventionerat PCR test gäller ett test per gäst och resa. Om ett nytt test för samma resa måste tas, kan du som gäst boka hos vilken leverantör du vill. Skulle du då använda dig av Nazars partner betalar man deras normalpris för ett PCR test. Om du som Nazar gäst med paketresa återigen skulle använda dig av det subventionerade testet för samma resa, kommer du bli fakturerad ytterligare 499:-.

      Observera även att du själv är ansvarig för att avboka ditt PCR test om det inte längre finns krav på test vid inresa, eller om du av andra orsaker inte behöver ta ett test.

       

      Covid-tester via Nazar 

      Vår samarbetspartner garanterar dig en provtagning och ett intyg som uppfyller de lokala myndigheternas riktlinjer.

       

      VIKTIGT:

      Glöm ej att ta med dig ditt pass och Nazars biljett vid testtillfället. Detta är ett krav för att kunna göra testet och få ett godkänt intyg.  


      Testcenter

      Nazar kommer erbjuda tester på eller i närheten av de orter där vi har avresor med charterflyg i sommar. 


      Så här går det till med antigentest:

      • 2-3 veckor innan din avresa får du ett mejl från Nazar med en länk för att boka ditt test. Om du bokar nära inpå avresa får du en länk via mejl eller sms, i samband med din bokning.

      • Du kommer att erbjudas tid för testning inom 48h timmar före din resa

      • Du betalar 295:- direkt till vår samarbetspartner när du bokar ditt test

      • Detta förutsätter dock att du är över 12 år och har bokat en Nazar paketresa med charterflyg eller endast flygbiljett på Nazars charterflyg med avresa under 2021.

      • Testresultatet får du digitalt och du laddar själv ner ett reseintyg. Tänk på att du först får provsvaret och att det dröjer ytterligare några timmar innan intyget utfärdats.

      • Reseintyget ska visas både vid incheckning på flygplatsen samt vid ankomst till destinationen. Resultatet för barn (över 12 år) och personer utan svenskt personnummer fås via separat inloggning och reseintyget för dessa laddas även ner separat. Om du vill undvika att ha nedladdningar på olika konton i mobiltelefonen, så kan det vara enklare att skriva ut reseintyg och ta med på resan.

      • Om provsvaret är negativt – trevlig resa! Glöm bara inte att ta med intyget.

      • Skulle ditt provsvar vara positivt kontaktar du Nazar via telefon. Har du köpt Nazars avbeställningsskydd med trygghetspaket, kan du välja att av- eller omboka din resa.

      • Om vår kundservice inte är öppen när du har fått ditt testresultat och om ditt test är positivt, ber vi dig snarast kontakta oss via email: info@nazar.se

       

      Vi följer noga utvecklingen och uppdaterar löpande denna sida med aktuell information. Kom ihåg att du som resenär ansvarar för att hålla dig uppdaterad med vad som gäller för ditt resmål.

       

      Inresa till Sverige

      Från den 12 juli till den 31 augusti rekommenderar Folkhälsomyndigheten alla att ta ett PCR-test vid ankomst till Sverige från länder utanför Norden, helst samma dag. Detta gäller även om du inte har symptom. 

      Du som har vaccinerats med åtminstone en dos vaccin minst tre veckor innan ankomst till Sverige eller har haft covid-19 under de senaste sex månaderna behöver inte testa dig om du är symptomfri. Barn under 6 år undantas också från rekommendationen om testning.

      Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här.

       

      Vänligen observera att för dig som inte är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige (ska kunna bevisas vid gränsen), då gäller andra regler och ett negativt covid-test är ett krav vid inresa till Sverige i nuläget. 

      Du är själv ansvarig för att se vilka regler som gäller dig på FHM hemsida och att eventuellt boka tid för ett covid-test lokalt på destination innan tid för hemresa. Kom ihåg att boka testet i god tid innan din hemresa för att få resultatet i tid innan avresa från destination.

      Klicka här för att boka ditt PCR test lokalt på Rhodos.

      Nedan finner du information och rekommendationer för din flygresa:

      Godkänt munskydd ska bäras ombord under hela resan, enligt dagens regler, och det gäller alla passagerare som fyllt 6 år. Undantag gäller för gäster med dokumenterad medicinsk anledning, och dokumentation måste så kunna uppvisas.


      Håll avstånd

      Stig ombord på planet i mindre grupper för att undvika köbildning.


      Frågor vid check in

      I samband med check in kommer det att ställas några frågor om din hälsa, exempelvis om du nyligen varit sjuk, eller känner dig sjuk just nu.


      Temperaturkontroll 

      På vissa flygplatser förekommer det att man kontrollerar temperaturen på passagerare.


      Så renas luften ombord

      Alla flyg vi reser med är utrustade med avancerade filter, som håller sjukhusstandard, och genom dessa filter fylls kabinen med ren luft.

       

      Håll dig uppdaterad

      Regler hos olika flygbolag skiljer sig och uppdateras löpande. Vi ber dig därför läsa om de mest aktuella uppdateringar samt flygbolagets regler kring resandet direkt från flygbolagets hemsida. Du finner länkar till de olika flygbolagen nedan.

      TUI Fly Nordic

      Aegean

      Freebird Airlines

      Norwegian

      SAS

      Jet Time

      BH Airlines

      På hotellet 

      Alla våra hotell har som högsta prioritet att göra sitt yttersta för att du som gäst ska ha en så bekväm och skön semester som möjligt.  

      Hotellen följer alltid de lokala myndigheternas direktiv och har exempelvis infört utökade städ- och hygienrutiner. Koncept på hotellen kan behöva ändras beroende på de lokala direktiven och restriktionerna som gäller. Det kan exempelvis vara minskade aktiviteter, stängda faciliteter eller förändringar i konceptet gällande servering av mat och dryck.

      Om större ändringar sker i hotellets utbud, kommer de berörda gästerna att uppdateras snarast möjligt efter att vi har fått ändringarna bekräftade från hotellen. Notera att ändringar som sker utom Nazars kontroll kan införas med mycket kort varsel innan vi fått fullständig information. 

      Transfer

      Vi möter i vanlig ordning upp på flygplatsen och ser till så att alla på ett säkert sätt kommer med den bokade transfern. Även här följer vi de lokala myndigheternas krav, som kan variera beroende på land och destination. Har du bokat en paketresa med reguljärflyg möts du inte av Nazars personal på flygplatsen, utan av engelsktalande guider från vår lokala samarbetspartner MTS.

      Visste du att du kan boka privat transfer för endast dig och ditt sällskap hos oss på Nazar? Har du inte bokat transfer? Logga in på Min resa och se vilka alternativ som finns beroende på din resa och destination.

      Aktiviteter och utflykter på resmålet

      Att upptäcka och uppleva resmålet man besöker är för många en självklarhet och semesterns höjdpunkt. Detta kommer man fortsatt att kunna göra, men med olika restriktioner beroende på plats och sevärdhet. Det kan exempelvis vara båtturer som har ett begränsat antal passagerare eller så kan det vara begränsad tillgång till vissa områden. Att hålla avstånd gäller överallt.

      Kontakta vårt Holiday Center för att få mer information om ditt resmål, vilka utflykter som finns tillgängliga och hur man bokar på resmålet.

      Bulgarien

      Då vi har valt att ställa in våra sommarresor 2021 till Bulgarien kommer denna sidan inte uppdateras med aktuell information för resor till Bulgarien. 

      Vill du läsa mer om Bulgariens restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från svenska ambassaden här

      Grekland (Rhodos)

      Översikt över de nuvarande viktigaste Covid-19-åtgärderna i Grekland

       

      Krav vid inresa till Grekland

      Covidbevis:

      För svenska inresande till Grekland från 12 år och uppåt måste man kunna uppvisa ett av följande redan på avreseflygplatsen:

      a) Negativt antigentest inklusive reseintyg, som är max 48 timmar gammalt vid inresa (se ankomsttid på din biljett). Vi rekommenderar att du bokar ett antigentest med reseintyg för 295:- hos Vaccina. Detta får du mer information om cirka 3 veckor innan avresa när du har en bokad resa hos oss. Om du skulle ta testet hos en annan vårdgivare än Vaccina, kom ihåg att säkerställa att du får ett reseintyg på engelska.


      b) EU:s digitala covidbevis som visar att du är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar före avresa. På Covidbevis.se kan du kostnadsfritt från den 1 juli hämta detta framtagna covidbevis som gäller inom EU. Vi rekommenderar att du skriver ut det, så att du har det lättillgängligt under resan.

       

      c) Ett intyg på genomgången covid-19 infektion. Detta intyget får vara utställt tidigast 30 dagar efter att covid-19 infektionen bevisats och max 180 dagar får ha gått sedan testet togs. Detta intyg är en del av EU:s covidbevis, men i nuläget är detta ej klart och vi känner inte till någon vårdgivare som kan tillhandahålla detta intyg. Därför rekommenderar vi att du tar ett antigentest med reseintyg för 295:- hos Vaccina.

       

      Grekiska myndigheter kan komma att slumpmässigt testa alla resenärer, oavsett ålder, vid inresa till landet. Om testresultatet visar sig vara positivt placeras du och ditt resesällskap i karantän i upp till 14 dagar på adressen som uppgetts vid ankomst till landet eller på ett boende som utsetts av den grekiska regeringen och på bekostnad av den grekiska staten.

       

      Obligatorisk att fylla i PLF formulär (Personal Locator Form):

      För dig som ska resa till Grekland är det obligatoriskt att fylla i ett PLF-formulär innan resan. Varje person på bokningen måste fylla i ett formulär. Tillhör man samma familj/hushåll fyller man i ett formulär och registrerar sedan övriga medlemmar i samma formulär. I formuläret förväntas du bl a fylla i avreseort och adress för din vistelse i Grekland. Instruktioner om hur du fyller i formuläret hittar du här.


      Formuläret (PLF) fylls i senast 24 timmar innan avresa till Grekland.

      Efter du fyllt i formuläret får du ett bekräftelsemejl. Vid midnatt på avresedagen får man en QR kod via mejl som ska uppvisas vid ankomst men kan också bli kontrollerad innan ombordstigning på avreseflygplatsen. Nazar hålls ej ansvariga för eventuella felaktigheter vid ifyllande och behandling av formuläret. .

      Formuläret hittar du här

      Grekiska myndigheter har en supportlinje för frågor angående PLF och inresa till Grekland: +30 215 560 5151

      Observera att utan formulärets kvitto som resehandling nekas man ombordstigning på flyget.

      Skulle man fylla i formuläret felaktigt, måste man fylla i ett nytt, men tänka på att hålla sig inom tidsramen för senast 24 tim innan avresa.

       

      För dig som ska resa från Köpenhamn Kastrup

      Var uppmärksam på att när du ska resa från Kastrup till ditt semesterresmål måste du även uppfylla de inresekrav som gäller för Danmark.

      För alla personer från 15 år och uppåt ska man kunna uppvisa ett av följande:

      a) Negativt antigentest med reseintyg samt giltig biljett för din resa. Antigentestet får inte vara äldre än 48 timmar vid inresa.

      Observera att du kan använda samma test/intyg för din flygresa vidare till resmålet.

      b) EU:s framtagna covidbevis om du är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar. Detta hämtar du digitalt på Covidbevis.se. Vi rekommenderar att du skriver ut det, för att ha det lättillgängligt under resan.

       

      Vid ankomst till Kastrup (på hemresan) krävs ett PCR test för dig som inte är fullvaccinerad/ej har antikroppar, vilket är kostnadsfritt och du får svaret inom 24 timmar. Du hittar testcenter utanför terminalen (P5), dit du går efter att du hämtat ditt bagage. Innan man går in till testcentret ska man registrera sig här. Tänk på att väntetid kan förekomma. Gäller ej barn 0-14 år.

       

      - Avstånd för social distans:

      1,5 m.

      - Munskydd för vuxna:

      Det är obligatoriskt att bära munskydd inomhus och när du åker kollektivt. Kravet kvarstår utomhus endast vid större folksamlingar. De som inte använder munskydd där det är obligatoriskt riskerar böter på 300 Euro.

      - Munskydd för barn:

      Det är obligatoriskt att bära munskydd inomhus och när du åker kollektivt.U Utomhus är det obligatoriskt att använda vid större folksamlingar. Detta med undantag för barn under 5 år.

      - Utegångsförbud:

      Utegångsförbudet hävs från den 28.06.21

      - Karantän regler

      Det finns inga obligatoriska karantänåtgärder vid ankomst enligt den senaste information som finns om du inte behöver ta ett PCR-test vid ankomst som i sin tur skulle visa sig vara positivt.

      - Turism restriktioner i Grekland:

      Restauranger, barer och caféer är nu öppna för utomhus servering med begränsade öppettider och social distansering

       

      Viktig information om din hemresa (inresa till Sverige)

      Från den 12 juli till den 31 augusti rekommenderar Folkhälsomyndigheten alla att ta ett PCR-test vid ankomst till Sverige från länder utanför Norden, helst samma dag. Detta gäller även om du inte har symptom. Du som har vaccinerats med åtminstone en dos vaccin minst tre veckor innan ankomst till Sverige eller har haft covid-19 under de senaste sex månaderna behöver inte testa dig om du är symptomfri. Barn under 6 år undantas också från rekommendationen om testning.

      Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida här.

       

      Vänligen observera att för dig som inte är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige (ska kunna bevisas vid gränsen), då gäller andra regler och ett negativt covid-test är ett krav vid inresa till Sverige i nuläget.

      Du är själv ansvarig för att se vilka regler som gäller dig på FHM hemsida och att eventuellt boka tid för ett covid-test lokalt på Rhodos innan tid för hemresa. Kom ihåg att boka testet i god tid innan din hemresa för att få resultatet i tid innan avresa från Rhodos.

      Klicka här för att boka ditt covid-test lokalt på Rhodos.

       

      Håll dig uppdaterad:

      Den senaste informationen från svenska ambassaden angående resor till Grekland hittar du här.

      Mallorca (Spanien)

      Viktig information om obligatorisk FCS-formulär:

      För dig som ska resa till Spanien är det obligatoriskt att fylla i ett FCS-formulär innan din resa, ni får då en QR kod som ska uppvisas vid ankomst till landet. Detta gäller alla nationaliteter och åldersgrupper. Du hittar formuläret här. Formuläret ska fyllas i tidigast 48 timmar innan inresa till Spanien.


      Resenärer som fyller i formuläret ansvarar själv, för att uppgifterna som lämnas är korrekta. I händelse av att resenären är minderårig eller funktionshindrad kan formuläret fyllas i av en vårdnadshavare eller vårdare som då ansvarar för att den angivna informationen är korrekt ifylld. Formuläret måste fyllas i för varje resenär. Nazar hålls ej ansvariga för eventuella felaktigheter vid ifyllande och behandling av formuläret.

      Krav vid inresa till Spanien (Mallorca)

      Covidbevis

      För svenska inresande till Spanien från 12 år och uppåt måste man kunna uppvisa ett av följande redan på avreseflygplatsen:

       

      a)Negativt antigentest som får vara max 48 timmar vid inresa (se ankomsstid på din biljett). Vi rekommenderar att du bokar ett antigentest med reseintyg för 295:- hos Vaccina. Detta får du mer information om cirka 3 veckor innan avresa när du har en bokad resa hos oss. Om du skulle ta testet hos en annan vårdgivare än Vaccina, kom ihåg att säkerställa att du får ett reseintyg på engelska.

       

      b)EU:s digitala covidbevis som visar att du är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar före avresa. På Covidbevis.se kan du kostnadsfritt från den 1 juli hämta detta framtagna covidbevis som gäller inom EU. Vi rekommenderar att du skriver ut beviset, så du har det lättillgängligt under resan.

       

      c)Ett intyg på genomgången covid-19 infektion. Detta intyget får vara utställt tidigast 11 dagar efter att covid-19 infektionen bevisats genom ett PCR test och max 180 dagar får ha gått sedan testet togs. Detta intyg är en del av EU:s covidbevis, men i nuläget är detta ej klart och vi känner inte till någon vårdgivare som kan tillhandahålla detta intyg. Därför rekommenderar vi att du tar ett antigentest med reseintyg för 295:- hos Vaccina.

       

       

      För dig som ska resa från Köpenhamn Kastrup

      Var uppmärksam på att när du ska resa från Kastrup till ditt semesterresmål måste du även uppfylla de inresekrav som gäller för Danmark.

      För alla personer från 15 år och uppåt ska man kunna uppvisa ett av följande:

      a) Negativt antigentest med reseintyg samt giltig biljett för din resa. Antigentestet får inte vara äldre än 48 timmar vid inresa.

      Observera att du kan använda samma test/intyg för din flygresa vidare till resmålet.

      b) EU:s framtagna covidbevis om du är fullvaccinerad sedan minst 14 dagar. Detta hämtar du digitalt på Covidbevis.se. Vi rekommenderar att du skriver ut det, för att ha det lättillgängligt under resan.

       

      Vid ankomst till Kastrup (på hemresan) krävs ett PCR test för dig som inte är fullvaccinerad/ej har antikroppar, vilket är kostnadsfritt och du får svaret inom 24 timmar. Du hittar testcenter utanför terminalen (P5), dit du går efter att du hämtat ditt bagage. Innan man går in till testcentret ska man registrera sig här. Tänk på att väntetid kan förekomma. Gäller ej barn (0-14 år).

       

      Huvudfakta om Spanien:

      Här hittar du en översikt över de nuvarande viktigaste Covid-19-åtgärderna i Spanien.

      - Avstånd för social distans:

      1,5 m.

      - Munskydd för vuxna:

      Det är inte längre obligatoriskt att använda munskydd utomhus om du kan hålla en social distans på 1,5 m. Kravet att bära munskydd inomhus kvarstår.

      - Munskydd för barn:

      Det är inte längre obligatoriskt att använda munskydd utomhus om du kan hålla en social distans på 1,5 m. Kravet att bära munskydd inomhus kvarstår. Gäller ej barn under 6 år.

      - Utegångsförbud:

      Det finns i dagsläget inget utegångsförbud.

      - FCS-formulär innan avresa (obligatoriskt):

      För varje resenär som skall resa till Spanien är det obligatoriskt att fylla i ett FCS-formulär innan resa. Detta gäller alla nationaliteter och åldersgrupper. Du hittar formuläret här.

      - Karantänsregler:

      Det finns inga obligatoriska karantänåtgärder vid ankomst enligt den senaste information som finns.

      - Turism restriktioner i Spanien

      Spanska myndigheter har tagit fram regler och protokoll för hotell, restauranger, bussar, stränder och aktiviteter som reglerar hur turismen ska fungera på ett säkert sätt. Bland annat så är det strikta regler på hotellen gällande matservering, städning av rum och allmänna ytor, hur tätt olika sällskap kan befinna sig på hotellområdet och vid incheckning.

      - Bra att veta:

      • Grupper på mer än tio personer anses som en sammankomst och är inte tillåtet. Restauranger, barer och liknande är öppna och det finns restriktioner för när de ska stänga, kapacitet samt regler för social distans.
      • Servering av alkohol på båtturer är inte tillåtet, och detta gäller även på så kallade fest-båtturer och andra serveringsställen med dagsfester och pooler.
      • Rökning är inte tillåtet på offentliga gator och andra utomhusställen där minst 2 meters avstånd inte kan hållas. Det inkluderar även vattenpipor och liknande.

      Nazar kan inte hållas ansvariga om myndigheterna ändrar reglerna utan att informera oss. Vi uppdaterar vår hemsida löpande, när vi tar emot uppdateringar som kan bekräftas.

      Vill du läsa mer om Spaniens restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från svenska ambassaden här.

      Turkiet

      När vi närmar oss vårt första flyg till Turkiet, kommer denna sidan att uppdateras löpande. 

      Vill du läsa mer om Turkiets restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från svenska ambassaden här

      Är det säkert att resa?

      Vi som researrangör har själva inte expertis i hälsomässiga frågor. Därför förlitar vi oss som alltid på svenska myndigheter så som UD och Folkhälsomyndigheten. Vi uppmanar även våra gäster att följa deras rekommendationer och råd.

       

      Hur går det med återbetalningar av inställda/avbokade resor?

      Vi har återbetalat samtliga gäster vars resa blev avbokade under 2020. Vi har även utfärdat presentkort till alla de gäster som tidigt valde att själva avboka sina resor. För oss är det oerhört viktigt att våra gäster känner sig trygga att boka med oavsett vad som händer och det känns fel att någon ska straffas med avbokningsavgifter under ett år som detta. Tack alla som har gett positiv feedback i dessa tuffa tider, det betyder mycket för oss!

       

      Kan jag vara trygg i att boka en resa?

      Ja, det kan du. Om myndigheterna skulle avråda att resa till en viss destination så reser vi självklart inte. Då kommer du kunna boka om eller avboka din resa. 

       

      Vad ska jag tänka på innan jag ska resa?

      Några saker som är bra att tänka på innan du ska ut och resa är att vara i god tid på flygplatsen och att munskydd ska bäras på flygplatsen (vi rekommenderar att munskyddet är godkänt för flygresor). Förbeställ din mat inför resan, då du inte har möjlighet att köpa ombord – detsamma gäller taxfree-varorna. Glöm inte att se över dina försäkringar inför resan – läs mer om våra försäkringar med Allianz här

       

      Vad händer om jag blir sjuk under resan? 

      Ta i första hand kontakt med personalen på hotellet, då de i sin tur är skyldiga att kontakta lokala myndigheter för att få ett covid-test utfört av läkare. De lokala riktlinjerna på ditt resmål är de som gäller dig och ditt sällskap. Kontakta därefter Nazar på resmålet då vi kommer att hjälpa och assistera dig. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag och kom ihåg att se till att du är ordentligt skyddad innan du påbörjar din resa. Nazar står inte för sjukhuskostnader eller extra flyg- och hotellkostnader. 

       

      Vad händer om ett land eller mitt hotell plötsligt stänger och jag befinner mig på min chartersemester?

      Du som gäst att det viktigaste för oss på Nazar, likaså din säkerhet. Om något mot förmodan skulle inträffa under din semester, kommer vi precis som alltid ta hand om dig och till exempel hjälpa till med eventuellt hotellbyte. Skulle situationen kräva att en tidigare hemresa är nödvändig, på grund av myndigheternas beslut, kommer vi även där finnas till hands och hjälpa dig som gäst.

       

      Finns det nya rutiner och riktlinjer på Nazars hotell?

      Alla våra hotell följer de lokala myndigheternas krav och riktlinjer, och de kan variera beroende på land och destination. De har alla som högsta prioritet att se till att våra gäster har en skön och säker vistelse. 

       

      Påverkar covid-19 All Inclusive-utbudet?

      Serveringen på hotellen kan variera beroende på de lokala restriktionerna. I dagsläget ser vi att det fortfarande blir serverat som buffé, men enligt lokalt gällande restriktioner kan det till exempel betyda att man med hjälp av personalen får ta sin mat eller att man som gäst blir tilldelad plasthandskar när man ska ta maten. Olika lösningar för att skapa en så säker tillvaro som möjligt i restaurangerna.

       

      Hur ser rutinerna ut kring Captain Nemo’s barnklubb? 

      Aktiviteterna och konceptet i våra barnklubbar kommer att anpassas efter de lokala restriktionerna, och det kan till exempel innebära att aktiviteter som i vanliga fall äger rum inomhus plockas bort eller ändras. Om större och mer omfattande ändringar sker, kommer vi att uppdatera vår hemsida och berörda gäster. 

       

      Kommer de olika faciliteterna på hotellen att påverkas? 

      Detta kan variera beroende på land och destination och dess lokala riktlinjer. Då social distansering gäller generellt så kommer det även påverka faciliteterna på hotellen till viss del. 

       

      Krävs ett negativt covid-test? 

      Läs mer på denna sidan om ditt resmål för att ta del av de inresereglerna som gäller. Där kan du även klicka dig vidare till myndiheternas hemsida för att hålla dig uppdaterad. Kom ihåg att de kan uppdateras med kort varsel, så därför bra att läsa igenom mer än en gång innan du ska resa. 

       

      Varför finns det inte mer information om restriktioner i Turkiet idag på er hemsida?

      När vi närmar oss vårt första flyg till Turkiet kommer sidan uppdateras löpande. Vill du läsa om Turkiets restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från ambassaden här.

      Om större förändringar kring restriktioner till det resmål jag ska resa till inträffar, har jag rätt att avboka min resa och få pengarna tillbaka?

      Om myndigheterna skulle utlysa en avrådan från din typ av resa i precis den perioden din resa ska ske är svaret ja. I övrigt gäller de normala avbokningsreglerna. Tänk på att om du har en bokning där Trygghet PLUS ingår, har du goda möjligheter till fria av- och ombokningar. Läs mer här.  


      Vad krävs av mig som resenär när jag ska åka hem från min semester? 

      Som resenär är du själv ansvarig att kontrollera möjliga inreseregler till ditt hemland och följa dessa. Informationen vi uppdaterar här på vår hemsida relaterat till ut- och inresa från Sverige är generellt för svenska medborgare och personer med permanent uppehållstillstånd i Sverige. För dig som inte är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan andra regler gälla vid ut- och inresa och du är själv ansvarig för att se vilka regler som gäller dig. Läs mer på denna sidan där vi också länkar vidare till olika myndigheters hemsidor.  

       

      Kan Nazar överleva ett år utan några resor?

      Det korta svaret är ja. Vi ingår i världens största resekoncern TUI och vi har sedan starten i 2004 haft en mycket sund ekonomi och klarat många olika kriser som påverkat resebranschen. Under denna kris har vi t.ex. inte haft problem med att återbetala våra gäster och troligen är det vi som hanterat detta allra snabbast av våra konkurrenter, just för att vi har en sund ekonomi.

       

      För mer information läs mer här: UDFolkhälsomyndighetenNazars resevillkor


      Kontakta oss
      Telefon
      0770 - 777 888

      Öppettider
      Måndag - fredag:
      09.00 - 18.00
      Lördag:
      Stängt
      Söndag: Stängt

      Bäst tid att ringa oss

      Om du vill undvika telefonkö är vårt tips att ringa oss tisdag - torsdag mellan 14.00 - 16.00 då vi oftast har mindre kö.

      Frågor om inresekrav, testning eller restriktioner

      Om du har frågor gällande resor med mer än 14 dagar kvar till avresa ber vi dig att avvakta.

      Löpande information

      Vi uppdaterar löpande vår hemsida med information och kontaktar avresande gäster via mail.

      Reglerna ändras ständigt och med kort varsel.

      Chatt

      Har du en kort fråga kan vi ge dig ett snabbt svar via vår chatt.

      Maila oss

      info@nazar.se