Res tryggt - information med anledning av covid-19

Vi på Nazar har varit i branschen i över 16 år. Vi vet vad våra gäster behöver, förväntar sig och förtjänar. Vi tar ansvar för våra gäster - från bokning av resa till hemkomst. Vårt mål är att just du ska få en så fantastisk semesterupplevelse som möjligt. Låt oss hjälpa dig att välja en resa som uppfyller dina önskemål och passar just dig!

Fördelarna med charter

    • Spara mycket tid genom att låta oss sätta samman din resa kontra att göra all research själv

    • Vid eventuella flygförseningar eller ändringar håller vi dig uppdaterad och meddelar hotell och transfer, så att du slipper tänka på detta

    • Charter är prisvärt! Vi slår hål på myten att det är billigare att boka på egen hand! Vi har bra relationer till våra samarbetspartners och kan paketera de bästa resorna till dig, till förmånliga priser.

    Res tryggt

    • Vi känner våra hotell väl och har genom åren byggt en stark relation till dem

    • Vår egen, skandinaviska personal är på plats på våra resmål och hotell

    • Du är skyddad av paketreselagen och får pengarna tillbaka om resan ställs in, även vid händelser som pandemier, konkurser etc.

    • Vi är en del av världens största 
      resekoncern, TUI

    • Vi följer alltid myndigheternas rekommendationer

    Res bekvämt 

      • Vid bokning får du personlig service, hjälp och tips från personal som besökt eller bor på våra resmål

      • Välj ett av våra handplockade hotell och slipp leta i den enorma hotelldjungeln

      • Vi erbjuder en helhetslösning där allt ingår, från början till slut

      • Du har tillgång till personlig service under hela resan, 24/7

      • Vi erbjuder service på ditt eget språk - före, under och efter resan

      Före avresa

      Vi på Nazar vill vi att du ska känna dig trygg med att resa och har på denna sida samlat information som är bra att tänka på inför och under flygresan . Länkar till de olika flygbolagen hittar du längst ned på denna sida. 

      Sidan uppdateras löpande, men dessa riktlinjer kan komma att ändras med kort varsel utan vår kännedom. Det är därför viktigt att du som resenär håller dig regelbundet uppdaterad med vad som gäller för just din flygresa.

      För mer information läs mer här: UD och Folkhälsomyndigheten


      Obligatoriskt formulär 

      För inresa till vissa länder krävs, i dagsdatum, kompletterande obligatoriska uppgifter för alla resenärer. Detta gäller alla nationaliteter och åldersgrupper. Vissa länder kräver också negativt PCR-test för inresa i landet.  

      Läs vad som gäller för ditt resmål.


      Munskydd

      Munskydd kommer att krävas på många flygplatser, och det är inte säkert att detta kan köpas på plats. Munskyddet ska vara godkänt för bruk ombord på flyg och ska bytas ut efter fyra timmars användning, så ta med munskydd för hela resan. 


      Kom i god tid till flygplatsen

      Man ska hålla avstånd även på flygplatser, något som gör att incheckning, säkerhetskontroll och ombordstigning kan ta längre tid än vanligt. Kom därför i god tid till flygplatsen, minst 2,5 timmar innan avgång.


      Checka in online

      Om möjligheten finns rekommenderar vi dig att checka in online.

      Förbeställ gärna mat inför resan, det finns inte möjlighet att köpa mat ombord. Har du ej bokat detta kan det göras via vårt Holiday Center senast 48 timmar innan avresa.

      Förbeställ tax free-varor, inga varor finns till försäljning ombord. 

      Undvik handbagage om du kan, checka hellre in så mycket bagage som möjligt. Vill du ändå ta med handbagage, måste det få plats under stolen framför.


      Försäkringar

      Se över dina försäkringar inför resan. Läs mer om våra försäkringar här


      Tillgängliga flygstolar

      De flesta flygbolag blockerar inte några flygstolar för att försäkra social distans, utan alla är till försäljning.


      Nedan finner du information och rekommendationer för din flygresa:

      Godkänt munskydd ska bäras ombord under hela resan, enligt dagens regler, och det gäller alla passagerare som fyllt 6 år. Undantag gäller för gäster med dokumenterad medicinsk anledning, och dokumentation måste så kunna uppvisas.


      Håll avstånd

      Stig ombord på planet i mindre grupper för att undvika köbildning.


      Frågor vid check in

      I samband med check in kommer det att ställas några frågor om din hälsa, exempelvis om du nyligen varit sjuk, eller känner dig sjuk just nu.


      Temperaturkontroll 

      På vissa flygplatser förekommer det att man kontrollerar temperaturen på passagerare.


      Så renas luften ombord

      Alla flyg vi reser med är utrustade med avancerade filter, som håller sjukhusstandard, och genom dessa filter fylls kabinen med ren luft.

       

      Håll dig uppdaterad

      Regler hos olika flygbolag skiljer sig och uppdateras löpande. Vi ber dig därför läsa om de mest aktuella uppdateringar samt flygbolagets regler kring resandet direkt från flygbolagets hemsida. Du finner länkar till de olika flygbolagen nedan.

      TUI Fly Nordic

      Aegean

      Freebird Airlines

      Norwegian

      SAS

      Jet Time

      BH Airlines

      På hotellet 

      Alla våra hotell har som högsta prioritet att göra sitt yttersta för att du som gäst ska ha en så bekväm och skön semester som möjligt.  

      Hotellen följer alltid de lokala myndigheternas direktiv och har exempelvis infört utökade städ- och hygienrutiner. Koncept på hotellen kan behöva ändras beroende på de lokala direktiven och restriktionerna som gäller. Det kan exempelvis vara minskade aktiviteter, stängda faciliteter eller förändringar i konceptet gällande servering av mat och dryck.

      Om större ändringar sker i hotellets utbud, kommer de berörda gästerna att uppdateras snarast möjligt efter att vi har fått ändringarna bekräftade från hotellen. Notera att ändringar som sker utom Nazars kontroll kan införas med mycket kort varsel innan vi fått fullständig information. 

      Transfer

      Vi möter i vanlig ordning upp på flygplatsen och ser till så att alla på ett säkert sätt kommer med den bokade transfern. Även här följer vi de lokala myndigheternas krav, som kan variera beroende på land och destination. Har du bokat en paketresa med reguljärflyg möts du inte av Nazars personal på flygplatsen, utan av engelsktalande guider från vår lokala samarbetspartner MTS.

      Visste du att du kan boka privat transfer för endast dig och ditt sällskap hos oss på Nazar? Har du inte bokat transfer? Logga in på Min resa och se vilka alternativ som finns beroende på din resa och destination.

      Aktiviteter och utflykter på resmålet

      Att upptäcka och uppleva resmålet man besöker är för många en självklarhet och semesterns höjdpunkt. Detta kommer man fortsatt att kunna göra, men med olika restriktioner beroende på plats och sevärdhet. Det kan exempelvis vara båtturer som har ett begränsat antal passagerare eller så kan det vara begränsad tillgång till vissa områden. Att hålla avstånd gäller överallt.

      Kontakta vårt Holiday Center för att få mer information om ditt resmål, vilka utflykter som finns tillgängliga och hur man bokar på resmålet.

      Turkiet

      Då vi har vårt första flyg till Turkiet i maj månad 2021 kommer denna sida uppdateras när vi närmar oss första avresa, och därefter uppdateras löpande. Detta på grund av att dagens restriktioner och rekommendationer i Turkiet med högsta sannolikhet inte kommer se likadana ut till våren när våra resor blir aktuella. 

      Vill du läsa mer om Turkiets restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från svenska ambassaden här

      Grekland (Rhodos)

      Då vi har vårt första flyg till Grekland/Rhodos i maj månad 2021 kommer denna sida uppdateras när vi närmar oss första avresa, och därefter uppdateras löpande. Detta på grund av att dagens restriktioner och rekommendationer i Grekland med högsta sannolikhet inte kommer se likadana ut till våren när våra resor blir aktuella. 

      Vill du läsa mer om Greklands restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från svenska ambassaden här

      Bulgarien

      Då vi har vårt första flyg till Bulgarien i maj månad 2021 kommer denna sida uppdateras när vi närmar oss första avresa, och därefter uppdateras löpande. Detta på grund av att eventuella restriktioner och rekommendationer som kan införas i Bulgarien med största sannolikhet inte kommer se likadana ut till våren när våra resor blir aktuella. 

      Vill du läsa mer om Bulgariens restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från svenska ambassaden här

      Vi på Nazar vill att du ska känna dig trygg både innan och under din resa och uppmanar dig att läsa information på denna sida. Sidan uppdateras löpande och vi rekommenderar därför att du går in och läser sidan regelbundet.

      Vi vill också uppmärksamma, att olika länder och flygbolag kan ändra sina rekommendationer och restriktioner utan vår kännedom – det är därför mycket viktigt att du som resenär själv håller dig uppdaterad via de olika myndigheterna vi länkar vidare till på denna sida.

      Mallorca (Spanien)

      Viktig information om obligatorisk FCS-formulär:

      För dig som ska resa till Spanien är det obligatoriskt att fylla i ett FCS-formulär innan din resa, ni får då en QR kod som ska uppvisas vid ankomst till landet. Detta gäller alla nationaliteter och åldersgrupper. Du hittar formuläret härFormuläret ska fyllas i tidigast 48 timmar innan inresa till Spanien.


      Resenärer som fyller i formuläret ansvarar själv, för att uppgifterna som lämnas är korrekta. I händelse av att resenären är minderårig eller funktionshindrad kan formuläret fyllas i av en vårdnadshavare eller vårdare som då ansvarar för att den angivna informationen är korrekt ifylld. Formuläret måste fyllas i för varje resenär. Nazar hålls ej ansvariga för eventuella felaktigheter vid ifyllande och behandling av formuläret.

      Viktig information om obligatorisk PCR-test:

      Det krävs ett negativt PCR- eller TMA-test för alla inresande till alla spanska flygplatser från Sverige. Testet ska vara genomfört max 72 timmar innan inresandet. De 72 timmarna gäller från tidpunkten av själva testet. Dokumentet ska vara i original och kan vara på engelska, spanska, tyska eller franska. Det innebär att ett testsvar på svenska alltså inte är tillräckligt för inresa i Spanien. Testsvaret kan vara i pappersformat eller elektroniskt och ska som minimum innehålla information om datum och plats för test, identifikation av den resande samt provsvar och provmetod. Endast PCR-test och TMA-test godtas.


      Huvudfakta om Spanien:

      Här hittar du en översikt över de nuvarande viktigaste Covid-19-åtgärderna i Spanien.

      - Avstånd för social distans:

      1,5 m.

      - Munskydd för vuxna:

      Enligt de nyaste upplysningarna är munskydd i dags dato obligatoriskt i offentliga miljöer inomhus och utomhus, inklusive stränder och poolområden, samt i offentlig transport och i transportmedel där det finns andra passagerare än från ens egen bostad.

      - Munskydd för barn:

      Barn under 6 år behöver ej bära munskydd enligt den sista information som finns.

      - Utegångsförbud:

      Utegångsförbud gäller i hela landet mellan kl. 23:00-06:00 förutom på Kanarieöarna.

      - FCS-formulär innan avresa (obligatoriskt):

      För varje resenär som skall resa till Spanien är det obligatoriskt att fylla i ett FCS-formulär innan resa. Detta gäller alla nationaliteter och åldersgrupper. Du hittar formuläret här.

      - Karantänsregler:

      Det finns inga obligatoriska karantänåtgärder vid ankomst enligt den senaste information som finns.

      - Turism restriktioner i Spanien

      Spanska myndigheter har tagit fram regler och protokoll för hotell, restauranger, bussar, stränder och aktiviteter som reglerar hur turismen ska fungera på ett säkert sätt. Bland annat så är det strikta regler på hotellen gällande matservering, städning av rum och allmänna ytor, hur tätt olika sällskap kan befinna sig på hotellområdet och vid incheckning.

      - Bra att veta:

      • Grupper på mer än 6 personer ses som en sammankomst och är ej tillåtna. Barer, nattklubbar och liknande är stängda och det finns restriktioner för restaurangers öppningstider, kapacitet och regler för social distansering.
      • Servering av alkohol på båtturer är inte tillåtet, och detta gäller även på så kallade fest-båtturer och andra serveringsställen med dagsfester och pooler.
      • Rökning är inte tillåtet på offentliga gator och andra utomhusställen där minst 2 meters avstånd inte kan hållas. Det inkluderar även vattenpipor och liknande.

      Nazar kan inte hållas ansvariga om myndigheterna ändrar reglerna utan att informera oss. Vi uppdaterar vår hemsida löpande, när vi tar emot uppdateringar som kan bekräftas.

      Vill du läsa mer om Spaniens restriktioner och åtgärder i dagsläget gällande covid-19 hittar du informationen från svenska ambassaden här.

      Hur går det med återbetalningar av inställda/avbokade resor?

      Vi har nu återbetalat samtliga gäster vars resa blivit avbokad. Vi har även utfärdat presentkort till alla de gäster som tidigt valde att själva avboka sina resor. För oss är det oerhört viktigt att våra gäster känner sig trygga att boka med oavsett vad som händer och det känns fel att någon ska straffas med avbokningsavgifter under ett år som detta. Tack alla som har gett positiv feedback i dessa tuffa tider, det betyder mycket för oss!

      Är det säkert att resa?

      Vi som researrangör har själva inte expertis i hälsomässiga frågor. Därför förlitar vi oss som alltid på svenska myndigheter så som UD och Folkhälsomyndigheten. Vi uppmanar även våra gäster att följa deras rekommendationer och råd.

      Kan jag vara trygg i att boka en resa?

      Ja, det kan du. Om myndigheterna skulle avråda att resa till en viss destination så reser vi självklart inte. Då kommer du kunna boka om eller avboka din resa. 

      Kan Nazar överleva ett år utan några resor?

      Det korta svaret är ja. Vi ingår i världens största resekoncern TUI och vi har sedan starten i 2004 haft en mycket sund ekonomi och klarat många olika kriser som påverkat resebranschen. Under denna kris har vi t.ex. inte haft problem med att återbetala våra gäster och troligen är det vi som hanterat detta allra snabbast av våra konkurrenter, just för att vi har en sund ekonomi.


      Vad ska jag tänka på innan jag ska resa?

      Några saker som är bra att tänka på innan du ska ut och resa är att vara i god tid på flygplatsen och att munskydd ska bäras på flygplatsen (vi rekommenderar att munskyddet är godkänt för flygresor). Förbeställ din mat inför resan, då du inte har möjlighet att köpa ombord – detsamma gäller taxfree-varorna. Glöm inte att se över dina försäkringar inför resan – läs mer om våra försäkringar med Allianz här

      Vad händer om jag blir sjuk under resan? 

      Ta i första hand kontakt med personalen på hotellet, då de i sin tur är skyldiga att kontakta lokala myndigheter för att få ett covid-test utfört av läkare. De lokala riktlinjerna på ditt resmål är de som gäller dig och ditt sällskap. Kontakta därefter Nazar på resmålet då vi kommer att hjälpa och assistera dig. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag och kom ihåg att se till att du är ordentligt skyddad innan du påbörjar din resa. Nazar står inte för sjukhuskostnader eller extra flyg- och hotellkostnader. Reser du till Gran Canaria finns ett extra skydd att få från de kanariska myndigheterna, läs mer om vad som gäller här.

      Vad händer om ett land eller mitt hotell plötsligt stänger och jag befinner mig på min chartersemester?

      Du som gäst att det viktigaste för oss på Nazar, likaså din säkerhet. Om något mot förmodan skulle inträffa under din semester, kommer vi precis som alltid ta hand om dig och till exempel hjälpa till med eventuellt hotellbyte. Skulle situationen kräva att en tidigare hemresa är nödvändig, på grund av myndigheternas beslut, kommer vi även där finnas till hands och hjälpa dig som gäst.


      Finns det nya rutiner och riktlinjer på Nazars hotell?

      Alla våra hotell följer de lokala myndigheternas krav och riktlinjer, och de kan variera beroende på land och destination. De har alla som högsta prioritet att se till att våra gäster har en skön och säker vistelse. Munskydd är en av åtgärderna för att hindra smittspridningen och det ska bäras av alla över 6 år på offentliga platser på hotellet.

      Påverkar covid-19 All Inclusive-utbudet?

      Serveringen på hotellen kan variera beroende på de lokala restriktionerna. I dagsläget ser vi att det fortfarande blir serverat som buffé, men enligt lokalt gällande restriktioner kan det till exempel betyda att man med hjälp av personalen får ta sin mat.


      Hur ser rutinerna ut kring Captain Nemo’s barnklubb? 

      Aktiviteterna och konceptet i våra barnklubbar kommer att anpassas efter de lokala restriktionerna, och det kan till exempel innebära att aktiviteter som i vanliga fall äger rum inomhus plockas bort eller ändras. Om större och mer omfattande ändringar sker, kommer vi att uppdatera vår hemsida och berörda gäster. 


      Kommer de olika faciliteterna på hotellen att påverkas? 

      Detta kan variera beroende på land och destination och dess lokala riktlinjer. Då social distansering gäller generellt så kommer det även påverka faciliteterna på hotellen till viss del.   


      Kräver Spanien ett negativt covid-test? 

      Vid inresa i Spanien och Kanarieöarna kräver spanska myndigheterna att du uppvisar ett negativt covid-test. Testet måste tas tidigast 72 timmar före avresa och det gäller samtliga resenärer med undantag för barn under 6 år. Läs mer om hur du kan gå tillväga här


      Varför finns det inte mer information om restriktioner i Turkiet idag på er hemsida?

      Eftersom våra resor till Turkiet först sker senare under våren 2021, kommer mer detaljerad information vara uppdaterad på vår sida när vi närmar oss. Detta är helt enkelt för att dagens restriktioner och åtgärder mest sannolikt inte kommer att vara samma under våren. Detsamma gäller även våra destinationer Grekland och Bulgarien.

      Om större förändringar kring restriktioner till det resmål jag ska resa till inträffar, har jag rätt att avboka min resa och få pengarna tillbaka?

      Om myndigheterna skulle utlysa en avrådan från din typ av resa i precis den perioden din resa ska ske är svaret ja. I övrigt gäller de normala avbokningsreglerna. Tänk på att om du har en bokning där Trygghet PLUS ingår, har du goda möjligheter till fria av- och ombokningar. Läs mer här. (link) 


      Vad krävs av mig som resenär när jag ska åka hem från min semester? 

      Som resenär är du själv ansvarig att kontrollera möjliga inreseregler till ditt hemland och följa dessa.

      För mer information läs mer här: UDFolkhälsomyndighetenNazars resevillkor


      Kontakta oss
      Telefon
      0770 - 777 888

      Öppettider
      Måndag - fredag:
      09.00 - 17.00
      Lördag:
      Stängt
      Söndag: Stängt


      Chatt
      Har du en kort fråga kan vi ge dig ett snabbt svar via vår chatt.

      Maila oss
      Du kan också kontakta oss via e-post.

      info@nazar.se